אננס על הזרוע? היום זה קלישאה. פיה על הרגל? חתונה עם שבריריות ילדותית. כוכב קטן בקרסול? תמונת ראי לפשרה מתמשכת. מה הקעקוע אומר על האדם, והאם תתלהבו ממנו גם בעוד כמה שנים? לפי הסטטיסטיקות, יש סיכוי סביר שרחוק מזה.
אותיות יפניות, משפטים בסינית
למה עשית את הקעקוע: כי התעלמת מבדיחות על תפריטים יפניים ומהאינסטינקט האנושי המורה לנו לא לחרוט על גופנו משהו בשפה שאנחנו לא יודעים לקרוא – ולכן, ככל הנראה, אתה תקוע היום עם זרוע שמכוסה במה שלדעתך הוא המילה "אומץ" או "אמת". פעם זה היה מונח מעורר השראה שהיית בטוח שתצעד לאורו לנצח, והיום אתה משתדל למצוא חולצה ששרווליה ארוכים מספיק על מנת שהקעקוע לא יבצבץ כשתגיע מדי בוקר לעבודתך כנציג תביעות בחברת ביטוח.
מה אתה מרגיש כלפיו אחרי חמש שנים: נבוך. גם כי הוא מזכיר לך שאתה קורבן אופנה, אבל גם בגלל חוסר ההלימה בין הסטנדרט הגבוה והנוקשה שהוא מציב לבין רצף הפשרות שהוא חייך.
אננס, פלמינגו, חד קרן
מי אתה: בחורה צעירה עם לוחות השראה בפינטרסט, מעל 4000 עוקבים באינסטגרם ולפחות כרית ינשוף אחת בבית.
למה עשית את הקעקוע: כי ראית את זה על אקססורי בפריימארק ועפת על העיצוב. קעקועים באים בגלים – לפני שנה זה היה אננס, לפני שנתיים פלמינגו, השנה אלו חדי קרן, ולפני שישים שנה זה היה לב שעולה באש שבתוכו נעוצה סכין שעל הלהב שלה כתוב "אמא". אף אחד מהם לא רלבנטי יותר.
מה תרגיש כלפיו אחרי חמש שנים: חרטה עמוקה. פתאום הקעקוע הדונאט הזה נראה לך מטופש, כמה מצער שתאלצי להזדקן איתו.
סנופי, טוויטי, הומר סימפסון
מי אתה: אדם נורמטיבי ומתפקד, איש משפחה שמתייצב למילואים, משלם חשבונות ורוכש כרטיסים למופעי ילדים בחול המועד. אבל אתה מסתיר סוד אפל. הסוד הזה הוא קעקוע של מיקי מאוס, טום, ג'רי, סילבסטר או סנופי.
למה עשית את הקעקוע: שילוב של שיקול דעת לקוי, הומור עצמי וחיבה לסרטים מצוירים. פעם ראית את עצמך כפיטר פן, ילד נצחי, לא הכרת באפשרות שיום אחד תבדוק עם החברים והמשפחה לאיזו מפלגה הם מצביעים, תקבל קידום בעבודה, תעשה טלפונים לבנק כדי לנסות להוריד את גובה העמלות, והדבר היחיד שיזכיר לך שלא תמיד ישבת בבית הכלא שהוא החיים שלך זה קעקוע ענק של טאז על הגב.
מה תרגיש כלפיו אחרי חמש שנים: בושה. לפי מחקרים, אחד מכל שישה אנשים מקועקעים מתחרט על הקעקוע שעשה.
פיה על פטריה, שדון עם קלשון
מי אתה: פליטת ניינטיז שזכרונות הילדות שלה כוללים שופינג בעין השלישית, יער הפיות בסנטר וריח עמום של קטורת.
למה עשית את הקעקוע: כי היית בת 16 ולכל החברות שישבו איתך בכיכר דיזנגוף היה אחד, וזה התאים בול למגפיים והאייליינר המוגזם וההערצה לאנשים עם שמות כמו ויק וטינקרבל ואביב גפן.
מה תרגיש כלפיו אחרי חמש שנים: ניכור. מה לך ולילדותיות השברירית והייחודיות הדמיונית הזאת? ככל הנראה תנסי להסתיר אותו.
משולש, ריבוע, קו אבסטרקטי
מי אתה: אדם שרואה את עצמו כאחד שחושב מחוץ לקופסה. לא טיפוס של הגדרות, אלא של רעיונות. אתה עובד במקצוע חופשי, בעל זיקה לאמנות, לאורבניות, חובב מסעדות שף ומחכה לעונת השום הירוק בשוק.
למה עשית את הקעקוע: זה לא עניינכם. אתה לא תעמוד פה ותסביר סאבטקסט, המשמעות היא פנימית שלך והיא אבסטרקטית מכדי להכנס לתבניות רדודות. בשלב מסוים תגלה שכל העיר כבר מסתובבת עם הריבוע הזה על הזרוע הפנימית, ואז ככל הנראה תמציא לו סיבה.
איך תרגיש כלפיו בעוד חמש שנים: שילוב של "בשביל מה הייתי צריך את הדבר הזה?" ו-"מילא, לפחות זה לא לוכד חלומות".
מצפן, חץ
מי אתה: זה גם מה שאתה מנסה להבין. טיילת בעולם, התאהבת, התאכזבת, עשית יוגה וצום מיצים, עברת סדנת שתיקה ועדיין זה לא ממש מתניע. אתה מתייחס לאירועים בחייך כאל "מסע" ומשתמש במונח "לדייק".
למה עשית את הקעקוע: כי אתה חייב הכוונה רוחנית בחיים. אתה רואה בקעקוע כסוג של קואוצ'ינג לעצמך, ואתה ממש זקוק לאחד. אתה מבולבל ואבוד, אתה רוצה להיות החץ הישר והמדויק הזה, אבל אין לך באמת מושג לאן לכוון אותו.
מה תרגיש כלפיו אחרי חמש שנים: חמש שנים? עד אז כבר תחזור בתשובה ותשנא את הקעקוע.
המסקנה המתבקשת מכל האמור לעיל: לא כל מה שנראה לנו עכשיו כרעיון טוב, יראה לנו כרעיון טוב גם בעוד כמה שנים. ואם מדובר במשהו בלתי הפיך – אולי כדאי שנוותר…
***
אז לא נשאיר הכול בתיאוריה. הנה סיפורם האישי של ארבעה אנשים שעשו קעקוע שיתחרטו עליו לשארית ימי חייהם.
הקעקוע שהייתי רוצה לשכוח
אורית משה
כל חיי גדלתי בתל אביב. פה הכל מותר, והחיים חיי חופש, ואין גבולות ואין איסורים, והחומר לפעמים מטשטש את מה שהנשמה באמת רוצה. המוטו של החיים שלי היה אכול ושתה כי מחר נמות, לחיות את הרגע בלי לחשוב לרגע על העתיד ועל ההשלכות של המעשים. מה שאסור היה מותר, והכי מותר שאפשר. ובכל פעם שהיה נשבר לי הלב, או סתם רציתי איזשהו ריגוש, הייתי ניגשת לאחת מחנויות הקעקועים, ויצאתי משם – פעם עם אותיות סיניות, פעם עם פרפרים צבעוניים, פעם עם פיה על פרח… רוקמת בדמיון את הסיפור מאחורי הציור, ורק מחכה למבטים ולמחמאות.
בשנים האחרונות גיליתי את חכמת היהדות. אני שומרת שבת, צניעות וכשרות. התשובה שלי נקנית דרך המון שאלות, ולשמחתי יש גם המון תשובות מאחורי האיסורים הרבים.
היום, כאישה בוגרת יותר, אני פתאום מבינה כמה צער הקעקועים גורמים לי בלב, ומול המראה. הם אמנם ססגוניים וצבעוניים, אבל איך אומרים? זה לא עובר חלק בגרון, בנפש, ובעיקר בנשמה. כל הזמן יש הרהורים, ויש ימים שהייתי רוצה שבחנויות פשוט ימכרו מחק שמוחק הכל.
אני לא כתבת מקצועית, אבל אם אפילו שורה אחת מהנכתב תיגע במישהו, אני את שלי עשיתי. כל עוד אני יכולה להגיע לנפש אחת של אדם צעיר בתחילת דרכו, עם הלהיטות וההתלהבות של המחט המזמזמת, שלא רק פוצעת את הגוף ומשאירה אותו מצולק, אלא גם משאירה משהו לא נעים על הנשמה, אשתדל למנוע ממנו את הטעויות שעשיתי בעברי.
בכל קבלת שבת אנחנו קוראים את המשפט היפה, שכל כך מתקשר לעשיית קעקועים: "סוף מעשה במחשבה תחילה". תן דעתך בדבר. תחשוב עוד שנייה. האם אתה מוכן, יום יום עד סוף חייך, להסתכל על גופך במראה, ולדעת שאין דרך חזרה?
תזכורת לטמטום
הלית לוי, בת 30
הלית לוי לא חיה בנעוריה חיים חוצי גבולות למדי. על הכתף יש לה תזכורת מטופשת מהנעורים, שעליה היא מתחרטת: ציור עלה מריחואנה. "הייתי תלמידת כיתה י' בבית הספר לאמנויות ויצ"ו בחיפה, והלכתי יום אחד למכון קעקועים. אז נורא התלהבתי מהקטע המגניב הזה שיש לי עלה מריחואנה על היד. כיום, הוא בעיקר מביך אותי, תזכורת תמידית לטמטום של גיל 15. אז קעקוע כזה היה משהו נורא מרגש. מרד נעורים, בעיטה במוסכמות. ועכשיו זה שאני מסתובבת עם עלה של גראס על היד כמו ילד מתלהב זה מגוחך בעיני".
הקעקוע שהרס את החברות
אורלי מדמון, בת 25
אורלי איבדה את החברה הכי טובה שלה בגלל ביקור במכון הקעקועים, והפיה המכוערת שעל הגב שלה היא תזכורת נצחית למה שאבד. "היתה לי חברה מאוד טובה בתיכון, ובמשך שנים אמרנו שכשנגיע לגיל 18 נעשה קעקוע ביחד", היא מספרת. כל אחת החליטה על ציור מסוים, אבל כשהגיעו למכון החברה התחרטה.
"היא אמרה שזה לא מתאים לה ולא בא לה. וכשנתתי את הציור שלי למקעקע הוא אמר שזה לא ייצא יפה. ישבתי שם כמו מטומטמת ובמשך שלוש שעות חיפשתי ציור אחר ולא מצאתי, אז שאלתי אותה אם יפריע לה שאקעקע את הציור שהיא רצתה לצייר על עצמה. זה לא איזה קעקוע נורא מיוחד, סתם פיה אבסטרקטית. היא אישרה, אמרה שלא אכפת לה. בילינו שם יום שלם, ובסוף עשיתי את הקעקוע על השכמה הימנית שלי, ומאז אנחנו לא מדברות. היא לא חשבה שאני באמת אעשה את זה, וכעסה עלי. היתה בינינו אווירה לא נעימה, הקשר נותק ומאז אנחנו לא חברות.
"בסופו של דבר הקעקוע יצא מעפן לא רק בגללה, אלא גם בגלל אי הבנה ביני ובין המקעקע. זה נראה בסוף כמו כתם לידה. אם הייתי יודעת שזה מה שיהרוס את החברות, לא הייתי עושה את זה. אני באמת מצטערת. בסך הכל זה קעקוע קטן, לא כזה רציני, אבל הוא מבאס אותי. אני תמיד אומרת לעצמי שיום אחד אני אוריד אותו בלייזר ואז אולי אני אחזיר את החברות שלי עם הבחורה הזאת". המסקנות שלה מהאירוע: "קעקוע זה משהו שיכול לגרום לחרטה. הקעקוע הזה מזכיר לי אותה".
השר לא אהב את הקעקוע
ברוך פריד, בן 57
בשנות השבעים עבד ברוך פריד בלונדון כנהג משאית והתקעקע. הוא היה בן עשרים וקצת ולא חשב על איך הצעד יתקבל בארץ. "אז באמת לאף ישראלי כמעט לא היה קעקוע, אבל בלונדון כולם עשו, ולחצו עלי, אז קעקעתי על החלק הפנימי של הזרוע ראש של נשר".
"האמת, אז לא התחרטתי על זה. זה היה במקום צנוע, ולא היה נורא כל כך, אבל בזמנים ההם היתה למקועקעים סטיגמה של עבריינים". כמעט 20 שנים אחר כך, מצא פריד את עצמו עובד בכנסת, ושם בעצת הבוס שלו, שר בממשלה, החליט שראש של נשר על הזרוע לא הולם את המעמד. "אני הייתי נהג ושומר ראש של של אחד השרים, מהדמויות הבולטות בכנסת. הוא אמר לי שזה לא נעים שאנחנו באים לכנסת ואני עם קעקוע. באותה תקופה העיתונים האשימו אותו בקשר למאפיה, אז לא היה נעים שאני מסתובב לידו מקועקע. זה לא שהוא לחץ עלי להוריד, הוא אמר לי 'אם אתה רוצה – תוריד'. בסופו של דבר הלכתי והורדתי את הקעקוע במכון בהרצליה".
"חווית" הסרת הקעקוע לא הלכה לפי התכנון: "נתקעתי שבועיים בבית חולים. בהתחלה אמרתי לעצמי שבטח בקלות יורידו לי את זה בלייזר שמייזר, אבל אחרי ההסרה נהיה לי זיהום מהלייזר הזה. ועכשיו רואים על היד חצי קעקוע במטושטש עם צלקת של לייזר. בסופו של דבר, אם קודם אמרו שזה נראה כמו קעקוע של עבריין – עכשיו זה נהיה יותר חמור. היד נראית של עבריין כבד".
"היום גם אם הייתי יכול לא הייתי מתקעקע, ולא בגלל שקשה להוריד את זה, אלא בגלל שאין בזה כלום. היום לכולם יש קעקוע. יש אנשים שעושים במקומות שכולם רואים, ואני רואה אנשים שעושים על הפנים. זה פשוט לא ייאמן! על הצוואר, על הכתפיים. אם אתה עושה דבר כזה ורוצה להתחרט אחר כך-זהו, אתה לא יכול להתחרט".
הכתבה ערוכה מתוך כתבות מאתרי 'MAKO', 'מקור ראשון' ו'הידברות'.