1
מזל של יהודי
ע"פ השקפת היהדות, מצב הכוכבים בשמים ברגע לידתו של האדם הוא אכן בעל השפעה על מזלו של האדם, אלא שיהודי יכול לשנות את מזלו ע"י תפילה, תשובה (התחזקות בקיום התורה והמצוות), ומעשים טובים. לאדם מישראל ניתן כוח לשנות את מציאות מזלו, ועל כך נאמר בגמרא "אין מזל לישראל" (מסכת שבת, דף קנו).
4
אמונות טפלות
אמונה תפלה (superstition) היא אמונה שאין לה בסיס או הסבר הגיוני העומד מאחוריה. אלה הן למשל הקשה בעץ, יריקה לאחר ראיית חתול שחור, אמונה ששבירת מראה הינה סימן מבשר רעות, בקשת משאלה בעת שרואים כוכב נופל ועוד. חכמי ישראל הגדירו מעשים כאלה כ"דרכי האמורי" על שם עם קדום, והכוונה לכל מנהגי אומות העולם הנובעים מאמונות חסרות שחר. התורה מדריכה אותנו לא לנהוג ע"פ דרכיהם, אלא לחיות עם אמונות נאמנות ומבוססות.
2
גלגל המזל
ד"ר ריצ'רד וייסמן, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת הרטפורדשייר באנגליה, הקדיש שנים ארוכות מחייו ללימוד הגורמים של 'המזל הטוב' ו'המזל הרע'. הוא הסיק שגורם המזל אינו יד המקרה, אלא קשור לאישיות של כל אחד ואחת מאיתנו. לטענתו, "המזליסטים" נוטים להיות בעלי תכונות דומות; מוחצנים, רגועים ופתוחים לחוויות חדשות. "גיליתי" הוא אומר, "שלהיות במקום הנכון ובזמן הנכון, זה בעצם להיות במצב הרוח הנכון". המחקר של וייסמן הוביל אותו למסקנה מפתיעה: אנשים בני מזל פשוט משתמשים (לעיתים מבלי שידעו זאת) בארבעה עקרונות בסיסיים ליצירת מזל טוב בחייהם שאותם פירט בספרו "מזלך בידך": אנשים בעלי מזל מגדילים הזדמנויות; אנשים בעלי מזל מקשיבים לתחושות הבטן שלהם; ציפיותיהם של אנשים בני מזל לגבי העתיד עוזרות להם להגשים את חלומותיהם ושאיפותיהם; ובעלי מזל רואים את חצי הכוס המלאה.
היהדות מסבירה זאת בצורה רוחנית ועמוקה יותר – בתורה יש כלל רוחני שאומר "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" (מסכת מכות, דף י). כלומר, משמיים מסייעים לאדם לחוות חיים התואמים לאופן ההסתכלות שלו על החיים ולאותן אמונות עצמיות בהן הוא אוחז – בין אם הן חיוביות, בין אם הן שליליות. לכן, אנשים שהינם בעלי אמונה שיש להם 'מזל רע' עלולים לחוות סיטואציות שונות בחייהם המעידות כך, ולעומת זאת אנשים בעלי הסתכלות חיובית על עצמם ועל החיים יחוו מציאות טובה יותר, יזההו הזדמנויות להצלחה, יפעלו להשגת שאיפותיהם ויראו טוב סביבם.
5
כוחה של תפילה
במאמר שפורסם בכתב העת "הרפואה – עיתון ההסתדרות הרפואית בישראל" (יוני 2002) הובא ניסיונם של פרופ' יהודה שיינפלד ועמיתיו לבדוק את השפעת התפילה על ריפוי חולים. הם אספו נתונים על ניסויים שבדקו את השפעת תפילה על החלמת חולים ומצאו שגם כאשר החולה לא היה מודע לכך שמתפללים עליו, וגם כאשר המתפלל לא הכיר את החולה, היה הבדל ברור בהחלמה לטובת החולים שהתפללו עבורם. המחקר בוצע רק על אנשים שאין קשר ביניהם, אך סביר להניח שהתוצאות יכולות היו להיות אפילו עוד יותר טובות אם הם היו קרובים או מכרים שמן הסתם היו מתפללים יותר פעמים ועוצמת ה"שידור האוהב" שלהם היה חזק יותר בזכות כוונת הלב… מניסויים אלה, לפחות, עולה המסקנה שתפילות אכן עשויות להועיל לרפואת החולים.
אנשים רבים שנוהגים להתפלל על צורכיהם מדווחים כי הם נוכחים לראות שתפילתם אכן פועלת, בתחומים שונים כמו חולים שנרפאו, הצלחה שהגיעה בתחום מסוים, קבלת סיוע כלכלי ממקור לא צפוי וכו'. כיצד זה קורה? כאשר האדם יוצר חיבור לבוראו על ידי התפילה ובוטח בו שיביא לעזרה ושינוי המצב, הוא בעצם יוצר השפעה רוחנית המביאה לידי השפעה גשמית המתגלמת במציאות שונה ומאירה יותר. דומה הדבר, בדרך המשל, למין גלגל שיניים המחבר בין עולמנו הארצי לעולמות עליונים – כאשר כאן למטה, בעולמנו הארצי, אנו פועלים פעולות רוחניות אשר עולות ב"שרשרת השיניים" למעלה, לעולמות רוחניים ולהנהגת הבורא איתנו, שמוריד חזרה לתוך חיינו השפעה של ברכה ומילוי חסרוננו.
3
שיהיה במזל!
הביטוי "מזל טוב", שהפך כברכה על אירועים משמחים, מופיע כבר בספר חסידים (לפני כ-900 שנה): "אשה שיושבת על המשבר, אם היא בחדר ובני אדם בבית, יבקשו עליה רחמים ועל הילד שיוולד במזל טוב". במקור אחר בן 600 שנה (שו"ת מהר"ם מינץ, סימן ק"ט), נאמר כי מנהג ישראל הוא שלאחר הקידושין אומרים כל הנוכחים בחופה 'מזל טוב'.
"מזל וברכה" היא ברכה מסורתית בענף היהלומים לציון סגירת עסקה. ברכה זו מלוּוה בלחיצת יד בין הצדדים, ושגורה בעברית (!) בפיהם של סוחרי יהלומים ברחבי העולם כולו. מדי יום נחתמות עסקאות יהלומים רבות מספור ברחבי תבל בצמד המילים הללו, המהוות קוד מוסכם לסיום משא ומתן – בין אם ביפן, בניו זילנד או בארה"ב.