loader image
קצר וקולע
מדברים תכל'ס
סרטונים
המחשת וואטסאפ
סיפור מהחיים

"העולם הבא" הוא כינוי לגמול שהאדם מקבל לאחר מותו על מעשיו בעולם הזה. היהדות מכוונת את האדם להתרכז במעשיו בעולם הזה, ולכן העולם הבא אינו מופיע ישירות בתורה. מעבר לכך, העולם הבא הינו רוחני ותיאורו לא ניתן להבנה במונחים של חיים ארציים ובעלי גבולות של זמן, מימד ומרחב

אם היהדות טוענת לקיומו של העולם הבא, מדוע התורה לא מרחיבה על כך?

ביהדות מדברים הרבה על העולם הבא, ונראה כי זהו גם אחד הנושאים החשובים ביותר לעתידו הנצחי של האדם. אם כך, מדוע אין בתורה תיאורים של עולם הנשמות, ולמה לא מפרטים את מה שקורה בעולם הבא? האם קיומו של העולם הבא הוא בגדר תעלומה עלומה?

אם נדייק בדברים, התיאור של גן עדן ומה שקורה שם, איך הוא נראה ומה מרגישים שם אומנם לא מתואר בתורה, אך מציאותו של העולם הבא כן מוזכרת בפסוקי התורה.
בתורה ניתן למצוא אזכור כללי לעצם קיומו של העולם הבא בפסוק המלמד אותנו כי החיים כאן נועדו למבחן, ובאם נעמוד בו נקבל את התמורה בסוף ימינו, דהיינו בעולם הבא: "לְמַעַן עַנֹּתְךָ וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ לְהֵיטִבְךָ בְּאַחֲרִיתֶךָ" (דברים ח, טז), כאשר כוונת המילה 'אחריתך' היא לאחר ימייך בעולם הזה.
אותו מסר נאמר גם בפס': "שְׁמֹר וְשָׁמַעְתָּ אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ עַד עוֹלָם כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ" (דברים יב, כח). כלומר, באם האדם ינהג ויחיה ע"פ הנחיות ה' הכתובות בתורה, הוא יזכה להטבה 'עד עולם', דהיינו לנצח נצחים כשהכוונה היא מעבר לשנות החיים המוגבלות בעולם הזה.

הרעיון של הישארות הנפש מופיע בתנ"ך במספר מקומות. אחד מבין האזכורים בתנ"ך לעולם הבא מופיע בנביאים (שמואל א', פרק כח) כאשר שאול המלך נקלע למצב קשה מול כוחות הפלישתים שבהם הוא נלחם. בייאושו, הוא הגיע אל אשה בעלת אוב וביקש להעלות את רוחו של שמואל הנביא כדי שייתן לו עצה לגבי ההתנהלות במלחמה אותה הוא מנהל. שמואל אכן מתייצב, ומדגיש בפניו כי שאול ובניו יצטרפו אליו למחרת היום – "וּמָחָר אַתָּה וּבָנֶיךָ עִמִּי" (פסוק יט), כלומר הם ימותו ונשמותיהם יפגשו. 

עוד מוזכר בתנ"ך כי אביגיל אומרת לדוד המלך "וְהָיְתָה נֶפֶשׁ אֲדֹנִי צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ" (שמואל א' כה, כט). פירוש 'מצודת דוד' מסביר כי הכוונה בביטוי 'צרור החיים' הוא לחיים הנצחיים הרוחניים של הנשמה לאחר היפרדותה מן הגוף.
במקומות רבים בתנ"ך מתואר מקום רוחני המכונה 'שְאוֹל' שבו ככל הנראה שוכנים הרשעים לאחר מיתתם, אך אין על כך כמעט הרחבה משמעותית.

כמו כן, התורה אוסרת להעלות באוב, כלומר לתקשר עם נשמות בטכניקות שונות (כמו סיאנס), ומכאן ניתן להבין שהנשמות נמצאות ומתקיימות במימד כלשהו שאיננו נגישים אליו במצב רגיל. 

בנוסף, במדרשים מאוחרים יותר, וכן בתלמוד קיימת התייחסות גלויה ומפורטת יותר לחיים שאחרי החיים, לגיהינום ולגן העדן. 

גן עדן בדתות אחרות

באסלאם, למשל, העולם הבא מתואר כעולם גשמי לחלוטין: אוכל טוב, יין, רדיפת תענוגות. דברים אלה הינם מנוגדים לחלוטין לכל מה שהוגדר בקוראן כ"מוסרי". נשאלת השאלה המתבקשת: אם העולם הבא אמור להיות מקום האמת הנצחית, כיצד ייתכן שהאסלאם דורשת כביכול מהאדם להתגבר על יצריו בעולם הזה, בעוד בעולם הבא היא טוענת ללגיטימציה עבור כל התאוות האסורות? אם דברים מסוימים אינם מוסריים בעולם הזה, להם שהם כן יהיו ראויים בעולם הבא? 

גם בנצרות מקדישים עיסוק רב לגן עדן ולגיהינום. עבור נוצרים רבים, המרדף אחר השגת העולם הבא הוא אובססיה של ממש. בגן עדן נהנים הצדיקים מאושר נצחי, ואילו החוטאים סובלים בגיהינום מייסורים קשים. כתוצאה מכך, כל נוצרי מאמין מוכן לעשות הכול בכדי להגיע לגן עדן ולזכות לגאולה פרטית. אך גם זוהי השקפה אנוכית למדי: אם כל מטרתו של האדם היא להגיע לאושר הפרטי שלו בעולם הבא ולהימלט מהגיהינום, הוא מפתח צורת חשיבה אגוצנטרית. אדם מאמין שאינו חי עבור אידיאלים או ערכים עליונים, בוודאי שאיננו משרת את ה' מתוך כוונה טהורה, אלא לשם אינטרסים אישיים גרידא.

גישת היהדות לעולם הבא

עצם תיאורו של העולם הבא אינו נזכר בכלל בתורה ואין זה מקרי. עמדת היהדות כלפי העולם הבא שונה לחלוטין לעומת דתות אחרות.

מדוע זה כך? 

הסיבה שתורת ישראל אינה עוסקת במה שקורה עם האדם לאחר מותו היא מפני שהיהדות מאמינה שעיקר חיי האדם צריכים להיות מרוכזים דווקא בעולם הזה, ולא בעולם הבא. התרכזות יתרה בגמול שמגיע לאדם על מעשיו תסיט אותו מהעיקר, שהוא קיום חובותיו ומילוי שליחותו כעת, בחיים הללו. עיסוק יתר בפרטים שמתרחשים לאחר המוות יטשטש עובדה זו ויגרום לו להשקיע אנרגיה מיותרת בכיוונים לא נכונים.
למרות החשיבות העצומה של הגורל הצפוי לנו בעולם הבא, בורא עולם רוצה שנתרכז בחיים הנוכחיים כל עוד אנו נמצאים בעולם הזה, שרק בהם אנו יכולים למלא את תכלית קיומנו על ידי מעשינו.

כך למשל מסופר כי כשהגאון מווילנא, אחד הרבנים הגדולים בכל הדורות, שכב על ערש דווי, הוא אמר לתלמידיו כי הוא אינו מתרגש במיוחד מהעובדה שיגיע לגן עדן. הוא הצטער יותר מכך שלאחר פטירתו תישלל ממנו האפשרות לקיים מצוות בעולם הזה, כי זה העיקר. הערך של קיום מצווה אחת ויחידה גדול יותר מכל תענוג שיהיה לו בעולם הבא, כמו שנאמר בפרקי אבות: "יָפָה שָׁעָה אַחַת בִּתְשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בָּעוֹלָם הַזֶּה, מִכָּל חַיֵּי הַעוֹלָם הַבָּא". תורת ישראל אינה מעוניינת למקד אותנו בשאלה מה יקרה אחרי המוות, אלא בשאלה מה יקרה לפני המוות.

מעבר לכך, אמונה שממוקדת רק בהשגת גמול צפוי הינה כאמור אמונה בדרגה נמוכה. האדם השלם נועד לחיות חיים מלאים מתוך אמונה אמיתית, ולא רק כדי להשיג משהו. הדרגה הגבוהה של הקיום היא לעשות את האמת כי היא האמת, וכמו שאמרו חכמים, "אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס, אלא הוו כעבדים המשמשין את הרב שלא על מנת לקבל פרס" (מסכת אבות א, ג).
הגמול שיהודי מקבל בעולם הבא אינו מוזכר בתורה מכיוון שאלוהים רוצה שיהודי יתקרב אליו ויצור עמו חיבור דרך התורה והמצוות – מתוך רצון לקירבה, ולא לשם קבלת פרס עתידי. ה' הוא זה שהכתיב למשה רבנו בנבואה את ספר התורה, והתורה המפרטת את רצונו של ה' מאיתנו לא מספרת לנו מה יהיה השכר אותו נקבל באם ננהג ע"פ דרך התורה, וזאת מתוך כוונה לא להפוך את החיים היהודיים לחיים שמונעים ע"פ אינטרס וציפייה לקבלת השכר. 

יחסים בין מנהל-עובד מתנהלים בזכות אותה העברה בנקאית שמנהלת הנהלת החשבונות מבצעת כל סוף חודש. עובד שלא יקבל את המשכורת פשוט לא יישאר באותו מקום עבודה, והמנהל וודאי יודע זאת ולא מצפה אחרת. אלו הם יחסים אינטרסנטיים של תן-וקח: תן לי את זמנך למען המפעל שלי, ואשלם לך בתמורה.
קשר אמיתי ועמוק נוצר כאשר נותנים ללא ציפייה לקבל, נותנים כי אוהבים, משתנים למען האחר כי רוצים בטובת הקשר – זהו סוג הקשר שה' רוצה מאיתנו. 

משקפיים לא אנושיות

ניסיתם פעם להסביר לאדם עיוור מהו צבע? אדם עיוור מלידה לעולם לא יוכל לקלוט או להבין מונחים של צבע. הוא חי את העולם דרך מונחים של מישוש ותחושות, קולות וצלילים, ריחות וטעמים. כל ניסיון הכי מאומץ בהסבר לעיוור מלידה מהו צבע ייגמר בכישלון, מכיוון שאין לו יכולת השגה במונחים אלה.
התורה לא מפרטת ומספרת על העולם הבא, ממה הוא מורכב, מה הנשמות עושות שם, התחושות וההרגשות או איך הוא בכלל נראה. הסיבה לכך היא שאנו מוגבלים בגבולות ומונחים של עולם מוצק ומוחשי. העולמות העליוניים הם חסרי חומר ואינם ניתנים לתיאור במונחים אותם אנו מכירים או יכולים להשיג. תיאור העולם הבא לבן אנוש חי הרי הוא כתיאור צבע לאדם עיוור מלידה.

גם תיאור השכר על המצוות ותיאור ההפסד על מעשה עבירה מתואר בתורה בצורה מוגבלת ומצומצמת של השכר וההפסד פה בעולמנו בלבד ע"י ברכות גשמיות להם יזכה האדם בגין מצוות או פגיעות ונזקים גשמיים בגין עבירות, ואין התורה מרחיבה כלל לתיאור השכר וההפסד הרוחניים שיקבל האדם על מצוותיו או מעשיו השליליים בעולם הבא. התורה מציינת כי כאשר אדם יקיים מצוות וילך ע"פ הנהגת התורה הוא יזכה לפרנסה טובה, שפע, ביטחון מאויבים וברכה, אך אין המשך פירוט למעלות הנשגבות ולעונג העילאי לו יזכה האדם בגן עדן. זאת מכיוון שהתורה מדברת במושגים שבני האדם יוכלו להבין ולהשיג בהם, וכן מתוך מטרה ליצור בנו את ההבנה כי אם על עשייה של טוב מקבלים טוב וכן להיפך, אזי ניתן יהיה להסיק כי הדרכת התורה נועדה לטובתנו והשכר בעולם הבא על עשייה חיובית תזכה את האדם לגמול הרבה יותר גדול ונשגב מזה הניתן בעולמנו הארצי. 

רוצים לשמוע עוד על מה שקורה כשהנשמה נפרדת מהעולם הזה? קראו את השאלה: מה קורה אחרי שמתים?

המשך קריאה ↓

1

גופים או נשמות?

חכמינו לא פירטו מהו בדיוק העולם הבא, אך ישנם שני תיאורים מרכזיים לכך. הרמב"ם הסביר כי הכוונה היא לעולם הנשמות. לאחר שהנשמה מסיימת את תפקידה בעולם הזה, היא מגיעה לעולם שאין בו גוף, ושם היא מתענגת (או סובלת, תלוי איפה היא נמצאת) מקירבתה לאור האלוהי. הרמב"ן הסביר כי העולם הבא הוא עולם התחייה, כלומר – לאחר תחיית המתים, כאשר המתים יקומו לתחייה כנשמה בתוך גוף. ההבדל המרכזי בין העולם הזה לעולם הבא הוא שהעולם עצמו יהיה שונה בתכלית – לא יהיו בו צרכים גשמיים, וכל בני האדם יתענגו על קרבתם לאלוהים.

המשך קריאה ↓

4

קידוש החיים

אם העולם הבא הוא כל כך טוב, מדוע אנו מתאמצים להציל אנשים ממוות? מכיוון שהאדם נברא לעבוד ולתקן את עצמו בעולם הזה. התיקון נעשה על ידי שמירת תורה ומצוות, וכפי שכתב הרמב"ם "הקדוש ברוך הוא נתן לנו תורה זו עץ חיים… וכל העושה כל הכתוב בה ויודעו דעה גמורה נכונה, זוכה בה לחיי העולם הבא, ולפי גודל מעשיו ורוב חכמתו הוא זוכה" (הלכות תשובה, פרק ט). כלומר, דרגת העונג של האדם בעולם הבא תלויה במעשיו בעולם הזה, ורק כאן ניתן לקיים את מצוות התורה ולהכין על ידי כך כלי לדרגת החיים שבאה לאחר מכן.

המשך קריאה ↓

2

מלמעלה עד למטה רק אני, אני ואתה

תורת הקבלה מסבירה שהעולם הגשמי שבו אנו נמצאים מגביל את האפשרות לקבל את טובו ואורו השלמים של אלוהים. "העולם הבא" הוא המרחב (התודעתי, ולא מקום גאוגרפי) בו ניתן להגיע לגילוי הנשגב ביותר של "האחד" ללא הסתרה או כיסוי. זהו העונג הגדול ביותר שיכול להיות והוא יפעל על הקוסמוס כולו, כך שכל היצורים ייהנו ממנו. 

המשך קריאה ↓

5

תחיית המתים

אחד התיאורים הידועים ביותר לתחיית המתים הוא "חזון העצמות היבשות" של הנביא יחזקאל (פרק לז), המתאר תהליך תחייה שמתרחש בבקעה מלאה עצמות. בהדרגה הן רוקמות גידים, בשר ועור, עד שהן חוזרות לדמות של בני אדם חיים. הנביא משתמש בתיאור זה כמשל על עם ישראל בגלות, שנמשל למת, וכאשר ישוב לארצו תהיה זו מעין תחיית המתים. תחיית המתים נחשבת כאחד מעיקרי האמונה שקבע הרמב"ם (שהיה אגב רציונליסט מובהק). המסורת היהודית מדברת על כך שהגוף יקום לתחייה מעצם הלוז – עצם קטנטנה שנמצאת בגופו של האדם.

המשך קריאה ↓

3

מוות קליני

אנו מתאבלים ובוכים על אנשים שנפטרו, אולם רוב האנשים שחוו מוות קליני ("חוויות סף מוות" בלשון הרופאים) דיווחו כי הם דווקא חשו שמחה ועונג שאי אפשר לתאר. הדבר מתיישב גם עם התפיסה היהודית שבעולם הבא "אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה, אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהן ונהנין מזיו השכינה" (מסכת ברכות, דף יז). ועוד אמרו חכמים, "יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא מכל חיי העולם הזה" (מסכת אבות ד, יז). כלומר, כל העונג שמכיל העולם הזה, משחר ההיסטוריה ושל כלל האנושות – לא משתווה לרגע אחד של עונג בעולם הבא.

המשך קריאה ↓

1

גופים או נשמות?

חכמינו לא פירטו מהו בדיוק העולם הבא, אך ישנם שני תיאורים מרכזיים לכך. הרמב"ם הסביר כי הכוונה היא לעולם הנשמות. לאחר שהנשמה מסיימת את תפקידה בעולם הזה, היא מגיעה לעולם שאין בו גוף, ושם היא מתענגת (או סובלת, תלוי איפה היא נמצאת) מקירבתה לאור האלוהי. הרמב"ן הסביר כי העולם הבא הוא עולם התחייה, כלומר – לאחר תחיית המתים, כאשר המתים יקומו לתחייה כנשמה בתוך גוף. ההבדל המרכזי בין העולם הזה לעולם הבא הוא שהעולם עצמו יהיה שונה בתכלית – לא יהיו בו צרכים גשמיים, וכל בני האדם יתענגו על קרבתם לאלוהים.

המשך קריאה ↓

2

מלמעלה עד למטה רק אני, אני ואתה

תורת הקבלה מסבירה שהעולם הגשמי שבו אנו נמצאים מגביל את האפשרות לקבל את טובו ואורו השלמים של אלוהים. "העולם הבא" הוא המרחב (התודעתי, ולא מקום גאוגרפי) בו ניתן להגיע לגילוי הנשגב ביותר של "האחד" ללא הסתרה או כיסוי. זהו העונג הגדול ביותר שיכול להיות והוא יפעל על הקוסמוס כולו, כך שכל היצורים ייהנו ממנו. 

המשך קריאה ↓

3

מוות קליני

אנו מתאבלים ובוכים על אנשים שנפטרו, אולם רוב האנשים שחוו מוות קליני ("חוויות סף מוות" בלשון הרופאים) דיווחו כי הם דווקא חשו שמחה ועונג שאי אפשר לתאר. הדבר מתיישב גם עם התפיסה היהודית שבעולם הבא "אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה, אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהן ונהנין מזיו השכינה" (מסכת ברכות, דף יז). ועוד אמרו חכמים, "יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא מכל חיי העולם הזה" (מסכת אבות ד, יז). כלומר, כל העונג שמכיל העולם הזה, משחר ההיסטוריה ושל כלל האנושות – לא משתווה לרגע אחד של עונג בעולם הבא.

המשך קריאה ↓

4

קידוש החיים

אם העולם הבא הוא כל כך טוב, מדוע אנו מתאמצים להציל אנשים ממוות? מכיוון שהאדם נברא לעבוד ולתקן את עצמו בעולם הזה. התיקון נעשה על ידי שמירת תורה ומצוות, וכפי שכתב הרמב"ם "הקדוש ברוך הוא נתן לנו תורה זו עץ חיים… וכל העושה כל הכתוב בה ויודעו דעה גמורה נכונה, זוכה בה לחיי העולם הבא, ולפי גודל מעשיו ורוב חכמתו הוא זוכה" (הלכות תשובה, פרק ט). כלומר, דרגת העונג של האדם בעולם הבא תלויה במעשיו בעולם הזה, ורק כאן ניתן לקיים את מצוות התורה ולהכין על ידי כך כלי לדרגת החיים שבאה לאחר מכן.

המשך קריאה ↓

5

תחיית המתים

אחד התיאורים הידועים ביותר לתחיית המתים הוא "חזון העצמות היבשות" של הנביא יחזקאל (פרק לז), המתאר תהליך תחייה שמתרחש בבקעה מלאה עצמות. בהדרגה הן רוקמות גידים, בשר ועור, עד שהן חוזרות לדמות של בני אדם חיים. הנביא משתמש בתיאור זה כמשל על עם ישראל בגלות, שנמשל למת, וכאשר ישוב לארצו תהיה זו מעין תחיית המתים. תחיית המתים נחשבת כאחד מעיקרי האמונה שקבע הרמב"ם (שהיה אגב רציונליסט מובהק). המסורת היהודית מדברת על כך שהגוף יקום לתחייה מעצם הלוז – עצם קטנטנה שנמצאת בגופו של האדם.

המשך קריאה ↓

אספנו עבורך את הסרטונים הכי מדויקים ברשת

מהו העולם הבא?
למה התורה לא מספרת על העונג בגן עדן?
גן עדן והעולם הבא ע"פ הקבלה
הרב פנגר בשיעור מרתק: החיים שלאחר החיים
האם קיים המשך לחיים לאחר חיינו כאן?
גן עדן - הנאה מעל לכל דמיון
מה עושות הנשמות בגן עדן?
הרב יצחק פנגר על סיאנסים ותקשור עם רוחות
לאן ממשיכים מכאן?
עברה מוות קליני: "הבנתי שאני לא בעולם הזה"

מה לא מבקשים כשאוהבים?

אחת הסיבות שעונג השכר הקיים בעולם הבא לא מוזכר בתורה היא רצונו של בורא עולם שנמלא את רצונו מתוך אהבתנו אליו, ולא מתוך אינטרס אישי. ככה זה נראה אחרת…

עברו על המכשיר עם העכבר וגללו מטה לקריאת השיחה!

ביקור מטלטל בעולם האמת

אשר מסעוד ביטון, תושב קריית שמונה, חווה דום לב ומוות קליני. בעודו שרוע על מיטת הטיפולים, נשמתו נפרדה מן הגוף והוא זכה לביקור מטלטל בעולם הבא. סיפורו המדהים מגובה בעדויותיהם של ראש עיריית קריית שמונה והרופא שקבע את מותו. לקרוא וכן להאמין

ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה, לא מעכל עד היום את מה שקרה לו באותו יום חמישי, בדצמבר 2008. טלפון בהול שהגיע ללשכתו דיווח שידידו הוותיק, אשר ביטון, נמצא במצב קשה. הוא עזב את הכל, נסע לכיוון המרפאה, וכשהגיע ראה את קרובי משפחתו של ביטון עומדים בחוץ, מבוהלים ומלאי סימני שאלה. הוא שאל מה המצב כרגע, והם ענו שהרופאים בפנים מנסים להציל את חייו של ביטון מחוסר ההכרה באמצעות מכות חשמל. מלכה נכנס פנימה, ושמע בעצמו מד"ר בוריס סידלקובסקי, רופא חדר המיון בקריית שמונה, שהוזעק למקום עם התמוטטותו של ביטון, שלמעשה אין כבר מה לעשות. המצב קשה, המטופל לא מגיב, והרופאים הרימו ידיים ומתכננים כעת לנתק אותו ממכשירי ההחייאה. 

מלכה, רב מוסמך, לא אמר נואש. הוא התקשר מיד לידידו, הרב חיים עמרם אפרגן מקריית אתא, בבקשה שיברך את ביטון. "הרב אפרגן אמר לי: נכון, הוא במצב קשה, אבל תגיד לרופאים שלא יתייאשו, ושיתנו לו עוד מכת חשמל, שביעית במספר", מספר ראש העיר. "הודיתי לרב, ומיהרתי לרופא. ד"ר בוריס בדיוק אמר שזהו, אין מה לעשות, ביטון למעשה כבר נפטר, ובעוד דקות ספורות הם ינתקו אותו ממכונות ההנשמה. כולם החלו לבכות, ואני ביקשתי מהרופא: 'בבקשה, תתן לו עוד מכת חשמל אחת'. הוא לא הסכים, אבל הפצרתי בו: 'אני מבקש ממך, רק עוד פעם אחת, תלך ותיתן לו עוד מכת חשמל. אין מה להפסיד'. הוא נכנס, נתן מכת חשמל, והדופק חזר. 

הד"ר יצא החוצה כשהוא מופתע, ואמר הדופק חזר, אבל כנראה שהוא יהיה צמח, כי המוח לא קיבל חמצן זמן ממושך. השבתי לד"ר שנמשיך להתפלל שהקב"ה יעזור לו, עד שאשר יחזור לעצמו". בהמשך, מספר מלכה, הבהילו את ביטון לבית החולים בצפת, לטיפול נמרץ, שם הרופאים חזרו ואמרו שהגוף לא ממש מגיב. מיד התקשרו בני המשפחה לרב שיינברגר מירושלים, שהורה לקיים טקס פדיון נפש בהשתתפות עשרה אנשים. ואכן, המשפחה והחברים התכנסו במניין, הגיעו לבית החולים, ביקשו רשות מהרופאים, וקיימו את טקס פדיון הנפש. לאחר 48 שעות בישרו הרופאים לבני המשפחה שביטון מזיז את ידיו ורגליו. לאחר ימים ספורים קיבל ניסים מלכה שיחת טלפון. על הקו היה לא אחר מאשר ביטון עצמו. "הייתי בהלם. הוא סיפר ששמע וראה אותי בזמן שהיה מחוסר הכרה, ציטט מה שאמרתי לרופא כאשר היה במוות קליני, ותיאר את כל מה שהתרחש שם, מי בכה ומה אמרנו, כולל השיחות המדויקות שלי עם הרבנים. כיצד היה יכול לדעת את הדברים האלה?…".

לראות הכול מלמעלה

אשר מסעוד ביטון מתאר את הצד שלו באותה חוויה "פתאום הרגשתי כאילו מישהו לוקח משהו מהגוף שלי, ואז הנשמה שלי עלתה למעלה. ראיתי את הגוף שלי למטה, על מיטת הטיפולים. הבנתי שהגוף במצב של דום לב, וראיתי שהוא נהיה כחול לגמרי. האנשים של מד"א הגיעו, ואז ראיתי איך הודיעו בטלפון ללידיה, בת דודתי, שהמצב שלי קשה מאוד. היא עזבה את העבודה והגיעה מיד.
בינתיים ראיתי מלמעלה איך שלושה רופאים עובדים עליי: ד"ר נדים, ד"ר הלר וד"ר בוריס סידלקובסקי. שלושתם התחילו להכין אותי למכות חשמל. 
באותו זמן ראיתי דבר מזעזע: מלאך המוות בא אליי ונתן לי שתי טיפות של סם המוות. כולו עיניים-עיניים. זה פחד אלוהים, שרק מי שעבר את זה יכול להבין. הרגשתי את מכות החשמל. נתנו את המכה הראשונה כדי להחזיר אותי לחיים, ואז אותו מלאך המוות תפס בי בחוזקה. רעדתי. ואז עוד מכה, ועוד מכה. ארבע, חמש, שש. ואז – ברוך דיין האמת. יצאתי מהעולם הזה. מכלוף, בן דודה שלי שעובד איתי, קפץ על הגופה שלי ובכה 'אחי מסעוד, אחי אשר! עזבת אותי לבד! מחילה, אני מבקש ממך סליחה!'. הרופא יצא ואמר להם שזהו – אין מה לעשות. הלכתי לעולמי. 
ראיתי את יצחק קקון, יו"ר המועצה הדתית, יושב ובוכה בצד. ראיתי גם את הרב ניסים מלכה, ראש העיר, תופס את הטלפון והיד שלו כולה רועדת. הוא התקשר לרב עמרם אפרגן, אחיו של הרנטגן, ואמר לו: 'הרב, תברך בבקשה את אשר ביטון, אולי יקרה נס'. הרב אפרגן אומר לו: 'הוא לא נפטר, אבל הוא יוצא עכשיו לעולם האמת. תנו לו עוד מכת חשמל אחת, והוא יחזור'. זו הייתה המכה השביעית. הרב ניסים הגיע לד"ר בוריס וביקש ממנו לתת עוד מכה אחת. הוא אמר 'בשביל מה לתת? אין דופק, אין נשימות, אין כלום – הלב פסק לעבוד כבר שתיים-שלוש דקות', אבל ראש העיר אמר להם 'אף על פי כן, תתנו לו עוד מכה'.
באותו זמן הגבירו את המתח, ונתנו לי מכה כזו חזקה, עד שראיתי את הגוף שלי קופץ ממש. ואז התחיל טיפה דופק, וראיתי את כולם בשמחה ובצהלה: 'יש דופק, יש דופק!'".

משפט בעולם עליון

בשלב הזה, מספר ביטון, גופו אמנם חזר כביכול לחיים, באמצעות המכשירים, אבל נשמתו "נמשכה" למעלה. בזמן שכאן חלפו 45 דקות, שבהן הועבר לבית החולים "רבקה זיו" בצפת, תוך שהרופאים מאבדים אותו שוב בדרך ומחזירים אותו באמצעות הנשמה, הוא חווה משהו אחר לגמרי. לא ניתן לתחום את אותה חוויה בפרק זמן דומה, מאחר, שלדבריו, בעולם הבא אין בכלל מושגים של זמן. 

"לאחר שנשמתי יצאה מן הגוף הרגשתי רוח גדולה מאוד, רוח סערה שמושכת אותי למעלה, עד שראיתי מנהרה", הוא מספר. "אמנם הייתה לי תחושה עילאית, אך גם היה קשה מאוד לעבור בחושך בתוך המנהרה הזו, עד שראיתי טיפה קטנה של אור. פתאום הרגשתי ידיים אוחזות בי ומוליכות אותי עד למעלה. האור משך אותי והתחיל לגדול ולגדול. זה היה אור אחר ממה שאנחנו מכירים. אור אינסופי. 
ואז הגעתי לשם. הסתובבתי וראיתי ארבעה אנשים לבושים שחור. הם הסתכלו עלי והעיניים שלהם כאילו יקדו אש מרוב שנאה. רעדתי כל כולי. לא הבנתי לאן מוליכים אותי, אבל ידעתי שאני במקום טוב. פתאום שמעתי שאומרים לי 'מסעוד ביטון, בוא לבית הדין!', וראיתי כיתות-כיתות של אנשים לבושים בשחור. הם, למעשה, יצגו את כל העבירות שעשיתי בימי חיי. נכנסנו לבית הדין, וראיתי ארבעה דיינים לבושים בלבן. שניים מהם נפטרו בדורות הקודמים, ושניים מהם חיים איתנו היום, אבל אין לי רשות לספר מי הם. הם הסתכלו עליי, והתיקים שלי התחילו להגיע. 

"בית הדין הוא לא המקום של השכינה. הרחמים של הקב"ה נכנסים לתמונה בשלב מאוחר יותר, אחרי שמונים בפניך את חטאיך וגורמים לך להבין את חומרתם. בשלב הבא הגיעו ארבעה ילדים קטנים, ממש קטנים. הם הסתכלו על ארבעת האנשים שלבושים בשחור, וביקשו להוסיף לדין גם את המצוות והזכויות שלי. כל האנשים שעשיתי איתם חסד – כולם עמדו לידי. רק אז התחלתי קצת להירגע. 

"בהמשך הראו לי סרט – מיום שנולדתי ועד היום שנפטרתי. לאחר מכן ראיתי 71 דיינים. הם הסתכלו עלי, והפנים שלהם היו נראות כמו של מלאכים, כמו סנהדרין גדולה. משם התחילו לדון אותי על כל פרט ופרט – מיום הלידה, עד בר המצווה, עד החתונה שלי וכן הלאה. כאן בחיים אולי חשבתי שאף אחד לא רואה אותי, אבל שם, מסתבר, מצלמים אותך. כשאתה מגיע לעולם האמת – מראים לך כל מה שעשית ואמרת בחדרי חדרים. דנו אותי על עניינים של טהרת המשפחה, על מחשבה בבית הכנסת ועל עניינים נוספים".

"משם עברנו לכפות המאזניים", מספר אשר. בבית דין צדק המשפט מתנהל ממש כמו שכתוב בתלמוד: ישנם מאזניים בהם מעלים את כל המצוות והמעשים הטובים (זכויות) בצד אחד ואת כל העבירות בצד השני, ומודדים באיזה צד של מאזניים יש יותר משקל. כלומר, בודקים האם האדם עשה יותר טוב או יותר רע.

"שמו את העבירות והמצוות שלי על כפות המאזניים, ולצערי הרב העבירות הכריעו את הכף… ואז שניים מהמלאכים הלבנים שהיו שם הביאו מן כוס גדולה, מלאה מים. שאלתי: 'מה זה?', והם ענו לי: 'אלו הדמעות שלך מאז שנולדת ועד היום הזה'. לאחר מכן הגיעו גם כל הייסורים שעברתי במהלך חייו, והם הונחו בצד של הזכויות, ואז המאזניים של הזכויות היו יותר כבדים. 

לראות את גן עדן מקרוב

"בשלב זה נמסרה הודעה במין כריזה – 'מסעוד ביטון, הינך מוזמן לבית הדין העליון'. בית הדין העליון, הוא למעשה בית הדין האחרון, שם נפסק פסק הדין הסופי. לאחריו נתנו לי לראות את המקום שלי בעולם הבא.
ואז שני אנשים לבושים בלבן לקחו אותי לגן עדן התחתון. זה מקום בו אפשר ליהנות מהחיים הנצחיים. אתה נהנה ממש מכל רגע ושנייה.

"בגן עדן ראיתי את ההורים שלי, את דודי ואת אלי אחי, כשכולם שמחים ושואלים 'למה באת לכאן?'. לאחר מכן ראיתי שורה של צדיקים ורבנים היושבים ועטרותיהם בראשיהם והוגים בתורה ובגמרות.
אי אפשר לתאר את גן עדן במילים גשמיות, כי זהו משהו רוחני, אבל היה לי תענוג. כבר לא היה חשוב לי לחזור לכאן בכלל. רציתי להישאר שם. היופי והתענוג שם הוא משהו דמיוני שאי אפשר לתאר במושגים של בני אדם. מי שינסה לתאר את זה בלשון בני אדם הוא שוטה. מי שלא היה שם לא יכול להבין.

"לבסוף, אחד מהדיינים, שהיה סבי מסעוד, שעל שמו אני נקרא, אמר לי 'אני לא רוצה לראות אותך פה'. הוא נתן לי מן טפיחה על המצח שלוש פעמים, ואז חזרתי למטה דרך אותה מנהרה.

"ישנם דברים נוספים שחוויתי שאסור לי לספר. סיפרתי רק את הדברים הכלליים. מעבר לזה, אני לא רשאי להוציא דברים של עולם האמת ממקומם".

המשך קריאה ↓

תגידו ששלחנו אתכם:

היכן העולם הבא מוזכר בתנ"ך?
מה חווה הנשמה לאחר המוות?
החיים שאחרי המוות
למה ה' לא שולח לנו פידבק על מעשים טובים שלנו?
האם הישארות הנפש נזכרת בתורה?
שאל את הרב: מה זה העולם הבא?
מה קורה לאחר המוות?
מה עושים בגן עדן?
המוות והיהדות: חמישה רעיונות מפתיעים