loader image
קצר וקולע
מדברים תכל'ס
סרטונים
המחשת וואטסאפ
סיפור מהחיים

ה' לא ברא את כל הברואים שווים. לכל אדם יש חובות וזכויות אחרות המוטלות עליו בהתאם לתפקידו, וכשמנסים לכפות שוויון, פועלים בניגוד לדרך שבה ברא ה' את העולם. היהדות מעודדת את השוני שמבטא את הייחודיות שיש בין מרכיבי הבריאה, כשלכל אחד ייעוד המותאם לו. שוויון מוחלט מבטל את הרבגוניות היפה שבין חלקי הבריאה

למה ביהדות קיימת חלוקה בין הבריות? לא עדיף עולם אחיד?

ביהדות קיימת חלוקה מוגדרת בין חלקי הבריאה השונים - בין חיות כשרות לטמאות, בין אומת ישראל לאומות העולם, בין מהות ותפקיד הגבר לאישה ועוד. האם הקריאה למחיקת ההבדלים ייצור באמת עולם אוטופי? האם השוויון בהכרח מגלם אידיאל או שמא השוויון יכול להתברר כקללה? בעולם שזועק "שוויון בכל לכל" ישנו קול ששוחה נגד הזרם, וטוען אחרת 

ג'ון לנון מציע בשירו "Imagine" ('דמיינו') לחלום על עולם אוטופי. עולם שאין בו היררכיה, העדפה לתרבות או אומה מסוימת. עולם ללא מעמדות חברתיים, דתות או קבוצות אתניות. עולם שיש בו רק שלום פנימי שמנפץ את כל המחיצות בין בני האדם, שבו כולם הם שבט אחים ואחיות שחיים באחדות נפלאה של אנושות אחת מאוחדת. 

החלום הזה אולי נשמע טוב ומתוק, אבל בואו ננסה לדמיין לרגע איך באמת ייראה עולם כזה, שבו כולם שווים לחלוטין, שבו אין שום העדפה לאדם אחר על זולתו, וכל הבדל ושוני נעלמים למען המטרה של השגת שוויון מלא. ובכן, היה אחד שכבר דמיין וכתב על עולם שכזה. 

"האריסון ברגרסון" הוא סיפור קצר מאת הסופר האמריקאי קורט וונגוט, שמתאר מציאות דמיונית, המתרחשת לכאורה בשנת 2081, שבה העולם מתקיים בשוויון מוחלט בין כולם. וכך הוא נפתח: 

"כולם היו סוף סוף שווים. הם היו שווים לא רק לפני אלוהים והחוק; הם היו שווים בכל מובן שהוא. איש לא היה פיקח מזולתו. איש לא היה טוב רואי מזולתו, איש לא היה חזק יותר מזולתו. כל השוויון הזה היה תודות לתיקון ה-211 , 212, ו-213 בחוקה, ונתון להשגחתם המתמדת של אנשי הסוכנות המרכזית"

כדי להשיג שוויון מלא, החוק קבע שמי שהתבלט יתר על המידה נאלץ לצמצם את יכולותיו. סוכנים מיוחדים דאגו לאכוף את השוויון, כך שמי שניחן באינטליגנציה גבוהה מהממוצע, נדרש לחבוש מתקן מיוחד סביב האוזניים שאליו שוגר מדי כמה שניות אות רדיו חזק שיסיח את דעתו לכמה דקות; אתלטים מצטיינים נדרשו לקשור שרשראות לרגליהם כדי שלא לעקוף אף אחד בצורה לא שוויונית, ואנשים טובי מראה נדרשו לעטות על עצמם מסכות מכוערות. שוויון עד הסוף. 

ברור לכל בר דעת כי חיים בעולם שכזה רחוקים מלהיות אוטופיים. לא רק אנחנו היינו מפסידים את התכונות והכישרונות המיוחדים שניחנו בהם, אלא גם החברה כולה הייתה מפסידה – שהרי יש אינטרס ציבורי שהכישורים המיוחדים לכל אדם יפותחו עד תום, וכך החברה כולה תיתרם. 

בלי אפליה אין אהבה

השוויון גם סותר את האהבה, שהרי מהי אהבה? העדפה של אדם אחד על פני אחרים. בזוגיות מעדיפים בן/בת זוג על אנשים אחרים; הורים מעדיפים את ילדיהם על פני ילדים אחרים, וילדים מעדיפים להטיב עם הוריהם מאשר עם מבוגרים אחרים; אזרחים מעדיפים את טובת מדינתם על פני טובת מדינות אחרות, ואפילו אוהדי ספורט מעדיפים את קבוצתם על פני קבוצות אחרות. כמו שאמר פרופ' זאב מגן, "בלי אפליה – אין אהבה". 

בהענקת האהבה לאדם אחד, לאומה אחת או לקבוצת כדורגל אחת, יש פגיעה בשוויון. כשאנחנו אוהבים, אנחנו מפלים; ואם איננו מפלים אף אחד – איננו אוהבים אף אחד.

זו בדיוק הסיבה שגם היהדות אינה דוגלת בשוויון מוחלט, ומתנגדת לשוויון מלאכותי שכופה על אנשים להיות שווים בזמן שהם לא. להיפך, היהדות מעודדת את הדגשת הגיוון, השוני, ההבדל. ע"פ תפיסת היהדות, כולנו שווים רק בדבר אחד – בחובה להגיע לטוהר מוסרי ולשלמות רוחנית, כל אחד לפי מדרגתו.

שוויון או חיים?

בסוגיה מפורסמת בתלמוד הוצגה דילמה: שני אנשים הולכים במדבר ונותרו לאחד מהם רק מעט מים. אם בעל המימייה ייתן מן המים גם לחברו – שניהם ימותו, אך אם רק הוא ישתה – הוא ינצל. חכם בשם בן פטורא טוען כי עדיף ששניהם ישתו וימותו מאשר שאחד יראה במות חברו, ואילו רבי עקיבא טוען שעדיף שבמקרה כזה בעל המימייה ישתה, וכך לפחות ינצלו חייו של אחד מן השניים. הוא למד זאת מהפסוק "וחי אחיך עמך" (ויקרא כה, לו), ולכן קבע: "חייך קודמים לחיי חברך". 

שיטתו של בן פטורא מעדיפה את השוויון. לדעתו לשני האנשים יש זכות שווה לחיים, ואם אחד מהם לא יוכל להינצל, עדיף ששניהם ימותו. רבי עקיבא לעומת זאת, שהלכה נקבעה כמותו, נשמע אולי פחות "שוויוני", אך הוא מעדיף את חיי האדם על פני השוויון. מעניין לציין שזהו אותו רבי עקיבא שאמר "ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה", אותו אדם אחרון עלי אדמות שאפשר להאשים בחוסר אהבת אדם, אבל מסתבר שגם לאהבת הזולת יש גבולות – החיים עצמם.

היהדות מלמדת אותנו להעדיף את הקרובים על פני הרחוקים, ואת בני עמנו על עמים אחרים. השקפה זו מתמצה במשפט "עניי עירך קודמין" (מסכת בבא מציעא, דף עא), המבטאת כי שוויון מוחלט איננו ערך יהודי. התורה מתארת את העולם כיצירה אלוהית מגוונת המורכבת ממינים שונים בעולם הצומח והחי, בין עמים וגזעים, ורואה בכך ביטוי של הרצון האלוהי. לכל אחד יש סיבה ותכלית משלו, וכמו שאריה אינו צריך לשאוף להיות עורב ואקליפטוס אינו אמור להיות דשא, גם יהודי אינו אמור להתערבב בגויים. בברכת ההבדלה במוצאי שבת אומרים "ברוך המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים, בין יום השביעי לששת ימי המעשה". ההבדלה בין מינים ובין עמים היא אחד הדברים החשובים שעשה אלוהים בבריאת העולם. התורה מבדילה בין חלקי הבריאה השונים ונותנת להם מקום אינדיבידואלי, כדי שכל אחד מהם יממש את ייחודו ותפקידו המיועד לו.

השוויון המוחלט – ערך מוסרי?

הדוגלים בכפיית שוויון מאמינים שהדבר מביא למציאות יותר מושלמת או מוסרית, אך בפועל השוויון המוחלט מבטל את החינוך למוסריות. מוסר אמיתי מתקיים כאשר לאדם יש יכולת גבוהה יותר כמו מעמד, עושר או כישרון, ובכל זאת הוא לא משתמש בכוח שלו נגד החלשים, אלא אף ההיפך, הוא עושה בה שימוש מתוך בחירה חופשית למען נתינה, נדיבות ורצון לתרום ולהועיל לאחר. כאשר אין ייחוד ושוני בין בני האדם, כך גם לא נותרת בחירה לאדם המאפשרת לו לצאת מה'עצמי' שלו ולהתרחב למען האחר, שכן אין לו ממה לתת. כאשר יש שוויון מוחלט בממון, האדם לא יכול להתחנך בנדיבות ע"י מתן צדקה לעני; כאשר יש שוויון מוחלט בחוכמה או מעמד, האדם לא יכול להתחנך בחסד ע"י מתן עזרה לחלש; כאשר יש שוויון מוחלט בכישרון, האדם לא יכול לנתבו לאפיק חיובי של תרומה, שכן הייחודיות שבו בטלה. 

השוויון שהיהדות מאמינה בו באה מנקודת המבט של אלוהים – כל הברואים הם נבראי האל, ובכל בני האדם קיימת נקודה משותפת אינסופית שקושרת אותם אל הנשגב. אך ה' גם ברא אותנו מגוונים, מובדלים, ובעלי יכולות שונות. לכל אחד מאיתנו תפקיד אחר וחובות אחרות, ואת ההבדלים הללו לא צריך לטשטש ולא לבטל.

 

המשך קריאה ↓

1

שוני הוא עובדה

יאנוש קורצ'ק, מחנך הילדים המפורסם שנספה בשואה, היה ידוע בתור מי שדגל בחינוך דמוקרטי ופתוח. בבית היתומים שלו החניכים ניהלו את סדר יומם ויכלו אף לתבוע את המחנכים למשפט פנימי. ובכל זאת, קורצ'ק עצמו לא ראה בשוויון ערך שראוי לפעול למענו: "השוויון הוא שקר. האחד מרגיש טוב והשני חש בראשו או בשיניו. אחד – בריא, חזק, יפה, עליז, זריז, שר ומרבה לדבר; השני – חלש, מסורבל, מכוער, לא נעים. האחד רוצה ויכול, והשני – יכול ולא רוצה, והשלישי – רוצה ולא יכול. אין עצה לכך. האנשים שונים, רוצים ומרגישים באופן שונה" (יאנוש קורצ'ק, "דת הילד", עמ' 302). וכמו שכתב רבי יהודה הלוי, "אין כל נפש חיה אדם/ ולא כל אדם ישראל/ ולא כל ישראל כוהנים/ ולא כל כוהנים משה ואהרן/ ולא כל הארץ כנען/ ולא כל כנען שערי שמים/ ולא כל שערי שמים ירושלים/ ולא כל ימים מועדים/ ולא כל מועדים שבתות/ ולא כל שבתות כיפורים/ וכן לא כל העבודות קורבנות/ ולא כל קורבנות עולות כליל/ ולא כל כליל פנימי" (ריה"ל, אגרת, שלם ז', עמ' 44).

המשך קריאה ↓

4

צדק ומשפט

התורה קובעת סטנדרט גבוה ביותר של שוויון לפני החוק. מבחינה משפטית, היהדות קבעה כי משפט צדק הוא אחד הבסיסים שעליהם עומד העולם כולו: "על שלושה דברים העולם קיים: על הדין ועל האמת ועל השלום" (אבות, פרק א, משנה יח). בעשיית הדין, הדיינים מוזהרים לא לשפוט על פי מראה עיניהם בלבד, לא לקחת שוחד (שוחד בהקשר משפטי כזה יכול להיות אף דברים דקים ביותר שאינם נראים כלפי חוץ כטובות הנאה כספיות ישירות), להיזהר מלשים טענות בפי הצדדים, ולהעניק משפט צדק לעני כמו לעשיר. ועם זאת, חז"ל מציינים כי גם העשיר עלול לסבול מהטיה משפטית, שכן בגלל עושרו השופט עלול לחשוב ש"מה זה כבר ישנה לו אם ישלם לעני כמה מאות שקלים…".

המשך קריאה ↓

2

לא כל כך זוהר

שיטת ההתיישבות הקיבוצית ניסתה ליישם את שיטתו של קרל מרקס, אבי הסוציאליזם המודרני, לפיה יש להנהיג חברה שוויונית ללא הבדלי מעמדות – כל אחד תורם כפי יכולתו, אך מקבל לפי צרכיו. חברה זו הנהיגה צורת חיים, שבבסיסה עומד ערך השוויון, בה כל חבריה אינם בעלי רכוש פרטי וחל שיתוף ושוויון מוחלט בכל תחומי החיים. בהתחלה רבים הלכו שבי אחרי הרעיון המופלא, אך בהדרגה התברר כי הרעיון הקיבוצי מהווה מעצור להתקדמות והתפתחות אישית וכללית. הידיעה כי התוצאה תמיד תהיה קבועה ללא תלות במעשייך ויכולותייך כיבתה את אש השאפתנות, היצירתיות, ההתלהבות והיוזמה. כמו כן, במחקרים שנערכו על ידי פסיכולוגים מובילים
[ברונו בטלהיים (1969), מיכאל בייזרמן (1963), מלפורד ספירו (1958)] נמצא כי העדר רכוש פרטי וגידול ילדים במסגרת בה הילדים לנים בבתי הילדים ולא בבית ההורים, הובילה להיעדר רגשות וקושי בהתחייבות רגשית בקרב ילדי הקיבוצים. וכך בסופו של דבר עברו הקיבוצים שינוי מהותי באופיים, ורבים מחבריהם עזבו אותם.

המשך קריאה ↓

5

שוויון חברתי

שבת היא יום שכולו שוויון: עשיר ועני, עובד ומעביד, טייקון ופועל קשה יום – כולם בטלים ממלאכה ומשתווים לגמרי ביום זה, איש אינו אדון על חברו למשך 25 שעות לפחות. על כולם חל חוק זהה, הלכה שווה, בלי יוצא מן הכלל. כולם מתענגים באופן שווה, ויחסי הכוחות נשכחים למשך יממה.

המשך קריאה ↓

3

שוויון הזדמנויות

התורה רואה משמעות בייחוסו המשפחתי של אדם (למשל כוהנים), אבל גם דואגת שלא לראות בו את כל חזותו של האדם. כך למשל אומרים חז"ל: "ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ" (מסכת הוריות, דף יג). פירוש הדבר הוא שאם אדם עמל ועבד קשה ולמד כל חייו, אין לעובדה שנולד כממזר (בעל ייחוס נמוך) השפעה על גדלותו ועדיפותו התורנית. מצד שני, בעניינים שבהם ממזרותו כן משמעותית, כמו למשל בנישואין, ההחלטות לא יושפעו מגדלותו בתורה.

המשך קריאה ↓

1

שוני הוא עובדה

יאנוש קורצ'ק, מחנך הילדים המפורסם שנספה בשואה, היה ידוע בתור מי שדגל בחינוך דמוקרטי ופתוח. בבית היתומים שלו החניכים ניהלו את סדר יומם ויכלו אף לתבוע את המחנכים למשפט פנימי. ובכל זאת, קורצ'ק עצמו לא ראה בשוויון ערך שראוי לפעול למענו: "השוויון הוא שקר. האחד מרגיש טוב והשני חש בראשו או בשיניו. אחד – בריא, חזק, יפה, עליז, זריז, שר ומרבה לדבר; השני – חלש, מסורבל, מכוער, לא נעים. האחד רוצה ויכול, והשני – יכול ולא רוצה, והשלישי – רוצה ולא יכול. אין עצה לכך. האנשים שונים, רוצים ומרגישים באופן שונה" (יאנוש קורצ'ק, "דת הילד", עמ' 302). וכמו שכתב רבי יהודה הלוי, "אין כל נפש חיה אדם/ ולא כל אדם ישראל/ ולא כל ישראל כוהנים/ ולא כל כוהנים משה ואהרן/ ולא כל הארץ כנען/ ולא כל כנען שערי שמים/ ולא כל שערי שמים ירושלים/ ולא כל ימים מועדים/ ולא כל מועדים שבתות/ ולא כל שבתות כיפורים/ וכן לא כל העבודות קורבנות/ ולא כל קורבנות עולות כליל/ ולא כל כליל פנימי" (ריה"ל, אגרת, שלם ז', עמ' 44).

המשך קריאה ↓

2

לא כל כך זוהר

שיטת ההתיישבות הקיבוצית ניסתה ליישם את שיטתו של קרל מרקס, אבי הסוציאליזם המודרני, לפיה יש להנהיג חברה שוויונית ללא הבדלי מעמדות – כל אחד תורם כפי יכולתו, אך מקבל לפי צרכיו. חברה זו הנהיגה צורת חיים, שבבסיסה עומד ערך השוויון, בה כל חבריה אינם בעלי רכוש פרטי וחל שיתוף ושוויון מוחלט בכל תחומי החיים. בהתחלה רבים הלכו שבי אחרי הרעיון המופלא, אך בהדרגה התברר כי הרעיון הקיבוצי מהווה מעצור להתקדמות והתפתחות אישית וכללית. הידיעה כי התוצאה תמיד תהיה קבועה ללא תלות במעשייך ויכולותייך כיבתה את אש השאפתנות, היצירתיות, ההתלהבות והיוזמה. כמו כן, במחקרים שנערכו על ידי פסיכולוגים מובילים
[ברונו בטלהיים (1969), מיכאל בייזרמן (1963), מלפורד ספירו (1958)] נמצא כי העדר רכוש פרטי וגידול ילדים במסגרת בה הילדים לנים בבתי הילדים ולא בבית ההורים, הובילה להיעדר רגשות וקושי בהתחייבות רגשית בקרב ילדי הקיבוצים. וכך בסופו של דבר עברו הקיבוצים שינוי מהותי באופיים, ורבים מחבריהם עזבו אותם.

המשך קריאה ↓

3

שוויון הזדמנויות

התורה רואה משמעות בייחוסו המשפחתי של אדם (למשל כוהנים), אבל גם דואגת שלא לראות בו את כל חזותו של האדם. כך למשל אומרים חז"ל: "ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ" (מסכת הוריות, דף יג). פירוש הדבר הוא שאם אדם עמל ועבד קשה ולמד כל חייו, אין לעובדה שנולד כממזר (בעל ייחוס נמוך) השפעה על גדלותו ועדיפותו התורנית. מצד שני, בעניינים שבהם ממזרותו כן משמעותית, כמו למשל בנישואין, ההחלטות לא יושפעו מגדלותו בתורה.

המשך קריאה ↓

4

צדק ומשפט

התורה קובעת סטנדרט גבוה ביותר של שוויון לפני החוק. מבחינה משפטית, היהדות קבעה כי משפט צדק הוא אחד הבסיסים שעליהם עומד העולם כולו: "על שלושה דברים העולם קיים: על הדין ועל האמת ועל השלום" (אבות, פרק א, משנה יח). בעשיית הדין, הדיינים מוזהרים לא לשפוט על פי מראה עיניהם בלבד, לא לקחת שוחד (שוחד בהקשר משפטי כזה יכול להיות אף דברים דקים ביותר שאינם נראים כלפי חוץ כטובות הנאה כספיות ישירות), להיזהר מלשים טענות בפי הצדדים, ולהעניק משפט צדק לעני כמו לעשיר. ועם זאת, חז"ל מציינים כי גם העשיר עלול לסבול מהטיה משפטית, שכן בגלל עושרו השופט עלול לחשוב ש"מה זה כבר ישנה לו אם ישלם לעני כמה מאות שקלים…".

המשך קריאה ↓

5

שוויון חברתי

שבת היא יום שכולו שוויון: עשיר ועני, עובד ומעביד, טייקון ופועל קשה יום – כולם בטלים ממלאכה ומשתווים לגמרי ביום זה, איש אינו אדון על חברו למשך 25 שעות לפחות. על כולם חל חוק זהה, הלכה שווה, בלי יוצא מן הכלל. כולם מתענגים באופן שווה, ויחסי הכוחות נשכחים למשך יממה.

המשך קריאה ↓

אספנו עבורך את הסרטונים הכי מדויקים ברשת

למה צריך להתבדל ולהיות שונה מהגויים?
עמדת היהדות בנושא יחסי גויים ויהודים
יהודי ונוכרי: מהו ההבדל, והאם זו גזענות?
האם היהדות היא דת גזענית? הרב פנגר עונה

אוהב אותך כמו את כולן

בעולם של אהבה אוניברסלית, כך עלולה להיראות שיחה זוגית רומנטית

עברו על המכשיר עם העכבר וגללו מטה לקריאת השיחה!

שוויון – מתכון או כישלון?

ניסוי שערך פרופ' לכלכלה בכיתת סטודנטים שלימד, הוכיח כי שוויון הוא עקרון שלפעמים נראה קורץ, אך בשטח המציאות מתברר שלעיתים הוא עלול יותר להזיק מאשר להועיל

פרופ' לכלכלה בקולג' אמריקאי שרצה להדגים לתלמידיו את העיקרון הסוציאליסטי של שוויוניות, ערך את הניסוי הבא: 

הציוּנים בכיתה יתבססו מעתה על ממוצע הציונים שיושגו בכיתה. כלומר, הציונים האישיים של כל הסטודנטים יהיו אחידים, אותו ציון המשקף את ממוצע הציונים של הכיתה כולה במהלך הסמסטר. כל הסטודנטים יקבלו את אותו הציון כך שאף אחד לא יקבל ,100 אבל גם אף אחד לא יכשל. ציון שוויוני אחיד. 

לאחר המבחן הראשון, חושב ממוצע הציונים וכל הסטודנטים קיבלו ציון אחיד – 80. הציון אכן שיקף את הישגיה של הכיתה כיחידה חברתית אחת. כל סטודנט תרם את חלקו להישג משותף זה. אמנם, סטודנטים שלמדו היטב לקראת המבחן היו מאוכזבים במקצת, אבל הסטודנטים החלשים יותר, ואלה שהשקיעו פחות בלימודים, היו מאושרים למדי ותמכו בכל לב בשיטת הציון השוויוני. 

במבחן השני, שהתקיים מספר שבועות לאחר מכן, הסטודנטים החלשים, ואחרים שהעדיפו לבלות יותר זמן בפאב, השקיעו עוד פחות בלימודים לקראת המבחן. גם ה"חנונים" שבעבר היו "חורשים" את הספרים והמחברות לקראת כל מבחן – הקטינו את קצב הלימוד. כל אחד חשב לזכות בנתח חינם מהארוחה. ממוצע הציונים במבחן השני היה נמוך בהרבה וכל סטודנט קיבל 65. כולם היו מאוכזבים. במבחן השלישי עמד הציון לתדהמתם על 50. כולם נכשלו. 

האשמות הדדיות, ויכוחים ואפילו מריבות קולניות – ליוו את פרסום ציוני המבחן האחרון. חלק הואשמו בהתנהגות אנוכית ובלתי מוסרית המנוגדת לטובת הכלל. חלק הואשמו כפרזיטים על חשבון הכלל, אחרים הוקעו בחבלה מכוונת במאמץ המשותף, שכן "כולם" ידעו כי הם לא תרמו לציון המשותף כפי שיכלו לתרום על פי יכולתם הידועה. 

הפרופסור הרגיע את הרוחות, סיכם את הניסוי ואמר שזו בדיוק הסיבה לכישלון המובנה ברעיון הסוציאליסטי. כאשר קיימת תמורה בהתאם למאמצים – האדם יהיה מוכן להשקיע ולהתאמץ. אבל, אם הממשלה תכפה "שוויוניות" – היא תעקר את התמריץ להצלחה ואת הנכונות להשקיע – וכך כל המשק ייכשל. כך קרס לבסוף הגוש הקומוניסטי.

המשך קריאה ↓

תגידו ששלחנו אתכם:

שוויון זכויות ביהדות
יהודי ונוכרי: מהו ההבדל, והאם זו גזענות?
האם היהדות מבוססת על גזע?
מה יחס התורה כלפי גויים?
מדוע היהודים שוללים את כולם?
שנת היובל: השנה המבשרת שחרור וחופש לכל
מי שווה יותר?