1
כמה חשוב להיות אהוב
ברנה בראון (Brené Brown) היא חוקרת רגשות אמריקאית, שהתפרסמה בשנים האחרונות בזכות הרצאותיה הסוחפות ב-'TED'. בראון מספרת על מחקר בו ניסתה למצוא את ההבדל העיקרי בין אנשים שדיווחו כי הם מרגישים תחושה של אהבה ושייכות לבין אלה שלא. היא גילתה שההבדל היחיד בין שתי הקבוצות הוא שהאנשים שהרגישו שייכות פשוט חונכו, גדלו וחיו עם האמונה שהם ראויים לאהבה ולשייכות. מה שגורם לנו לבעיות בזוגיות, לדימוי עצמי נמוך ולחוסר הצלחה היא האמונה שלנו שאנחנו לא ראויים לאהבה. אהבה עצמית וידיעת ערך עצמך הם הבסיס להתפתחות בחיים, לזוגיות בריאה ולתחושת אושר.
לכן אין מתכון טוב יותר לחיים מאושרים מאשר ההבנה שה' אוהב אותנו אהבה עצומה בכל רגע. כשאדם מכיר את חשיבותו העצומה בעיני בורא עולם, תהיה לו הסתכלות עצמית בריאה וביטחון בעצמו מעצם כך שיודע הוא כי בורא עולם מאמין בו ובטוב שבו, שכן בכל רגע ורגע ה' מחיה אותו, משגיח עליו ודואג לו.
4
בשבילי נברא העולם
התורה רואה כל אחד ואחת מעם ישראל כעולם שלם, ועל כן נאמר במשנה (סנהדרין ד, ה) "לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא… לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר – בשבילי נברא העולם". כלומר, כפי שכל האנושות כולה מקורה באדם יחיד, האדם הראשון, כך התורה רואה בכל אחד ואחד כעולם ומלואו, ועל כן, כל אדם בישראל צריך להכיר בחשיבותו ולהרגיש ש'בשבילי נברא העולם'. אין אף אחד בעולם שיכול להחליף את ייעודו ומקומו של יהודי בעיני ה', כמו שאף בן לא יכול לשמש כחלופה עבור בן אחר בעיני הוריו. כמו שעבור הורה כל אחד מילדיו הוא כל עולמו, כך אצל ה' כל יהודי הוא עבורו עולם ומלואו.
רבי שמחה בונים מפשיסחא היה אומר שאדם צריך ללכת עם שני פתקים, אחד בכל כיס. בפתק אחד כתוב משפט שאמר אברהם אבינו, "ואנכי עפר ואפר" (בראשית יח, כז), המדגיש את מעמדו וקטנותו לעומת ה'. בפתק השני כתוב "בשבילי נברא העולם" (מסכת סנהדרין, דף לז), המזכיר לו את חשיבותו בעיני ה'. תפקידו של האדם הוא, להבין באיזה מהם להשתמש בכל פעם…
2
כי בנו בחרת
ביטוי לתחושת האהבה של ה' אלינו מופיע בתפילה. פעמיים ביום, בבוקר ובערב, אנו אומרים את הפסוק "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד". אמירה זו מכונה 'קבלת עול מלכות שמיים', כלומר התחושה שאנו תלויים לחלוטין בריבונו של עולם, שהוא המציאות היחידה שקיימת ושאנו צריכים לעשות את רצונו. אך כהקדמה לקריאת שמע אומרים בבוקר "אַהֲבַת עולָם אֲהַבְתָּנוּ … בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַבּוחֵר בְּעַמּו יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה", ובערב "אַהֲבַת עוֹלָם בֵּית יִשְׂרָאֵל עַמְּךָ אָהַבְתָּ… בָּרוּךְ אַתָּה ה', אוהֵב אֶת עַמּו יִשְׂרָאֵל". כך אנו מזכירים לעצמנו שכל המצוות שניתנו לנו באו מתוך אהבה עצומה, ושהקשר שלנו עם ה' מתבסס על אהבה הדדית.
5
התפילה לא ניתנה רק לצדיקים
כתב הרב יהודה לייב אלתר, המכונה ה"שפת אמת", במכתב לאחיו: "אל תעלה על דעתך שהתפילה ניתנה רק לצדיקים, שהרי כל מה שתיקנו חכמי ישראל מיועד לכל אחד מישראל… כל אדם מחויב לבקש מהקדוש ברוך הוא מעומק הלב ולשפוך לפניו את תחנוניו, כי אין שיעור לרחמי ה' יתברך. ובלי ספק ממלא הקדוש ברוך הוא את בקשת כל אחד מישראל בלב שלם, גם אם אין הדבר תמיד ניכר לעין, כי הכל לטובה. ואם האדם זוכה לכך, הוא גם יכול לראות כן בעיניו" (מתוך הקדמה לקונטרס "בשבילי נברא העולם")
3
נשמה שנתת בי – טהורה
על פי המסורת, הנשמה ניטלת מאיתנו כל לילה וחוזרת אלינו בבוקר. כחלק מהברכות שנאמרות מדי בוקר, אומרים את המילים הבאות: "אֱלֹהַי, נְשָׁמָה שֶׁנָּתַתָּ בִּי טְהוֹרָה. אַתָּה בְרָאתָהּ, אַתָּה יְצַרְתָּהּ, אַתָּה נְפַחְתָּהּ בִּי, וְאַתָּה מְשַׁמְּרָהּ בְּקִרְבִּי, וְאַתָּה עָתִיד לִטְּלָהּ מִמֶּנִּי, וּלְהַחֲזִירָהּ בִּי לֶעָתִיד לָבוֹא. כָּל זְמַן שֶׁהַנְּשָׁמָה בְּקִרְבִּי מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ ה' אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי. רִבּוֹן כָּל הַמַּעֲשִׂים אֲדוֹן כָּל הַנְּשָׁמוֹת…" במילים אלו אנו מכריזים על ידיעתנו שהנשמה היא מהותנו האמיתית והטהורה, וכשה' מחזיר אותה אלינו מדי בוקר, סימן שהוא חפץ ורוצה בנו לעוד יום של חיים – כי הוא מאמין שנבחר בטוב, וכי הוא אוהב אותנו.