1
מעלת האדם
התורה רואה כל אחד ואחת מעם ישראל כעולם שלם, ועל כן נאמר במשנה (סנהדרין ד, ה) "לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא… לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר – בשבילי נברא העולם". כלומר, כפי שכל האנושות כולה מקורה באדם יחיד, האדם הראשון, כך התורה רואה בכל אחד ואחד כעולם ומלואו, ועל כן, כל אדם בישראל צריך להכיר בחשיבותו ולהרגיש ש'בשבילי נברא העולם'. אין אף אחד בעולם שיכול להחליף את ייעודו ומקומו של יהודי בעיני ה', כמו שאף בן לא יכול לשמש כחלופה עבור בן אחר בעיני הוריו. כמו שעבור הורה – כל אחד מילדיו הוא כל עולמו, כך אצל ה' כל יהודי הוא עבורו עולם ומלואו.
רבי שמחה בונים מפשיסחא היה אומר שאדם צריך ללכת עם שני פתקים, אחד בכל כיס. בפתק אחד כתוב משפט שאמר אברהם אבינו, "ואנכי עפר ואפר" (בראשית יח, כז), שמדגיש את מעמדו וקטנותו לעומת ה'. בפתק השני כתוב "בשבילי נברא העולם" (מסכת סנהדרין, דף לז), שמזכיר לו את חשיבותו בעיני ה'. תפקידו של האדם הוא להבין באיזה מהם להשתמש בכל פעם…
4
כמו הגוף, כך הרוח
מחקרים שעסקו בהשפעה של הפסקת פעילות גופנית סדירה מראים כי מספיקים שבועיים בלבד נטולי פעילות גופנית כדי לחוות השפעות שליליות על מדדי הגוף, וביניהם ירידה במסת השריר, ספיגה מוגברת של סוכר, עלייה באחוזי השומן והמשקל, ירידה בסיבולת האירובית, ירידה במדד משופר של לחץ דם, ירידה ביכולת צריכת חמצן מרבית (VO2 Max), עלייה בתנגודת לאינסולין ועוד.
הפיזיולוג צור קסטל כותב: "למרבה הצער לא ניתן לצבור כושר גופני כפי שצוברים כסף בבנק. גם כשרמת הכושר הגופני גבוהה במיוחד, לא ניתן לשמר את היכולת הגופנית ללא גירוי מערכות הגוף השונות על בסיס קבוע. גם כשמדובר בספורטאים ברמה גבוהה מאוד, תחול ירידה עקיבה ביכולת הגופנית ללא אימונים המתבצעים על בסיס קבוע. לפיכך יש להתאמן במהלך כל החיים ללא הפסקות ממושכות, יזומות או מאולצות, וזאת על מנת להבטיח שלא תחול ירידה ביכולת המתאמן".
וכמו הגוף, כך הרוח… מערכת המצוות מקיפה אותנו יום-יום, ללא הפסקות וללא זמני הפוגה, וכל זה במטרה לשמר את מצבנו הרוחני ואף לחזק אותנו יותר ויותר. המצוות הן למעשה חדר-כושר רוחני לנשמה. קיום מצווה אחת לשבוע או שבועיים לא מספיק כדי לשמר ולשפר את ה'בריאות' הרוחנית של האדם, ועל פי הנחיות התורה המרשם המומלץ לבריאות הנשמה הוא מנוי יומי קבוע…
2
נשמה שנתת בי – טהורה
על פי המסורת, הנשמה ניטלת מאיתנו בכל לילה וחוזרת אלינו בבוקר. כחלק מהברכות שנאמרות מדי בוקר, אומרים את המילים הבאות: "אֱלֹהַי, נְשָׁמָה שֶׁנָּתַתָּ בִּי טְהוֹרָה. אַתָּה בְרָאתָהּ, אַתָּה יְצַרְתָּהּ, אַתָּה נְפַחְתָּהּ בִּי, וְאַתָּה מְשַׁמְּרָהּ בְּקִרְבִּי, וְאַתָּה עָתִיד לִטְּלָהּ מִמֶּנִּי, וּלְהַחֲזִירָהּ בִּי לֶעָתִיד לָבוֹא. כָּל זְמַן שֶׁהַנְּשָׁמָה בְּקִרְבִּי מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ ה' אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי. רִבּוֹן כָּל הַמַּעֲשִׂים אֲדוֹן כָּל הַנְּשָׁמוֹת…". במילים אלו אנו מכריזים על ידיעתנו שהנשמה היא מהותנו האמיתית והטהורה, וכשה' מחזיר אותה אלינו מדי בוקר, סימן שהוא חפץ ורוצה בנו לעוד יום של חיים – כי הוא מאמין שנבחר בטוב, וכי הוא אוהב אותנו.
5
להתמזג עם רצונו
ישנה משנה במסכת אבות (פרק ב, משנה ד) שאומרת כך: "עשה רצונו כרצונך, כדי שיעשה רצונך כרצונו; בטל רצונך מפני רצונו, כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך". אז מה זה בדיוק אומר? תעשה את רצונו של ה' כאילו וזה היה רצונך, ואז ה' יעשה את הרצונות שלך (כדוגמת ברכה, שפע והצלחה) כאילו זה היה רצונו. וכן, תוותר על דברים שאתה רוצה אבל אסורים על פי התורה, ואז ה' יבטל רצונות אחרים, כשהכוונה היא לביטול גזרות קשות שהיו אמורות לבוא על האדם.
אבל כמו בכל התורה כולה, גם כאן קיים עומק נוסף ברובד פנימי יותר לביאור המשנה.
במעמד הר סיני עמד עם ישראל ואמר "נעשה ונשמע". למה נאמר "נעשה" לפני ה"נשמע"? הרי בדרך כלל קודם שומעים, ורק אחר כך עושים. התשובה היא שמפני שהם ידעו שהתורה היא מבורא עולם, ורצונו הוא האמת המוחלטת, הם קיבלו על עצמם לעשות את רצונו גם אם כרגע הם לא מבינים את משמעות המצוות. וזהו גם מסר התורה עבור כל אחד ואחת מהעם היהודי בכל תקופה שהיא – קיום המצוות מתוך הידיעה שהתורה היא אמת.
רעיון זה, של ה"נעשה" לפני ה"נשמע", הוא כנגד חלקה הראשון של המשנה – לעשות את רצונו של ה' גם כשאתה מבין או חושב אחרת.
החלק השני של המשנה הוא כנגד ה"נשמע" שנאמר לאחר ה"נעשה", כשכוונת הדברים היא שלאחר קבלת וקיום המצוות (החלק של ה"נעשה"), יש להבין וללמוד את מטרת ומשמעות המצוות (החלק של ה"נשמע"), ועל ידי כך נצליח לחוש יותר חיבור והזדהות עם דרך התורה והמצוות, כדי שכך התורה תחדור לתוכנו ותהיה חלק בלתי נפרד ממהותנו, ונתמזג עם רצונו של ה'.
3
כי בנו בחרת
ביטוי לתחושת האהבה של ה' אלינו מופיע בתפילה. פעמיים ביום, בבוקר ובערב, אנו אומרים את הפסוק "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד". אמירה זו מכונה 'קבלת עול מלכות שמיים', כלומר התחושה שאנו תלויים לחלוטין בריבונו של עולם, שהוא המציאות היחידה שקיימת ושאנו צריכים לעשות את רצונו. אך כהקדמה לקריאת שמע אומרים בבוקר "אַהֲבַת עולָם אֲהַבְתָּנוּ… בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַבּוחֵר בְּעַמּו יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה", ובערב "אַהֲבַת עוֹלָם בֵּית יִשְׂרָאֵל עַמְּךָ אָהַבְתָּ… בָּרוּךְ אַתָּה ה', אוהֵב אֶת עַמּו יִשְׂרָאֵל". כך אנו מזכירים לעצמנו שכל המצוות שניתנו לנו באו מתוך אהבה עצומה, ושהקשר שלנו עם ה' מתבסס על אהבה הדדית.