loader image
קצר וקולע
מדברים תכל'ס
סרטונים
המחשת וואטסאפ
סיפור מהחיים

היהדות רואה במחלוקת ראויה דבר חיובי משום שהיא זו המאפשרת לרדת לעומקם של הדברים ולהפיק תובנות חדשות. הצדדים השונים של המחלוקת מאפשרים לנו לקבל את התמונה השלמה של רבדי התורה, המורכבים והמגוונים יותר מכפי שנדמה לנו. ועם כל זה, בסופו של דבר ברור לכל כי ישנה הלכה אחת מחייבת שלפיה צריך לנהוג

כיצד ייתכן שביהדות, שהינה אמת אלוהית, קיימים כל כך הרבה חילוקי דעות?

ספרי היסוד בארון הספרים היהודי מלא במחלוקות. רבנים גדולים אומרים כך, ואלה חולקים וטוענים ההיפך. אם היהדות היא אמת כיצד ייתכן שיש בה כל כך הרבה מחלוקות, וכיצד ניתן לנהל חיים דתיים כאשר אין תמימות דעים באופן בו יש לנהוג?

פתחו כל ספר משנה, גמרא, הלכה או אמונה, ותראו קשת רחבה של דעות. זה אומר ככה וזה אומר אחרת, זה חולק עליו מימין וזה חולק עליו משמאל. ולא רק שיש הרבה מחלוקות, אלא שהמקורות היהודיים, במשנה ובתלמוד, גם דואגים לספר לנו על הדעות שלא התקבלו! 

דמיינו את המצב הבא: לשופט תעבורה מגיע אדם שנסע באור אדום. השופט פותח את חוקי מדינת ישראל כדי לדעת מה החוק אומר וכיצד הוא צריך לפסוק בעניינו, אך להפתעתו הוא מגלה שלא מופיע שם חוק ברור אלא פרוטוקול שלם של הדיון שהתקיים בוועדת הכנסת שעסקה בעניין: בליל דעות של חברי כנסת מימין ומשמאל, חוות דעת מקצועית של מומחה לתעבורה, סיפור לא קשור על ביקור חשוב שהתקיים באותו יום בכנסת, דברי נציג המשטרה שהשתתף בדיון ועוד ועוד. הכל חוץ מ… חוק. 

כך, להבדיל, נראה ספר התלמוד, שעליו מתבססת פסיקת ההלכה לאורך כל הדורות. אולם אם התורה היא דבר ה' לעולם, וה' הוא האמת – כמו שאומר הנביא ירמיהו "וַה' אֱלֹהִים אֱמֶת" (ירמיהו י, י) – היינו מצפים לקצת יותר אחידות והסכמה רחבה. אז למה בעצם יש כל כך הרבה מחלוקות?

מחלוקת בדברים עיקריים

ראשית, צריך לדעת שבדברים העיקריים אין מחלוקת. איש מחכמי ישראל לא חולק על כך שצריך לעשות קידוש בשבת או שצ'יזבורגר זה לא כשר. המחלוקת היא רק בפרטים: איך עושים קידוש, וכמה זמן צריך להמתין בין אכילת בשר וחלב. בדברים העיקריים קיימת תמימות דעים.

שנית, המקורות משמרים את הדעות השונות, כולל אלה שלא התקבלו להלכה, כדי ללמוד תובנות מהן לעתיד. אם יום יבוא ותתעורר מחלוקת דומה, נדע אילו דעות כבר הועלו בעבר ולא התקבלו, ואילו דעות הן חדשות באמת. התלמוד מציג לנו מעין פרוטוקול שמראה לנו מה חכמים חשבו, ואיך הגיעו למסקנה מסוימת. לעיתים הדרך חשובה לא פחות מהמסקנה…

מחלוקת כדבר חיובי

הדבר המעניין בכל זה הוא שהיהדות מעולם לא טענה שמחלוקת של דעות היא דבר לא טוב. אדרבא, מחלוקת ראויה נחשבת לדבר בעל ערך: "כָּל מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם" (פרקי אבות, פרק ה, משנה יז). במחלוקת כל אחד מביא את הטיעונים הכי טובים שלו, ועל ידי דיון וויכוח מתבררים הדברים, מגיעים להבנה טובה יותר של המציאות, והאמת יוצאת לאור.

אולם היהדות מבקשת ללמד דבר נוסף. כשאנו נתקלים במחלוקות, פירושו של דבר שיש צדדים נוספים שאנחנו צריכים לקחת בחשבון. ההסתכלות הבינארית, 0 או 1, לא מתאימה כאן.
התורה רוצה ללמד אותנו להרחיב את נקודת המבט, להסתכל לעומק, להבחין במורכבות ובגוונים השונים של המציאות. ומדוע? מפני שזוהי נקודת ההשקפה של ה', שאליה אנו אמורים לשאוף ולחתור. התורה האינסופית כוללת בתוכה רבדים רבים ומגוונים, דברים שבמבט אנושי קצר טווח לעיתים נראים כסותרים זה את זה. 

לפעמים נראה שהמחלוקות בין חכמי ישראל הן על הבדלים שנראים מינוריים ולא חשובים, אך יש לדעת כי בדר"כ המחלוקת עצמה היא רק סמל שמאחוריו קיימת השקפה מורכבת יותר על דבר נעלה ונשגב, המתבטא במציאות. בואו נבחן דוגמה: מוסכם על כל חכמי ישראל כי ישנה מצווה להתפלל מדי יום. הרמב"ם מציין כי התפילה המקורית של עם ישראל טרם חורבן בית ראשון היתה ספונטנית, נטולת נוסח מחייב, וכל אדם מצא את דרכו הייחודית לבטא את הקשר שלו עם ה'. לאחר החורבן, משהו בקשר הזה נעשה רופף, ומאז ואילך אנו זקוקים לנוסח קבוע אותו אומרים שלוש פעמים ביום – תפילת קבע. 

חכמי המשנה נחלקו בשאלה כיצד יש להתפלל. רבן גמליאל סבר כי "בכל יום מתפלל אדם תפילת שמונה עשרה" (מסכת ברכות, פרק ד, משנה ג), כלומר שאדם מחויב להתפלל בכל יום בנוסח קבוע כדבר שבשגרה. רבי אליעזר, לעומת זאת, סבר כי "העושה תפילתו קבע, אין תפילתו תחנונים" (שם), כלומר שהתפילה אינה יכולה להיות כדבר של שגרה אלא צריכה להיות חוויה רגשית של בקשה. 

מהו שורש המחלוקת הנמצא מתחת לפני השטח? רבן גמליאל היה מנהיג הדור בזמן חורבן בית שני. בעקבות המרד הגדול, הרומאים החריבו את ירושלים והעם היהודי עמד בפני סכנה רוחנית ופיזית איומה. רבן גמליאל חשש שמא חורבן בית המקדש, שעמד במרכז החיים הלאומיים והדתיים, יגרום לפגיעה שממנה עם ישראל לא יוכל להתאושש, ועל כן הוא ביקש לאחות את העם המפוזר ע"י תפילה אחידה וקבועה לכלל העם. תפילת הקבע נועדה בין היתר להחליף את עבודת הקרבנות ולאפשר לאדם להתקרב לה' גם ללא המציאות של בית המקדש. בנוסף, התפילה מסמלת את הקביעות וההתמסרות של האדם – לא מתפללים רק כשמרגישים צורך, אלא כעבודה תמידית של האדם המלווה אותו מדי יום.

עם זאת, בתפילת קבע ישנו גם חסרון בולט. היא עלולה להפוך לדקלום של טקסט מונוטוני ללא כוונה פנימית. בדיוק מכך חשש רבי אליעזר: הוא סבר שהדגש בתפילה הוא דווקא בספונטניות ובאינדיבידואליות שלה, כהתחדשות יומיומית שהאדם משקיע בה את כל כוחות הנפש שלו. עבור רבי אליעזר, האדם צריך להיזהר שמא תפילתו תהפוך ל"קבע", וכך גם מסופר עליו כי הוא היה "מתפלל תפילה חדשה בכל יום".

לכאורה, יש סתירה מוחלטת בין שני החכמים. תפילת הקבע היא טקסית וקבועה, ואילו תפילה בכוונת הלב היא חוויה אישית פרטית של האדם, שלא תמיד אפשר לשלוט בה ולכוון אותה לשעה מסוימת ביום. ובכל זאת, שתי הדעות מובאות במשנה. מדוע? משום שחכמי ישראל ביקשו ללמד אותנו כלל גדול: התפילה הרצויה כוללת את שני הצדדים גם יחד. חלק מהותי של התפילה הוא דווקא הקבע שבה, העמידה השגרתית לפני הבורא בוקר, צהרים וערב, המדגישה את הנאמנות והמחויבות לבורא עולם כבלתי תלויה ברגשות ארעיים ומשתנים; אך עם זאת יש בה גם מימד חווייתי שיש לפתח ולעורר, כדי שהיא לא תהיה הרגל חסר פנימיות ("מצוות אנשים מלומדה").

שתי הדעות חיות בתלמוד זו לצד זו, ודווקא הניגודיות הראשונית שמצטיירת ביניהן מחדדת את הדרך המדויקת ביותר לעבודת התפילה הנכונה. שתיהן נכונות, אומנם להלכה נקבע כדעת רבן גמליאל – שיהודי מחויב להתפלל שלוש תפילות ביום מנוסח קבוע שנכתב בסידור, אך עצם העובדה שאנו לומדים במקביל את דברי רבי אליעזר, מזכירה לנו כי התפילה צריכה להיות מלאת חיות ולא להיהפך ל"תופעת קבע", הרגל יבש נטול רגש. זוהי זווית הראיה האלוהית – התפילה היא באמת גם וגם. 

ריבוי הדעות ביהדות חושף את הצדדים השונים של המציאות, כשכל צד מדגיש זווית אחת, אך רק מחיבור כל הדעות והמחלוקות נוכל לקבל תמונה שלמה. כפי שאומר הפסוק בתהלים: "מִשְׁפְּטֵי ה' אֱמֶת צָדְקוּ יַחְדָּו" (תהילים יט, י), כלומר שחוקי התורה אינם סותרים זה את זה, והם מציגים אמת שלמה דווקא כשהם יחדיו. 

חשיבות ההכרעה לפי דעה מסוימת

ובכל זאת, ה' ברא את העולם באופן כזה שאי אפשר לחיות בו באופן תמידי של "גם וגם". במציאות שבה אנו חיים, ישנם דברים מהותיים שצריכים להיות ברורים וחד משמעיים, ולכן ההלכה מכריעה במחלוקות כדי שנדע מה לעשות. אך אין זה אומר בהכרח שהדעות האחרות אינן נכונות – הן פשוט לא נפסקו להלכה, כפי שנאמר בגמרא "אלו ואלו דברי אלוהים חיים" (מסכת עירובין, דף יג).

לסיכום, כמעט כל המחלוקות ביהדות אינן על העקרונות, אלא על הפרטים: לא על המצוות עצמן אלא על איך בדיוק יש לקיים אותן. לא 'האם צריך לבנות סוכה', אלא 'עד איזה גובה היא עדיין נחשבת כשרה'; לא 'האם צריך לתקוע בשופר בראש השנה', אלא 'כמה תקיעות בדיוק צריך לשמוע'. היהדות רואה במחלוקת ראויה דבר חיובי: הדיון והוויכוח אודות הפרטים מאפשר לדייק ולרדת לעומקם של הדברים ולהפיק מהם תובנות, שכן הפרטים מייצגים פעמים רבות דעה והשקפת עולם נרחבת יותר, ופעמים רבות גם בעלת משמעות רוחנית של פן מסוים. הצדדים השונים של המחלוקת מאפשרים לנו לקבל את התמונה השלמה של רבדי התורה, המורכבים והמגוונים יותר מכפי שנדמה לנו. ועם כל זה, בסופו של דבר ברור לכל כי ישנה הלכה אחת מחייבת שלפיה צריך לנהוג.

המשך קריאה ↓

1

אובדן הסנהדרין

עד להופעתם של בית הלל ובית שמאי, לא היו כמעט מחלוקות בהלכה. לעם ישראל הייתה סמכות אחת ומנגנון מסודר של בתי דין, מקומיים וארציים, אשר בהם נפסקה ההלכה. אם אחד הצדדים ביקש לערער, היו עולים לערכאה גבוהה יותר, עד שהגיעו לבית הדין הגדול שישב בלשכת הסנהדרין בירושלים.
כאשר הורדוס עלה לשלטון הוא הרג את חכמי הסנהדרין, ואז התרבה מספרם של תלמידי בית שמאי ובית הלל ש"לא שימשו כל צרכן". כלומר, לאחר אובדן הסנהדרין תלמידי בית שמאי ובית הלל לא זכו ללמוד את התורה מרבותיהם כקודמיהם בלשכת הגזית (סנהדרין). כמו כן, אובדן הסנהדרין הביא למצב שלא קיימת מערכת סמכות אבסולוטית המכריעה. מצב זה הביא להתרבות המחלוקות בישראל.

המשך קריאה ↓

4

חסרון ריבוי הדעות

הפרויקט רב ההשפעה של הרמב"ם הוא ספרו "משנה תורה", בו הוא הניח לפני הקורא אלף פרקים המסכמים את כל ההלכות הקיימות בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה עד זמנו. הספר נחשב עד היום ליצירת מופת, אולם אחת הביקורות עליו הייתה שהוא היה פסקני מדי ולא סיפק מקורות לדעות השונות. כך לדוגמה רבי חסדאי קרשקש, מגדולי החכמים היהודים בימי הביניים, סבר שה"משא-ומתן", כלומר הוויכוח התלמודי, הוא תכונה יסודית של פסיקת ההלכה שאין לוותר עליה, וכי דילוג עליו עלול לגרום לפסיקה שגויה.

המשך קריאה ↓

2

לדעת לכבד

המחלוקת הראשונה שמוזכרת בתלמוד היא בין בית הלל ובית שמאי, ולכל אורך המשנה והתלמוד מופיעות מחלוקות נוספות ביניהם. היו אלה שני בתי הוראה שבדרך כלל לא הסכימו זה עם זה – בית שמאי נחשבו לקפדניים יותר, ואילו בית הלל היו סבלניים ונוחים יותר לבריות. יחד עם זאת, הם מצאו את הדרך לכבד את הצד השני, ואף היו נושאים נשים זה מזה, כפי המובא במשנה: "לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל, ולא בית הלל מבית שמאי" (משנה יבמות, פרק א, משנה ד).
כמו כן, בית הלל השתדלו תמיד להקדים את דעת בית שמאי לדעתם, כדי לתת לדבריהם את הכבוד הראוי.

המשך קריאה ↓

5

ספר מחלוקות בלי מחלוקת

סיפור מעניין בהקשר הזה הוא על ספר הפסיקה ההלכתית המרכזי "שולחן ערוך" ועל ההגהות עליו:
לפני כמה וכמה דורות עמל אחד מחכמי ישראל לקבץ את כל ההלכות המקובלות בספר אחד. כך חובר הספר "שולחן ערוך" מאת רבי יוסף קארו (צפת, 1563). ספר זה סיכם את הפסיקה של גדולי חכמי ישראל שפסקו לפי המסורת הספרדית. אולם ממש במקביל, גר בקרקוב שבפולין תלמיד חכם בשם רבי משה איסרליש (הרמ"א). מבלי לדעת על מעשיו של רבי יוסף קארו הוא עסק בכתיבת חיבור דומה על פי מסורת הפסיקה האשכנזית. כששמע על פרסום ה"שולחן ערוך" התלבט – אם יוציא את ספרו, יהיו בעם ישראל שני ספרי הלכה שעלולים לגרום לפירוד. ברוב גדלותו הפך הרמ"א את חיבורו מספר העומד בפני עצמו, ל"ספר הערות על השולחן ערוך" הנקרא "המפה". ואכן, כיום כל מהדורה של ה"שולחן ערוך" כוללת את שני החיבורים.

המשך קריאה ↓

3

איך מכריעים?

בהלכה הובאו מספר כללים שעל פיהם פוסקים במחלוקות השונות. אחד מהם הוא למשל "יחיד ורבים – הלכה כרבים". כאשר ישנה דעה המקובלת על הרוב למול דעת יחיד, פוסקים על פי הרוב. כלל נוסף הוא "הלכה כבתראי [אחרון]" – אם ישנם דיונים מאוחרים יותר, נעדיף לפסוק לפי מי שכבר הכיר את הדעות השונות ופסק אחרון.

המשך קריאה ↓

1

אובדן הסנהדרין

עד להופעתם של בית הלל ובית שמאי, לא היו כמעט מחלוקות בהלכה. לעם ישראל הייתה סמכות אחת ומנגנון מסודר של בתי דין, מקומיים וארציים, אשר בהם נפסקה ההלכה. אם אחד הצדדים ביקש לערער, היו עולים לערכאה גבוהה יותר, עד שהגיעו לבית הדין הגדול שישב בלשכת הסנהדרין בירושלים.
כאשר הורדוס עלה לשלטון הוא הרג את חכמי הסנהדרין, ואז התרבה מספרם של תלמידי בית שמאי ובית הלל ש"לא שימשו כל צרכן". כלומר, לאחר אובדן הסנהדרין תלמידי בית שמאי ובית הלל לא זכו ללמוד את התורה מרבותיהם כקודמיהם בלשכת הגזית (סנהדרין). כמו כן, אובדן הסנהדרין הביא למצב שלא קיימת מערכת סמכות אבסולוטית המכריעה. מצב זה הביא להתרבות המחלוקות בישראל.

המשך קריאה ↓

2

לדעת לכבד

המחלוקת הראשונה שמוזכרת בתלמוד היא בין בית הלל ובית שמאי, ולכל אורך המשנה והתלמוד מופיעות מחלוקות נוספות ביניהם. היו אלה שני בתי הוראה שבדרך כלל לא הסכימו זה עם זה – בית שמאי נחשבו לקפדניים יותר, ואילו בית הלל היו סבלניים ונוחים יותר לבריות. יחד עם זאת, הם מצאו את הדרך לכבד את הצד השני, ואף היו נושאים נשים זה מזה, כפי המובא במשנה: "לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל, ולא בית הלל מבית שמאי" (משנה יבמות, פרק א, משנה ד).
כמו כן, בית הלל השתדלו תמיד להקדים את דעת בית שמאי לדעתם, כדי לתת לדבריהם את הכבוד הראוי.

המשך קריאה ↓

3

איך מכריעים?

בהלכה הובאו מספר כללים שעל פיהם פוסקים במחלוקות השונות. אחד מהם הוא למשל "יחיד ורבים – הלכה כרבים". כאשר ישנה דעה המקובלת על הרוב למול דעת יחיד, פוסקים על פי הרוב. כלל נוסף הוא "הלכה כבתראי [אחרון]" – אם ישנם דיונים מאוחרים יותר, נעדיף לפסוק לפי מי שכבר הכיר את הדעות השונות ופסק אחרון.

המשך קריאה ↓

4

חסרון ריבוי הדעות

הפרויקט רב ההשפעה של הרמב"ם הוא ספרו "משנה תורה", בו הוא הניח לפני הקורא אלף פרקים המסכמים את כל ההלכות הקיימות בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה עד זמנו. הספר נחשב עד היום ליצירת מופת, אולם אחת הביקורות עליו הייתה שהוא היה פסקני מדי ולא סיפק מקורות לדעות השונות. כך לדוגמה רבי חסדאי קרשקש, מגדולי החכמים היהודים בימי הביניים, סבר שה"משא-ומתן", כלומר הוויכוח התלמודי, הוא תכונה יסודית של פסיקת ההלכה שאין לוותר עליה, וכי דילוג עליו עלול לגרום לפסיקה שגויה.

המשך קריאה ↓

5

ספר מחלוקות בלי מחלוקת

סיפור מעניין בהקשר הזה הוא על ספר הפסיקה ההלכתית המרכזי "שולחן ערוך" ועל ההגהות עליו:
לפני כמה וכמה דורות עמל אחד מחכמי ישראל לקבץ את כל ההלכות המקובלות בספר אחד. כך חובר הספר "שולחן ערוך" מאת רבי יוסף קארו (צפת, 1563). ספר זה סיכם את הפסיקה של גדולי חכמי ישראל שפסקו לפי המסורת הספרדית. אולם ממש במקביל, גר בקרקוב שבפולין תלמיד חכם בשם רבי משה איסרליש (הרמ"א). מבלי לדעת על מעשיו של רבי יוסף קארו הוא עסק בכתיבת חיבור דומה על פי מסורת הפסיקה האשכנזית. כששמע על פרסום ה"שולחן ערוך" התלבט – אם יוציא את ספרו, יהיו בעם ישראל שני ספרי הלכה שעלולים לגרום לפירוד. ברוב גדלותו הפך הרמ"א את חיבורו מספר העומד בפני עצמו, ל"ספר הערות על השולחן ערוך" הנקרא "המפה". ואכן, כיום כל מהדורה של ה"שולחן ערוך" כוללת את שני החיבורים.

המשך קריאה ↓

אספנו עבורך את הסרטונים הכי מדויקים ברשת

על מה באמת התווכחו בית שמאי ובית הלל?
מהי מחלוקת חיובית, ומהי מחלוקת הרסנית?
שלום ומחלוקות ביהדות – איך זה מסתדר?
שני יהודים ושלוש דעות
שיחה עם הרב זמיר כהן על מחלוקות וזרמים
הרב דוד לאו על השלום והמחלוקת בתלמוד

בן שנתיים והוא הבוס של הבית

שחור או לבן? שיחה בין הזוג אפרת ודניאל לבין ד"ר רונן, פסיכולוג ילדים, מדגימה שאפשר גם וגם

עברו על המכשיר עם העכבר וגללו מטה לקריאת השיחה!

"כשהבין מה קורה כאן, החווירו פניו כשלג"

מחלוקת בין חכמי ישראל, הנוגעת לפסיקות הלכתיות או דעות בדברי התורה, לא סתרה כהוא זה את יחסי האהבה, הרעות והכבוד ששררו ביניהם, שכן המחלוקת היא 'לשם שמים' בלבד. לעומת זאת, מכל מחלוקת הנוגעת לעניינים אישיים הם ברחו כמו מאש...

המשנה באבות אומרת "כל מחלוקת שהיא לשם שמים, סופה להתקיים. ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים" (משנה אבות, פרק ה, משנה יז). 'מחלוקת לשם שמים' משמעה מחלוקת שמטרתה חקר ובקשת האמת בלבד הנעשת מתוך ענווה עצמית, ללא שום מניעים אישיים נסתרים, כגון רצון בניצחון, כבוד, תחושת כוח וכו'. 

היהדות מעודדת עיון וחקירה במקורות על מנת להגיע להשגות שונות בדברי התורה, ורק רמת הישרות הגדולה לאין ערוך של חכמי ישראל היא זו שהניעה אותם במחלוקת על פסיקותיו וטענותיו של חכם אחר. לעומת זאת, כאשר דובר במחלוקת שאינה 'לשם שמים', דהיינו שלא למען חקירת האמת, אלא מקורה בנגיעות אישיות – התרחקו הם ממנה עד הקצה האחרון. 

***

הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, מחשובי פוסקי ההלכה בדור האחרון, סיפר כך לקרובו בעקבות אירוע בו הוא שמר על קור רוח ושתק בעת וויכוח סוער ואמירת דברים נוקבים כנגדו, כשנשאל ע"י קרובו מדוע נהג כך ולא הגיב:

"אספר לך מעשה שאירע בימי נערותי בשכונת 'שערי חסד' בה גדלתי ומכך תבין. ביום מן הימים באה הבשורה לתושבי השכונה שהרב אהרן כהן זצ"ל, חתנו של גדול הדור ה'חפץ חיים' (רבי ישראל מאיר הכהן זצ"ל), עולה להשתקע בארץ הקודש וכי הוא יקבע את מקום מגוריו בשכונתנו. הדבר עורר התרגשות גדולה בקרב הצבור, ומיד הכינו לכבודו דירה ראויה לשמה, ואף כל חפצו וצרכיו העמידו לרשותו. ואכן, רבי אהרן קבע מושבו בדירה זאת והייתה שמחה גדולה בשכונתו 'שערי חסד'.

עברו כמה חודשים והנה רבי אהרן נעלם מעיני כל, הוא נעדר ממקומו בבית הכנסת ואף ברחובות העיר לא ראוהו. משעברו כך כמה ימים החליטו אנשי הקהילה לחפשו. תחילה ניגשו לביתו, נקשו על דלתו, אך אין קול ואין עונה. מכיוון שכך ניסו לפתוח את הדלת והנה היא נפתחת… והבית ריק לחלוטין ונמצא ללא איש וללא שום חפץ. אף השכנים לא ידעו מאומה מפשר התעלומה. בלית ברירה הוכרז בבית הכנסת שכל היודע אודות רבי אהרן יבוא ויודיע. עד שהגיע זקן אחד וסיפר כמסיח לפי תומו שראה את רבי אהרן יוצא מן השכונה לפני כשבוע עם כל מטלטליו בעגלה לעבר העיר יפו…

כולם היו מלאי תמיהה ופליאה על מה ולמה עשה רבי אהרן כדבר הזה. בני השכונה החליטו לשגר משלחת ליפו לביתו של רבי אהרן, והוא קיבלם בסבר פנים יפות כשהוא מודה להם על כל החסדים שגמלו עמו… ובנוגע לעזיבתו בפתע פתאום מבלי להודיע מאומה – סיפר להם דברים כהווייתם:

"כשבאתי להיפרד מחותני, ה'חפץ חיים', לרגל עלותי לארץ ישראל, שאלתי את עצתו היכן יהיה כדאי לקבוע את מקום מושבי, בירושלים או בצפת, או שמא בחברון או ביפו. השיב לי חותני: 'אין כל כך משמעות גדולה היכן תדור, אך זאת אבקשך: אנא, הבטח לי בשבועה שממקום שיש בו מחלוקת – תברח במהירות! לעולם אל תדרוך במקום שיש בו מחלוקת, ואם חס וחלילה נקלעת למקום כזה, ברח משם'. ואכן, הבטחתי כן לחותני ונפרדתי ממנו מתוך התרגשות עצומה ודמעות".

המשיך רבי אהרן: "לאחרונה התעוררה מחלוקת בשכונתכם 'שערי חסד' אודות נושא הגבאות בבית הכנסת, ומכיוון שכה חמור היה הדבר בעיני חותני עד שדרש ממני להישבע על כך, נאלצתי לעזוב את המקום במהירות עצומה, ואפילו לא יכולתי להשתהות כדי להיפרד מבני השכונה"". סיים הרב אוירבך את סיפורו זה מתקופת צעירותו בה דר בשכונת 'שערי החסד' באותה עת בה התרחשה אותה פרשייה עם רבי אהרן הכהן. 

אז סיכם הרב אוירבך ואמר "מכיוון שהייתי אז נער צעיר לימים עשו עלי הדברים רושם כביר מאד, והחלטתי בהחלטה חזקה שלעולם לא אתקרב לעניין שיש בו מחלוקת. מעתה תבין היאך שתקתי לאלו שגערו בי ותקפו אותי, כי קבלה בידי משנות נעוריי שלא להיגרר אחר ויכוחים".

***

סיפור נוסף הממחיש את חומרת המחלוקת שאין שורשה טהור בחקר האמת בעיני חכמי ישראל, סובב סביב תקרית אשר ארעה עם הרב בן ציון פלמן זצ"ל, רב בית הכנסת 'נחלת משה' בבני ברק ומגדולי מורי ההוראה בדורנו: 

באחד מהאולמות שבתוככי אחת השכונות התקיימה שמחת 'בר מצווה' לאחד מקרובי הרב בן ציון פלמן, כאשר הרב ומשפחתו משתתפים בה.

לקראת סוף השמחה, ברחוב שמחוץ לאולם, התחיל ויכוח קטן בין שני שכנים המתגוררים בסמיכות למקום, כאשר זה טוען כך וזה טוען כך. כל אחד עמד על דעתו בתוקף ודרש ששכנו יסכים לה. כל אחד היה משוכנע באלף אחוז שהצדק עימו, והשני הוא הנוכל שמנסה לסוחטו. תוך כדי חילופי הדברים הוויכוח השקט עלה לאט-לאט לטון גבוה יותר ויותר, עד שהיו במקום צעקות רמות, שכל העוברים ושבים במקום לא יכלו להתעלם מהן. גם לא מעט חלונות מבתים סמוכים נפתחו לשמע הצעקות הללו. בשלב מסוים אחד משני השכנים הרים בלוק שהיה בסמיכות כדי לזורקו על האחר…

היו כמה אנשים טובים שניסו בדרכי נועם להשקיט את הריב, אבל ללא הועיל. פשוט לא היה עם מי לדבר, שניהם היו עסוקים בלהט בוויכוח כשאינם מתייחסים לאף אחד. וכך נעמדו בצד קבוצת סקרנים קטנה מהופנטים מהמראה הלא שגרתי הזה…

באולם היו כמה מבניו הקטנים של הרב בן ציון פלמן, וכשנודע להם מחבריהם על הריב המעניין שמתנהל בחוץ, יצאו החוצה כמו שאר הילדים לראות את המתרחש שם.

והנה פתאום יצא הרב בן ציון פלמן החוצה, וכשהבין מה קורה כאן ניתן היה לראות עליו בבירור שהוא נבהל מאד, עד כדי כך שהחווירו פניו כשלג. הוא לא אמר מילה לאף אחד, אלא רץ בבהלה לילדיו הקטנים תפס אותם בידיו וצעק "אש! זו אש בוערת! איך אתם עומדים כאן?". ובמהירות רבה משך את הילדים לצד, שלא יעמדו "בתוך האש", תוך כדי שהוא ממשיך ואומר להם בקול: "סכנה לעמוד כאן", והרחיק את הילדים מאזור המריבה, כמו אחד שמרחיק את בניו מתוך בית בוער באש. הסקרנים שעמדו בצד, כששמעו את הצעקות "אש, סכנה", וראו את הרצינות בה הרחיק הרב את ילדיו מאזור האש, חשו בושה ומיד כל אחד מיהר בשקט להסתלק מהמקום.

ובעלי המריבה עצמם כששמעו את אזהרותיו המפוחדות של הרב, וראו את הבושה שאפפה את הסקרנים שעד עתה עמדו בסביבתם, הבינו כמה מבוזה צורת התנהגותם. הם השתתקו, וכך שקטה לה המריבה…

ערוך מתוך אתר 'דרשו'

המשך קריאה ↓

תגידו ששלחנו אתכם:

איך ייתכנו מחלוקות בתורה נצחית?
איך נוצרו המחלוקות, ולמה הכוונה "70 פנים לתורה"?
כיצד ניתן לדעת להבדיל בין מחלוקת חיובית לשלילית?
מתי מחלוקת יכולה להיות רצויה?
מחלוקות בתורה ובהלכה