1
מתנת היהודים
תומס קהיל, סופר אמריקאי לא-יהודי ממוצא אירי, חיבר ספר שלם על תרומת היהודים לעולם בשם 'מתת היהודים'. בספרו הוא מנתח את הסגולה המיוחדת של עם ישראל לאורך ההיסטוריה, ובין היתר כתב את הדברים הבאים: "היהודים נתנו לנו את החוץ ואת הפנים, את תפיסת עולמנו ואת חיינו. אין אנו יכולים לקום בבוקר או לחצות את הכביש מבלי להיות יהודים. אנו חולמים חלומות יהודיים ומטפחים תקוות יהודיות. למעשה, רוב המושגים החיוביים שלנו: חדש, הרפתקה, הפתעה, מיוחד, אישי, אדם, ייעוד, זמן, היסטוריה, עתיד, חופש, קידמה, רוח, אמונה, תקווה, צדק – הם מתת היהודים".
4
טיעונים לגבי העם הנבחר
הנוצרים לא היו היחידים שניסו לנכס לעצמם את רעיון העם הנבחר. בספרו של היטלר ימ"ש 'מיין קאמפף' (מלחמתי) הוא כתב שהמאבק האמיתי על כתר הבחירה מתרחש דווקא בין הגרמנים ליהודים. ישראל, שהיא האומה ההיסטורית של האל הרוחני "היא האויב האמיתי והבלתי מתפשר של העם הגרמני, העם הנבחר החדש". לדבריו, "לא יתכנו שני עמים נבחרים – אנחנו (גרמניה) הם בחירתו של האל". 'נבואה' זו של היטלר, כמו נבואות אחרות של שונאי ישראל בכל הדורות, לא התקיימה, ובחסדי האל – עם ישראל חי וקיים!
2
'אתה בחרתנו'
עמים רבים מאמינים בסגולת ישראל בכל רחבי העולם. הקבוצה הבולטת ביותר היא הנצרות הקדומה, שקיבלה את האמונה כי עם ישראל הוא העם הנבחר המקורי. אולם כדי שהיא תצליח לגייס מאמינים לעצמה, טענו מייסדיה כי מאחר שסירבנו לקבל את משיחיותו של ישו, הבחירה עברה מאיתנו אליהם. זו הסיבה שבגללה הם מכנים את ספר הקודש שלהם "הברית החדשה", שבאה כביכול להחליף את "הברית הישנה" שכרת ה' איתנו. מבחינתם, ה"הוכחה" ל"תאוריית ההחלפה" היתה העובדה שהעם היהודי הוגלה מארצו וחי תחת מרותן של אומות נוצריות. תפיסה זו הגיעה לשיאה בתקופת השואה, כאשר הממסד הקתולי בוותיקן לא עשה דבר כדי למנוע את השמדת יהדות אירופה. בעיצומה של השואה כתב האפיפיור: "עם מותו של מושיענו [יש"ו], החליפה הברית החדשה את הברית הישנה שהתבטלה… מותו של יש"ו ביטל את התורה, ומצוותיה ננעצו על הצלב כדי לייסד את הברית החדשה בדמו של האל שנשפך עבור כל המין האנושי… [כך] התחולל מעבר מהתורה לבשורה, מבית הכנסת לכנסייה". גם לאחר השואה סייעו אנשי הוותיקן לרוצחים נאצים להימלט לדרום אמריקה (אמנם, היו גם כמרים ספורים שהיו חסידי אומות העולם, אשר סיכנו את חייהם והתגייסו להצלת יהודים במסירות נפש).
5
אור לגויים
ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן גוריון, האמין מאוד בייעודו של עם ישראל כ"אור לגויים", וכך כתב: "גאולת ישראל משולבת בגאולת העולם, ותקוות העולם להינצל מסכנת חורבן ואובדן כללי היא במשטר צדק ושלום, חסד ואמת ויקר האדם הנברא בצלם, כאשר הורו נביאי ישראל. המדינה היהודית… מיועדת לגַלוֹת ולהפעיל את התכונות הגנוזות בעם היהודי להיות לאור-גויים, ולפלס נתיב לסדר עולם חדש שלא יכזיב חזיון הגאולה המשיחית". רבים ממנהיגי הציונות היו שותפים לתחושה זו, ביניהם אחד העם וזאב ז'בוטינסקי. סמל המדינה, מנורה עם שני עלי זית, הוצע על ידי אבא אבן כדי לסמל את האור שעם ישראל אמור להפיץ לעולם כולו.
3
מדינת ישראל כהוכחה תאולוגית
שיבת עם ישראל לציון, הקמת מדינת ישראל וכיבוש מזרח ירושלים במלחמת ששת הימים היוו בעיות תיאולוגיות קשות לנצרות. הם היוו דקירה כואבת ל"תאוריית ההחלפה", שהרי עם ישראל חזר לארצו ממש על פי חזון הנביאים, וזכה לתחייה שלא הייתה לו כאלפיים שנה. עובדה זו שמטה את הקרקע מתחת לטענתה המהותית של ה"ברית החדשה", וערערה את תשתיתה הבסיסית של הכנסייה הנוצרית.