1
ואהבת את הגר
36 פעמים חוזרת התורה על מצוות אהבת הגר והאיסור לצערו. התורה אינה מחייבת רק לנהוג בגר כבוד ולהימנע מלפגוע לו, אלא מחייבת גם לאהבו, כמופיע בחומש דברים: "ואהבתם את הגר, כי גרים הייתם בארץ מצרים". חזרה זו על מצוות אהבת הגרים מורה שהיא מחויבת המציאות, שכן דבר מצוי הוא לנהוג בעליונות כלשהי כלפי החלש והזר. הגר הוא אדם שנתלש מעמו, מזהותו, ממשפחתו, רק בשל אמונתו בה', בתורה ובעם ישראל. דווקא בני ישראל, שהיו זרים במצרים, צריכים לחוש את תחושותיו והזדקקותו לתמיכה טוב מכולם. לכן מצווים כל ישראל – משפחתו החדשה – לקרבו, לחבבו ולסייע לו.
4
גיור בימי קדם
היהדות אמנם אינה מטיפה לגיור בקרב עמים אחרים, אבל אין זה אומר שאין לה מימד אוניברסלי. בימים קדומים הייתה נהירה גדולה לעבר היהדות. כך למשל, בימי בית שני הגיעה תורת ישראל גם אל אומות העולם, ולא מעט מן הגויים התקרבו ליהדות. אנשים אלה נקראו "יראי שמיים" וקיבלו על עצמם שמירה של מצוות מסוימות. לצידם היו גם בעולם היווני והרומי רבים שאף התגיירו (המפורסם ביותר הינו אונקלוס הגר, מתרגם התורה לארמית), ובעיקר נשים – שכן הגברים חששו מברית המילה, שבין היתר נאסרה בחוק הרומאי. לא פלא שבקרב אותם המונים שהתקרבו ליהדות אך חששו להתגייר הצליחו הנוצרים הראשונים בתעמולתם, מפני שהציעו להם להם דת פשוטה וקלה, שלא דרשה מהם ויתורים או שינויים מהותיים באורחות החיים.
2
"סעיף הנכד"
אין הרבה חוקים ששינוי של מילה אחת בהם מעורר וויכוח נוקב יותר מ-50 שנה, אבל "חוק השבות" הוא כזה. החוק קובע כי כל מי שהוא יהודי, או בן או נכד של יהודי (אף אם אינו יהודי לפי ההלכה), זכאי לעלות לארץ ולקבל אזרחות ישראלית. החוק נועד כדי לעודד הגירה של יהודים מארצות הפזורה, אולם בשנים האחרונות עלו לישראל בחסות חוק זה מאות אלפי לא-יהודים על פי ההלכה, שהם זכאי חוק השבות. מרביתם נראים ומדברים כישראלים לכל דבר, משרתים בצבא ולומדים באקדמיה, ואף תופסים את עצמם כבעלי זהות יהודית, אך בפועל הם אינם יהודים.
לאחרונה עלתה בכנסת הצעת חוק שתמחוק את המילה "נכד" מחוק השבות ובכך תמנע את עלייתם ארצה. "מי שהיהדות שלהם היא מושג דתי עם ערך היסטורי עמוק" נכתב בהצעת החוק, "אלה שמרגישים אחריות כחלק משרשרת הדורות הארוכה של העם היהודי – חייבים להבין שהסעיף הזה מסכן את עתיד הלידה מחדש של העם היהודי בארצנו". התערות של יהודים ונוכרים זה בזה – היא המסכנת את עתיד העם היהודי בארצנו, אך מסתבר שלמרות ההיגיון הרב, יש מי שמתנגדים לכך.
5
מה מברכים הגרים?
רבי עובדיה היה גר צדק ישמעאלי בימי הביניים. הוא שלח לרמב"ם את השאלה הבאה: האם גר יכול לומר בתפילה את המלים "אלוהינו ואלוהי אבותינו"? מצד אחד, זהו הנוסח שנקבע על ידי חכמינו, ומצד שני – אבותיו של הגר אינם יהודים. האם הוא אינו משקר בכך? הרמב"ם ענה לו כי אברהם אבינו היה היהודי הראשון, והוא ציווה את בניו ואת בני בניו אחריו לשמור את דרך התורה. לכן, כל מי שהתגייר וכל המייחד שמו של הקדוש ברוך הוא כמו שהוא כתוב בתורה – מתלמידיו של אברהם אבינו עליו השלום. "מאחר שנכנסת תחת כנפי השכינה ונלווית אליו, אין כאן הפרש [הבדל] בינינו ובינך לכל דבר, וּודאי יש לך לברך… שכבר בחר בך הבורא והבדילך מן האומות ונתן לך התורה – שהתורה לנו ולגרים ניתנה" (תשובות הרמב"ם, קנז).
3
ערכו של גיור שלא על פי ההלכה
בשל הדרישות הגבוהות מהמתגיירים, המציאו זרמים ליברליים ביהדות שיטת "גיור" קלה שאינה דורשת מהמתגייר לשנות באופן עמוק את אורחות חייו. תחת הכותרת "להתגייר בלי לשקר" מציעה התנועה הרפורמית, שאינה רואה עצמה מחויבת למסורת היהודית שנשמרה במשך אלפי שנים, תהליך "גיור" שבעקבותיו מתקרא האדם "יהודי". בפועל, היות ואין בגיור זה קבלת עול מצוות, אין לו שום תוקף הלכתי, ומי שמציע אותו – מוליך אנשים שולל ומשקר להם שהם יהודים.
הנה דבריה של ח"כ במליאת הכנסת המציגים בצורה מיטבית את חוסר הבנתה במשמעות הרוחנית הקיימת בהליך הגיור: "אנחנו יודעים שיש 300,000 איש שנמצאים כאן ואינם יהודים. הם עלו לכאן על-פי חוק השבות או מכוח חוקים אחרים, או הם נשואים ליהודים או נכדים של יהודים, ואינם יהודים. אנחנו צריכים לאפשר להם להתחבר לעם היהודי בצורה כזאת שהם יוכלו להתחבר. גיור אורתודוקסי לא בא בחשבון מבחינת כל האוכלוסיות האלה. הוא קשה מדי, הוא מעלה דרישות לקיום מצוות, שהם אינם יכולים לקיים אותן. אנחנו צריכים לפנות לגיור רפורמי, לגיור קונסרבטיבי".
מצדו האחר של המתרס, הגיבה חברת כנסת אחרת במהלך הדיון הנוגע לגיור הרפורמי ואמרה: "החלטה זו פותחת את הדלת בפני גיור סיטוני של אלפי עובדים זרים ושל עשרות אלפי פלסטינים ומסכנת את אופייה היהודי של המדינה. שערו בנפשכם מצב שבו כל מי שמעוניין לשפר את תנאי חייו יפנה לאותם ארגונים רפורמיים, יעבור הליך גיור מזורז, והנה אנו ניתן לו סל קליטה, נדאג לו לדיור, לתעסוקה, לביטוח בריאות ולכל אותן הטבות נוספות ששמורות לכל אותם יהודים שבחרו להקים בית בישראל".
וכן אמר ח"כ נוסף: "כדאי שנדע שחלק גדול מההתבוללות הגדולה בגולה הוא באשמת אותם רפורמים, שגרמו לכך שרבים מהאנשים נכנסו בדלת אחת כגויים ויצאו מהדלת האחרת כ"יהודים".
זה יהיה האסון הגדול שלנו אם נקבל אותם גיורים גם בארץ. לפחות עד היום ידענו כולנו שמי שרוצה להשיא את בנו או את בתו ליהודי – אם הוא מתחתן פה, בארץ, אין לנו הבעיה הזאת. אם חלילה נגלוש בעניין הזה, אל נתפלא שכ-300,000 עובדים זרים שיש לנו היום יעמדו בפתח של אותם בתי-דין רפורמיים ויבקשו להתגייר…
אני רוצה להגיד לך, בין העותרים היה פלסטיני. הוא נכנס לארץ באשרה זמנית, שניתנה לו על-פי חוק הכניסה לישראל, התגורר כאן כמה שנים ואז ביקש להתגייר. בזמן ששהה בארץ למד יהדות. הוא נסע לגיור בחוץ-לארץ, עבר שם גיור רפורמי – מזורז, כמובן, של כמה ימים – וכששב לארץ ביקש, לא פחות ולא יותר, מעמד של עולה מכוח חוק השבות". (מתוך פרוטוקול הישיבה ה-137 של הכנסת ה-16, 02/06/2004)