בואו נתחיל עם קצת רקע כהקדמה: הבריאה עצמה נבראה למטרה של הטבה נצחית לאדם המגיעה דרך מסלול של תיקון עצמי ע"י בחירה בטוב. כאשר אדם מצליח להתגבר על הרצונות העצמיים הדוחפים אותו לרע, וכן כאשר הוא נצמד להנחיות הבורא כך הוא מתקדם לעבר היעד שהוגדר לו.
כל אדם שמגיע לסוף ימיו, נשמתו עוברת לתחנה הבאה – עולם הרוחני. לאחר מעבר לעולם הנשמות הוא עומד בפני בית דין של מעלה ושם הוא נשפט על כל מעשיו. אם הוא הצליח להגיע לתיקון המושלם הוא עובר לגן עדן, ובאם לא יהיה עליו לעבור מסלולי תיקון אחרים שנועדו לסייע לו להגיע לאותה מטרה רוחנית שלשמה נברא.
חלקנו אולי לא מודעים לעובדה שגן עדן הוא לא אחר מאשר תחנת ביניים זמנית בלבד עבור נשמות הצדיקים הממתינים לשלב הבא של העולם הזה.
לעולם במתכונתו הנוכחית כפי שאנו מכירים הוקצה זמן קיום מוגבל. אותו זמן שהוקצה הריהו זמן העבודה בו מוטל על כל אחד מאתנו והאנושות בכללותה להצליח להגיע ליעד הרוחני שלנו. לאחר תאריך היעד הסופי (שהוא למעשה תאריך ביאת משיח והגאולה) השערים ינעלו ולא יהיה ניתן יותר לשנות את מצבנו הרוחני.
מתי אותו "זמן עבודה" מסתיים? זאת לא נמסר לנו, אך הוא לא יהיה יותר מ-6,000 שנה, כאשר בסיום מסגרת זמן זה יתרחשו תהליכים מהפכניים של מלחמת גוג ומגוג, ביאת משיח, תחיית המתים ובניין בית המקדש השלישי.
לאחר 6,000 שנה בדיוק מבריאת העולם, יגיע עידן חדש שבו העולם יעבור לשלב הבא שלו – גן עדן עלי אדמות, גוף ורוח כאשר החומר הוא טפל והמימד הרוחני הוא הדומיננטי.
לאחר סקירה מהירה זו להבנת רקע הדברים, נתמקד במלחמת גוג ומגוג.
כבר סרטים רבים עם תרחישי אימה שונים הספיקו לרצד על מסך האקרנים כשהם מנסים לתאר את סוף העולם – האפוקליפסה. חלקם מתארים התנגשות כוכב בכדה"א, חלקם צונאמיים אימתניים המציפים את יבשות העולם, רעידות אדמה, הוריקנים ועוד שלל אסונות טבע. בכל סרט תמיד יש את הגיבור שמצליח להציל את כדה"א או לכל הפחות את עצמו עם קומץ ניצולים נוסף ששורדים את האסון ומתחילים עולם חדש.
ע"פ היהדות מלחמת גוג ומגוג היא לא עוד תסריט מבית הוליווד. זהו הדבר האמיתי. אז מה הולך להיות? תחזיקו חזק…
המלחמה האחרונה
הנביא יחזקאל אומר בנבואתו כי מלחמת גוג ומגוג תתרחש רק לאחר שהעם היהודי ישוב לארץ ישראל. מציאות זו נראתה כ"כ רחוקה לאורך הגלות כאשר העם היהודי היה מפוזר בין ארצות ויבשות שונות בעולם במשך 2,000 שנה. הוא מוסיף ואומר בנבואתו את מה שאנו יודעים היום כי א"י ידעה מלחמות רבות, ובה העם היהודי יקובץ מעמים שונים, וכן כי ארצנו תהיה עד להתיישבות היהודית לאדמת שממה. והנה לשונו: "מימים רבים, תיפקד–באחרית השנים תבוא אל-ארץ משובבת מחרב מקובצת מעמים רבים, על הרי ישראל אשר-היו לחורבה תמיד; והיא מעמים הוצאה, וישבו לבטח כולם" (יחזקאל לח, ח).
הרקע למלחמה תהיה התביעה למסור את השלטון על ירושלים. מדינות אדום המייצגות את הנצרות תתאחדנה בקואליציה כנגדנו עם מדינות ישמעאל המייצגות את האסלאם והן ידרשו את השלטון בירושלים, כפי שמציין הנביא זכריה המנבא על ימות אחרית הימים: "ואספתי את-כל-הגויים אל-ירושלים, למלחמה" (זכריה יד, ב).
ישראל תסרב לדרישה זו. אז מדינות האסלאם יפתחו במלחמה כנגד ישראל, וכל מלכי מדינות הנצרות יתכנסו יחד כדי לטכס עצות כנגד ישראל. בשלב מסוים יפרצו סכסוכים פנימיים בין המדינות והן ילחמו זו בזו. כלומר, באותה עת תהיה מלחמה בכל העולם בין המדינות, כשרחובותיה של ירושלים יהיו כנהרות של דם. זאת עתידה להיות מלחמת עולם אדירה שלא דומה כהוא זה למלחמת העולם הראשונה או השנייה.
זמן מה לפני מלחמת גוג ומגוג יעלה מנהיג חדש לעם היהודי, המכונה 'משיח בן-יוסף'. הוא ייהרג בתחילת המלחמה על ידי אדם המכונה 'ארמילוס הרשע', שככל הנראה יהיה מנהיג איראן של היום (ע"פ הזוהר הקדוש, פרשת שלח לך, דף קסו, א). בעקבות פטירתו ישרור אבל ובכי כבד עליו בקרב העם (זכריה יב, י).
בשלב מסוים של המלחמה יגיע מלך גוג עם צבאותיו לארץ ישראל על מנת להילחם בעם היהודי ובנציגו – 'משיח בן-דוד'. מלך גוג ילחם וינסה להורגו, ואליו יצטרפו במלחמה נגד משיח בן-דוד אלה המתנגדים לאמונת ישראל, אלוהי ישראל והתורה.
בשלב הבא תהיה רעידת אדמה אדירה: "והיה ביום ההוא, ביום בוא גוג על-אדמת ישראל… ביום ההוא, יהיה רעש גדול, על, אדמת ישראל: רעשו מפניי דגי הים ועוף השמיים וחית השדה, וכל-הרמש הרומש על-האדמה, וכול האדם, אשר על-פני האדמה; ונהרסו ההרים, ונפלו המדרגות, וכל-חומה, לארץ תיפול" (יחזקאל לח, יח-כ). אותה רעידת אדמה תהיה בעוצמה כה אדירה עד שבניינים ובתים ייהרסו, ויהיו בה נספים רבים. כתוצאה ממנה יבקע הר הזיתים לשניים, כפי שמובא בנביא: "נבקע הר הזיתים מחציו מזרחה וימה גיא גדולה מאד ומש חצי ההר צפונה וחציו נגבה" (זכריה יד, ד). ייווצר בהר עמק ממנו ימצאו חלק מיהודי ירושלים דרך להימלט מהעיר, אך לא כולם יזכו להינצל ולברוח.
לאחר מכן מתאר הנביא זכריה "והיה לעת ערב – יהיה אור" (זכריה יד, ז). בעת ערב ישרור אור גדול. אז תתחיל מגפה נוראית הגורמת להמסת כל חומר ביולוגי. יש המסבירים זאת בפצצה לא-קונבנציונלית אשר תגרום בתחילה להבזק של אור, שלאחריו יופיעו תופעות קטלניות ומזעזעות של הֲמָקָה וְהַמְסָיָה ורקבון של בשר האדם. המגפה תהיה על כל העמים שבאו על ירושלים והנביא מתאר כי אלה שילקו בה בשר גופם ימס, העיניים והלשון ינמקו בעוד האדם עומד על רגליו וטרם הספיק ליפול ארצה. הוא ממשיך ומתאר תמונה בה אדם זועק לעזרה ונסמך על האחר, והאחר מושיט לו את ידו לעזרה, אך למרבה החרדה ידו של הלוקה במגפה תיכרת מגופו ותישאר ביד האחר שהחזיק בה. יש הטוענים כי תיאור זה יכול להתאים לנשק כימי, אך אין אנו יודעים איך יקרה הדבר אלא מביאים את התיאור הכתוב למה שיתחרש באותם ימים, והנה לשון הנבואה: "וזאת תהיה המגפה אשר יגף ה' את כל העמים אשר צבאו על ירושלם המק בשרו והוא עמד על רגליו ועיניו תמקנה בחריהן ולשונו תמק בפיהם: והיה ביום ההוא תהיה מהומת ה' רבה בהם והחזיקו איש יד רעהו ועלתה ידו על יד רעהו" (זכריה יד, יב-יג).
ספר הזוהר מביא כי במשך שנים עשר חודשים לאחר סיום המלחמה תהיה התגוללות הפציעות ואנשים עדיין ימשיכו להיפגע מאותה מלחמה שהסתיימה. דהיינו, חולי המלחמה יתגלה אצל אנשים גם חודשים לאחר שאותה מלחמה הסתיימה (ע"פ ביאור ראב"ד למשנה מסכת עדיות, פרק ב, משנה י).
מובא כי בסיכומו של דבר יהיו כמה פורענויות שה' יביא על אומות העולם שילחמו בנו: דבר, אבני ברד, אש וגופרית, מלחמות פנימיות ביניהם שבה ילחמו זה בזה, מגפה קשה בה איבריהם נמקים, נרקבים ונופלים בעודם חיים, ומומים שונים בגופם.
עם ישראל לא ילחם באותם עמים, אלא ה' הוא זה שילחם בעבור עם ישראל ע"י אותות, מופתים ופורענויות שיביא על אומות העולם, ובכך יביא תשועה לעם ישראל. המלחמה תסתיים לרעתם של אלה הלוחמים בישראל, ובניצחונם של ישראל.
במהלך המלחמה מלך גוג ימות וכן חללים רבים יהיו מאומות העולם שימותו סביב ירושלים. הנביא מביא כי רק שליש מהעולם ישרוד את המלחמה: "והיה בכל-הארץ, נאם-ה', פי-שנים בה, יכרתו יגועו; והשלשית, יותר בה" (זכריה יד, ח). לאחר המלחמה הקבורה של חללי אומות העולם תימשך זמן רב. יהיו כ"כ הרבה חללים לאומות העולם עד שאומר הנביא שבמשך 7 חודשים העם היהודי יעסוק בקבורתם, והנה לשונו "וקברום בית ישראל למען טהר את הארץ שבעה חדשים" (יחזקאל לט, יב).
כמו כן, הגויים בעלי המומים שינצלו וימשיכו לחיות ידווחו לכלל העולם על כל ההתרחשות. לאור כל זאת כלל אומות העולם יאמינו באלוהי ישראל ויחליטו לפייס את העם היהודי, ואשר על כן הם יחליטו להביא את כל היהודים הפזורים בין מדינות העולם חזרה לא"י (ע"פ 'ספר האמונות והדעות' של רבי סעדיה גאון , מאמר ח, פרק ו).
עולם בעידן חדש
לאחר ביאת משיח בן-דוד והניצחון על אומות העולם שנלחמו בישראל תהיה הגאולה השלמה, תחיית המתים, ובניין בית המקדש השלישי.
לאחר ביאת משיח והגאולה השלמה, זמן התיקון הרוחני של האדם יסתיים ולא יהיה ניתן עוד להתחזק בתורה ומצוות או לשנות דרגה רוחנית. באותה עת השערים ינעלו וכל אדם יחיה חיי נצח עם אותה דרגה רוחנית אליה הספיק להגיע עד לאותה עת. מעתה יפתח עידן של קבלת השכר והעונג הנצחי, כל אחד ע"פ דרגתו התורנית, כמו שאומרים 'מי שטרח בערב שבת – יאכל בשבת' (מסכת עבודה זרה, דף ג, עמ' א). כלומר, מי שעמל בחייו להתעלות רוחנית ולקיום תורה ומצוות – יזכה לאותם חיי עונג נצחיים.
באותו עידן שלאחר ביאת המשיח הנשמה תהיה דומיננטית ויהיה ניתן לראות על כל אחד ואחד באיזו דרגה רוחנית הוא נמצא, כל אחד ע"פ מה שהוא עמל מבחינת תורה, מצוות ומעשים טובים במהלך חייו עד עתה.
באותה עת העולם יהיה לגן עדן עלי אדמות, גן עדן עליון יתמזג עם העולם הזה. אלו יהיו חיים חדשים בהם ישנו גילוי של מציאות האלוהים בעולם.
באותם ימים המציאות תהפוך לאוטופיה של ממש. לא יהיה יותר עוני, יוקר מחייה או קושי כלכלי, אלא "מעדנים מצויים כעפר". לא יהיה חולי, נכות או מום. לא יהיה צער וכאב, לא תהיה יותר מיתה. הרוע יתבטל מן העולם וכך לא יהיה יותר פשע או רוע, אלא רק רצון לטוב. לא יהיו עוד מלחמות או אירועי טרור. תהיה אחוות עמים והעולם כולו יהיה כמעין מדינה אחת בעלת הרמוניה.
"והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל הגוים: והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלהי יעקב וירנו מדרכיו ונלכה בארחתיו כי מציון תצא תורה ודבר ב' מירושלם: ושפט בין הגוים והוכיח לעמים רבים וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה" (ישעיהו ב, ב-ד).
בשביל מה כל זה?
הסיבה החיצונית למלחמה תהיה המאבק על השליטה בירושלים, אך מתחת לפני השטח מסתתרים רבדים רוחניים עמוקים המסבירים את הסיבות האמתיות למלחמה האחרונה.
סיבה ראשונה הינה נקמה באומות העולם שעינו, הרעו והשפילו את העם היהודי לאורך כל הדורות, כפי שנאמר בתהילים: "אל-נקמות ה' אל נקמות הופיע : הינשא, שופט הארץ; השב גמול, על-גאים" (תהילים צד, א-ב).
סיבה שנייה למלחמה היא שע"י האותות והמופתים שה' יעשה לעם ישראל, תתגלה בעולם כולו מציאותו של ה'. כמו כן, הנבואה בספר זכריה אומרת כי יהיו הרבה צרות לישראל, כשכל המטרה היא להפעיל על עם ישראל לחץ חיצוני על מנת שישובו למוטב, יזכרו את אביהם שבשמים, הקב"ה, וישובו לחיות חיים נאמנים לתורת ישראל.
בנוסף, אחת ממטרותיה הרוחניות של המלחמה היא בירור ואבחנה בין אלה הנאמנים לה' לאלה שלא. באותה עת עם ישראל יעבור תקופה קשה, יהיו צרות רבות ואנשים יזעקו לה' לעזרה, אך זהו יהיה זמן של חושך רוחני, של כביכול מחיצת ברזל שמפרידה בינינו לבין ה', ולא תראה שום עזרה באופק. וזה הולך להיות המבחן – האם למרות כל זאת האדם יישאר לנאמן לאלוהים ולא יפנה לו עורף. מידת נאמנותו של כל אחד ואחד תעמוד במבחן, כאשר למעשה גוי צריך לעמוד ב-7 מצוות בני נח, והיהודי צריך לעמוד בתרי"ג מצוות. מי שיישאר נאמן לאלוהים למרות כל האתגרים הקשים עד מאוד שיהיו באותה עת, יזכה להיבחר להיות מאלה שיזכו לחיי נצח עם גילוי האלוהים במציאות.
מלבד הבירור האחרון בין אלה הנאמנים לה' ובין אלה שלא, יהיה ביטול הטומאה הקיימת בישראל שתתבטל ע"י צער הזיכוך, בדומה לתהליך זיכוך כסף שבסופו הכסף הופך לנקי וטהור. והנה לשון הרמ"ק המבאר את סיבת הצרות שיהיו לעם ישראל בזמן זה: "כל זה לזכך ולצרף את ישראל כפי הראוי והדין לכל אחד ואחד יצטער לפי חיובו ויקבל את הצרות וכך יזכה לטוב" (הרמ"ק בספרו 'אילמה', עין כל תמר, שער ה, פרק כד). כלומר, היהודי יצר בעצמו ע"י מעשיו השליליים את הטומאה, ומטרתו של צער הצירוף הוא לשרוף את הטומאה הקיימת בישראל כמו שצורפים כסף כדי שיהיו נקיים ומזוקקים מטומאתם.
והנה הנביא זכריה בנבואתו: "והיה בכל-הארץ, נאם-ה', פי-שנים בה, יכרתו יגועו; והשלשית, יותר בה: והבאתי את-השלשית, באש, וצרפתים כצרף את-הכסף, ובחנתים כבחן את-הזהב; הוא יקרא בשמי, ואני אענה אתו–אמרתי עמי הוא, והוא יאמר ה' אלוהי" (זכריה יד, ח-ט)
דוד המלך מסביר סיבה נוספת למלחמת גוג ומגוג והיא סיבה אידיאולוגית של מלחמת אומות העולם באלוהים ובמי שמייצג אותו. אומות העולם ירצו לנתק כל קשר בין האנושות לאלוהים, בין המוסריות והמצפון הנובעים מאמת עליונה לבין האנושות, ולכן הם יבואו להילחם בה' ובנציגו – המשיח.
"יתייצבו מלכי-ארץ ורוזנים נוסדו-יחד: על- ה' ועל-משיחו: ננתקה, את-מוסרותימו; ונשליכה ממנו עבותימו" (תהילים ב, ב-ג).
אומות העולם יבואו למעשה להילחם בתפיסה שקיים מימד של רוחניות בעולמנו. הם ירצו להוקיע כל אמונה במה שמעבר לגוף, חומר, וחיצוניות. זו תהיה מלחמה של אלילות הסוגדת למרדף אחר תענוגות העולם הזה כנגד האמונה בנשמה הרוחנית הקיימת באדם. כלומר, מלחמת גוג ומגוג ברובד הפנימי שלה היא למעשה מלחמה רוחנית, מלחמה ביהדות, מלחמה בה' ובמשיחו.
פתח המילוט
לא כולם יזכו לחיות חיי נצח באותו גן עדן עלי אדמות שעתיד להיות. לא כל הנפטרים יזכו לתחיית המתים ולחיי נצח, כפי שאומר הנביא דניאל: "ורבים מישני אדמת עפר יקיצו" (דניאל יב, ב), שכן נאמר 'רבים' ולא 'כולם'. וכן, לא כולם יזכו להינצל ממלחמת גוג ומגוג. במלחמת גוג ומגוג יזכו להינצל רק שליש מהעולם, וגם אותו שליש שיינצל יעבור תהליך של בחינה, זיכוך, בירור וצירוף.
הנביא יואל אומר על אלו שינצלו ממלחמת גוג ומגוג ולא יינזקו כלל פסוק אחד בלבד: "והיה כל אשר יקרא בשם ה' ימלט" (יואל ג, ה). מה זה אומר "לקרוא בשם ה'"? תיקון המעשים, שמירת תורה ומצוות וניהול חיים שהם על פי רצון ה'.
מלבד חיי תורה המהווים בסיס הכרחי בכדי להינצל מהמלחמה ולחיות חיי נצח, חכמי ישראל מביאים עוד נקודה שתעניק הגנה נוספת באותה עת צרה: "שאלו תלמידיו את רבי אליעזר: מה יעשה אדם ויינצל מחבלי משיח? אמר להם: יעסוק בתורה ובגמילות חסדים" (מסכת סנהדרין, דף צח, עמ' ב). מי שעוסק בלימוד התורה ובנוסף גם עושה מעשים של חסד והטבה לאחר יכול לזכות להגנה רוחנית, להצלה במלחמה האחרונה ולחיים באותו גן עדן עלי אדמות. זאת כמובן בנוסף לחיים המנוהלים ע"פ דרך התורה אשר מכונים בלשון הנביא יואל 'לקרוא בשם ה".
חשוב לדעת כי יש כלל בכל הקשור לנושא הנבואות בתנ"ך: נבואה רעה אינה חייבת להתממש והיא מותנית במעשינו. אם ננהג בדרך הנוגדת ליעד המוגדר עבורנו, נצטרך לעבור מסלול מתקן שהוא מפרך וקשה, אך אם ננהג בדרך המותאמת ליעד המוגדר לנו, נזכה למסלול של חסד ורחמים. כמות הייסורים של ימי אחרית הימים תלויה בנו, עם ישראל, ואיננו חייבים להגיע לגאולה מתוך סבל ואובדן.
אז האם עם ישראל יפגע במהלך מלחמת גוג ומגוג? קיימות שתי נבואות לשאלה זו: הנבואה בספר דניאל אומרת כי היהודים לא יינזקו כלל במלחמה, וכל מטרתה תהיה אך ורק בכדי להיפרע מאויבי ישראל. עם זאת, הנבואה בספר זכריה אומרת כי זו תהיה תקופה קשה לישראל המלווה בהרבה צרות כשכל מטרתן היא לעורר את עם ישראל לחשבון נפש, תיקון עצמי, לדרך התורה והמצוות על מנת שיזכו לחיי עולם הבא לפני נעילת השערים.
התשובה לשאלה 'איזו מן הנבואות תתגשם, והאם העם היהודי יסבול במלחמת גוג ומגוג?' היא שהדבר עומד ותלוי במעשינו וברמה הרוחנית שבה נהיה באותה עת – האם נהיה נאמנים לדרך התורה והמצוות או שהמסורת היהודית עבורנו תהיה לא יותר מאשר פולקלור תרבותי לא מחייב? האם חיינו יתנהלו בדרך חיים יהודית הנאמנה למקור או שאין הבדל בין חיינו לבין אלה של בני אומות העולם? כל זאת יכריע איזו מבין שתי הנבואות תתממש.