1
שוני הוא עובדה
יאנוש קורצ'ק, מחנך הילדים המפורסם שנספה בשואה, היה ידוע בתור מי שדגל בחינוך דמוקרטי ופתוח. בבית היתומים שלו החניכים ניהלו את סדר יומם ויכלו אף לתבוע את המחנכים למשפט פנימי. ובכל זאת, קורצ'ק עצמו לא ראה בשוויון ערך שראוי לפעול למענו: "השוויון הוא שקר. האחד מרגיש טוב והשני חש בראשו או בשיניו. אחד – בריא, חזק, יפה, עליז, זריז, שר ומרבה לדבר; השני – חלש, מסורבל, מכוער, לא נעים. האחד רוצה ויכול, והשני – יכול ולא רוצה, והשלישי – רוצה ולא יכול. אין עצה לכך. האנשים שונים, רוצים ומרגישים באופן שונה" (יאנוש קורצ'ק, "דת הילד", עמ' 302). וכמו שכתב רבי יהודה הלוי, "אין כל נפש חיה אדם/ ולא כל אדם ישראל/ ולא כל ישראל כוהנים/ ולא כל כוהנים משה ואהרן/ ולא כל הארץ כנען/ ולא כל כנען שערי שמים/ ולא כל שערי שמים ירושלים/ ולא כל ימים מועדים/ ולא כל מועדים שבתות/ ולא כל שבתות כיפורים/ וכן לא כל העבודות קורבנות/ ולא כל קורבנות עולות כליל/ ולא כל כליל פנימי" (ריה"ל, אגרת, שלם ז', עמ' 44).
4
צדק ומשפט
התורה קובעת סטנדרט גבוה ביותר של שוויון לפני החוק. מבחינה משפטית, היהדות קבעה כי משפט צדק הוא אחד הבסיסים שעליהם עומד העולם כולו: "על שלושה דברים העולם קיים: על הדין ועל האמת ועל השלום" (אבות, פרק א, משנה יח). בעשיית הדין, הדיינים מוזהרים לא לשפוט על פי מראה עיניהם בלבד, לא לקחת שוחד (שוחד בהקשר משפטי כזה יכול להיות אף דברים דקים ביותר שאינם נראים כלפי חוץ כטובות הנאה כספיות ישירות), להיזהר מלשים טענות בפי הצדדים, ולהעניק משפט צדק לעני כמו לעשיר. ועם זאת, חז"ל מציינים כי גם העשיר עלול לסבול מהטיה משפטית, שכן בגלל עושרו השופט עלול לחשוב ש"מה זה כבר ישנה לו אם ישלם לעני כמה מאות שקלים…".
2
לא כל כך זוהר
שיטת ההתיישבות הקיבוצית ניסתה ליישם את שיטתו של קרל מרקס, אבי הסוציאליזם המודרני, לפיה יש להנהיג חברה שוויונית ללא הבדלי מעמדות – כל אחד תורם כפי יכולתו, אך מקבל לפי צרכיו. חברה זו הנהיגה צורת חיים, שבבסיסה עומד ערך השוויון, בה כל חבריה אינם בעלי רכוש פרטי וחל שיתוף ושוויון מוחלט בכל תחומי החיים. בהתחלה רבים הלכו שבי אחרי הרעיון המופלא, אך בהדרגה התברר כי הרעיון הקיבוצי מהווה מעצור להתקדמות והתפתחות אישית וכללית. הידיעה כי התוצאה תמיד תהיה קבועה ללא תלות במעשייך ויכולותייך כיבתה את אש השאפתנות, היצירתיות, ההתלהבות והיוזמה. כמו כן, במחקרים שנערכו על ידי פסיכולוגים מובילים
[ברונו בטלהיים (1969), מיכאל בייזרמן (1963), מלפורד ספירו (1958)] נמצא כי העדר רכוש פרטי וגידול ילדים במסגרת בה הילדים לנים בבתי הילדים ולא בבית ההורים, הובילה להיעדר רגשות וקושי בהתחייבות רגשית בקרב ילדי הקיבוצים. וכך בסופו של דבר עברו הקיבוצים שינוי מהותי באופיים, ורבים מחבריהם עזבו אותם.
5
שוויון חברתי
שבת היא יום שכולו שוויון: עשיר ועני, עובד ומעביד, טייקון ופועל קשה יום – כולם בטלים ממלאכה ומשתווים לגמרי ביום זה, איש אינו אדון על חברו למשך 25 שעות לפחות. על כולם חל חוק זהה, הלכה שווה, בלי יוצא מן הכלל. כולם מתענגים באופן שווה, ויחסי הכוחות נשכחים למשך יממה.
3
שוויון הזדמנויות
התורה רואה משמעות בייחוסו המשפחתי של אדם (למשל כוהנים), אבל גם דואגת שלא לראות בו את כל חזותו של האדם. כך למשל אומרים חז"ל: "ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ" (מסכת הוריות, דף יג). פירוש הדבר הוא שאם אדם עמל ועבד קשה ולמד כל חייו, אין לעובדה שנולד כממזר (בעל ייחוס נמוך) השפעה על גדלותו ועדיפותו התורנית. מצד שני, בעניינים שבהם ממזרותו כן משמעותית, כמו למשל בנישואין, ההחלטות לא יושפעו מגדלותו בתורה.