קצר וקולע
מדברים תכל'ס
סרטונים
המחשת וואטסאפ
סיפור מהחיים

כל מערכת ערכים שנקבעה על ידי בני אדם יכולה להשתנות בהתאם לצרכים, לרצונות או לאינטרסים. כשאין נקודת יחוס, כולם צודקים, אך אז - איזו משמעות יש לדיבור על מוסר? רק מערכת ערכים שנקבעה על ידי מי שנמצא מחוץ לעולם ומעל לאנושות, שאינה משתנה ואינה נתונה לאינטרסים, יכולה להוות מערכת מוסרית נצחית וחד-משמעית

האם ניתן לסמוך על השכל ישר והמצפון האישי? והאם ייתכן כי דבר הנחשב מוסרי ייחשב על ידי אחרים כמעשה נפשע?

האם כנות בכל מחיר נחשבת כיושר חיובי או כפגיעה בכבוד האדם? האם המתת חסד היא הגשת עזרה והקלה מסבלו של האחר או רצח? כיצד היה נכון לנהוג באותה דילמה שהתרחשה בימי השואה, בה הורה היה יכול להציל את חיי ילדו על חשבון ילד אחר? בדילמות מוסריות כאלה ואחרות כל אחד משני צדי המתרס יכולים לטעון טיעונים הגונים לטובתם. אז האם קיימות אמות מידה מוחלטות למוסריות או שמא המוסר הוא דבר אבסטרקטי בו כל אחד נוהג לפי ראות עיניו?

בעבר היה ברור כי ניתן לדבר על ערכים אובייקטיביים. השיח הפוסט-מודרני שהחל להתפשט בשנות ה-80' הביא ליצירת מושג חדש, נרטיב. במילים אחרות, "כל אחד והאמת שלו". מעכשיו, אומרים, יש מוסר שלך ומוסר שלי, ואף אחד ושום דבר לא "נכון" או "צודק" יותר. 

שיטות מתקדמות לשיווק המוני מנצלות זאת כדי לשנות את תודעת הקהל בזריזות כזו, עד שדברים שהיו בלתי מתקבלים על הדעת נהפכים ל"אמת מוחלטת" שנים ספורות לאחר מכן. 

הנה דוגמה: האם יש סיכוי שמישהו ישכנע אתכם לאכול ג'וקים, אותם מקקים ביתיים שרבים סולדים מנוכחותם? אם אתם בטוחים שלא, הסיפור הבא יפתיע אתכם (תועד בסרט דוקומנטרי רוסי 'האוכל בוחר לעצמו קורבן', ופורסם בעלון 'עולם קטן'):
שני אוליגרכים רוסיים ערכו התערבות סביב השאלה: האם אפשר לשכנע אנשים לעשות משהו שנראה חסר סיכוי? הם בחרו באכילת ג'וקים, וכך במסגרת ההתערבות התחייב עשיר אחד לגרום לחברו לאכול ג'וקים, ושהוא יעשה זאת מתוך בחירה. בסרט מתוארת בהרחבה, צעד אחרי צעד, הדרך שבה הלך האוליגרך. 

תחילה הוא שכר מדענים שחיפשו בג'וק רכיב תזונתי שיכול להיחשב כמועיל לגוף. הם מצאו שיש בג'וקים חלבון. בשלב זה הוחדרו לתקשורת ידיעות על חשיבות החלבון המסוים הזה לגוף, ובשלב הבא 'גילתה' התקשורת שאפשר למצוא יופי של חלבון כזה ב… ג'וקים. זמן קצר לאחר מכן החלה חברת מזון לייצר חטיפי שוקולד שמעליהם פוזר החלבון הבריא – אותה 'אבקת ג'וקים' פלאית. הכול נכנס לתהליך מיתוג, כולל ג'וק מאויר ומתוק על האריזה שנותן טעם של עוד. וכך, זמן לא רב אחרי ההתערבות, נגס החבר השני בג'וקים מרצונו החופשי ובמודעות מלאה.

הסיפור האמיתי עד כאב חושף עד כמה עולם הרגשות והאינסטינקטים שלנו נתון לשינויים. לא שינויים מינוריים וזניחים, אלא שינויים רדיקליים. דברים שנראה לנו שלעולם לא נעשה, יכולים, עם קצת עבודה תקשורתית, להיהפך ללגיטימיים לחלוטין בזמן קצר יחסית. נראה שכמעט אף אחד אינו חסין בפני שום שטיפת מוח, ועם קצת עבודה אפשר לשכנע את רובנו לעשות הכול – אפילו לאכול ג'וקים. 

לצחקק בזמן שלוחצים על ההדק

השאלה אם לאכול ג'וקים או לא היא לא שאלה מוסרית, אבל אפשר ללמוד ממנה משהו חשוב על מוסר. אם כל דבר שאנחנו מאמינים בו יכול להשתנות בקלות רבה כל כך, איזו משמעות יש בכלל לשיח המוסרי? איזו משמעות יש לאיזה אידיאל – שוויון, צדק, אמת, נקיות כפיים, פטריוטיות, נאמנות?  מסתבר שגם על ערכים שנראים בסיסיים ביותר – למשל ערך חיי אדם, ואפילו "לא תרצח" – אפשר "לעבוד" בקלות.

זה בדיוק מה שקרה בניסוי המפורסם של ד"ר סטנלי מילגרום, שבדק ציות לסמכות. בניסוי היו שני משתתפים: אחד אמיתי, והשני היה שחקן שהתחזה למשתתף בניסוי. החוקרים הסבירו להם שהם עומדים להשתתף במחקר שבוחן את היעילות של מתן עונש על למידה. התפקידים חולקו כך שהמשתתף האמיתי קיבל את תפקיד ה"מורה", והמשתתף השחקן שהיה מטעם החוקרים, קיבל את תפקיד ה"תלמיד". ה"מורה" קיבל משימה להעביר מספר מטלות זיכרון פשוטות ל"תלמיד", והונחה שבכל פעם שהתלמיד מבצע טעות, עליו לתת לו שוק חשמלי על ידי לחיצה על כפתור, ולהעלות את עוצמת השוק ב-15 וולט לאחר כל טעות. למורה עצמו ניתן שוק חשמלי (אמיתי) חלש לשם הדגמה, ואז החל כביכול ניסוי הלמידה. למעשה לא ניתנו לתלמיד שוקים חשמליים כלל, אך התלמיד-השחקן הגיב כאילו ניתנה לו מכת חשמל. 

כאשר הגיעו המשתתפים לעוצמת שוק של 150 וולט, השחקן ביקש שהניסוי יסתיים מחמת הכאב שחש, ונענה על ידי החוקר כי על הניסוי להמשיך. השחקן המשיך להפגין כאב גדול יותר, והביע חשש לביטחונו האישי אם מכות החשמל יימשכו. ל"מורים" שביקשו להפסיק את הניסוי הסביר החוקר כי הוא, החוקר, לוקח על עצמו אישית את כל האחריות לתוצאות הניסוי ולשלומו של התלמיד, וכי על הניסוי להימשך.

לפני עריכת הניסוי ערך מילגרם סקר בקרב פסיכיאטרים לגבי תוצאותיו הצפויות של הניסוי. הם האמינו פה אחד שכל משתתפי הניסוי, פרט לכמה סדיסטים (כ-4 מתוך כל 1000 אנשים לפי הערכתם), יסרבו לתת שוק חשמלי בעוצמה הגבוהה ביותר. 

אולם התוצאות הפריכו זאת: בסדרה הראשונה של הניסויים שערך מילגרם, 65% מהמשתתפים נתנו את השוק החשמלי הגבוה ביותר, בעוצמה של 450 וולט, על אף שרבים לא הרגישו בנוח לבצע זאת. קצתם פרצו בצחקוקים היסטריים תוך כדי ביצוע המטלה, אבל אף נבדק לא עצר לפני עוצמת שוק של 300 וולט.

מוסר ללא נקודת ייחוס

אין זה סוד שהמוסר האנושי נקבע על פי אינטואיציה. הביטוי "מוסר כליות" משמר את התפיסה לפיה המוסר הינו 'משהו שמרגישים בבטן'. אך אם מוסר הוא משהו שקשור לאינטואיציה, הרי לכל אדם רגישויות ואינטואיציות שונות. אחד רגיש יותר לחוסר צדק, ואחר פחות; אחד רותח כשהוא שומע על קבלת שוחד, והשני בכלל לא; אחד רגיש לסבל של הזול, אחד לא. 

אינטואיציות גם יכולות להשתנות במשך הזמן, ומה שכיום נחשב כשפל המדרגה בעבר היה נחשב כלגיטימי לחלוטין. בטרויה, למשל, ערך הגבורה היה העיקר, ולכן היו משליכים לאשפה תינוקות שנראו לא חזקים מספיק; בקולוסיאום ברומא השליכו עבדים לקרבות עם חיות מורעבות לשם שעשוע הקהל; בארה"ב היו מתקינים כלובים סביב ראשם של שחורים שניסו לברוח מחיי עבדות.

לאור זאת, טענו פילוסופים, חוקרים ופסיכולוגים רבים שהמוסר הוא דבר יחסי, ושאין אפשרות לדבר על 'מוסר אובייקטיבי'. לעולם לא יוכלו כולם להסכים על מעשה מוסרי שיהיה תמיד צודק, במיוחד לאור השיח שלפיו לכל אחד יש נרטיב משלו. לדוגמה, כולם מסכימים שהרג הוא מעשה בלתי מוסרי, אבל חייל שהורג טרוריסט זוכה לצל"ש. כמו כן, ישנן מדינות כמו שוויץ בהן קיים הוספיס ל"המתות חסד", שם רופאים מזריקים חומרים ממיתים לחולים שמאסו בחייהם (ומשלמים הרבה כסף לשם כך). וכן, הרג של עוברים בעלי תודעה שעדיין לא באו לעולם אינו נחשב לרצח בעיני רבים. אז מי קובע מתי הרג הוא דבר מוסרי ומתי לא? בעולם של ימינו – האינטואיציה, שלא נשענת על כלום מלבד מתחושת בטן. ולכן המוסר, באין שום נקודת ייחוס אבסולוטית – מאבד כל משמעות.

יתרה מכך, גם החלטות שנוגעות לשאלות מוסריות ונשקלות לכאורה בכובד ראש, מושפעות פעמים רבות מגורמים אחרים לגמרי. מחקרים רבים מוכיחים כי בני האדם אינם מתנהגים באופן רציונלי, אלא מושפעים ברמות כאלה ואחרות מנסיבות חיצוניות. מחקר ישראלי הראה שההחלטה על קיצור מאסר אסירים ("שליש") איננה אובייקטיבית כלל, אלא מושפעת מקרבתה של ההחלטה למועד ארוחת הצהריים – (ראו בעובדות). במחקר אחר נמצא ששופטים גוזרים עונשים שונים על פשעים זהים, בחוסר עקביות משווע. האם בני האדם הם באמת כל כך אובייקטיבים כמו שאנחנו חושבים? 

למתוח בעדינות את הקווים

הדרך היחידה שבה אפשר להגיע למוסר אובייקטיבי היא להחליט על נקודת ייחוס שמגדירה מהו המעשה המוסרי. נקודת הייחוס חייבת להיות בלתי תלויה בדעה אנושית על מנת שהיא תהיה אחידה ומחייבת.
היו ניסיונות לייצר תורות מוסר אובייקטיביות, המפורסמת שבהן היא הכלל המוסרי "הצו הקטגורי" של עמנואל קאנט. לפיו על האדם לנהוג באופן שהיה רוצה שיהפוך לחוק אנושי מחייב. אדם יכול לחשוב לדוגמה: "אם כולם לא יצייתו לחוק, החברה תתפרק. ומכיוון שאיני רוצה שזה יקרה, עלי לשמור את החוק". לפי קאנט זהו קריטריון מתאים ולכן המעשה מוסרי. 

אבל מה אם זה שקובע את החוק הוא פסיכופת או אדם רשע, שלא אכפת לו לפגוע באנשים או לפרק את החברה? כשהמוסר תלוי אך ורק בגחמה האנושית, דברים נוראים עלולים לקרות. טענתו של אדולף אייכמן ימ"ש במשפטו הייתה שהוא "רק מילא פקודות". מילוי פקודות הוא אכן מרכיב חשוב בשמירת הסדר הציבורי, וכי מישהו מאיתנו היה רוצה לחיות בעולם שבו איש אינו ממלא אחר הנחיות? יוצא אפוא שלפי הכלל הקטגורי של קאנט, אייכמן כביכול היה חייב למלא את הפקודות המרושעות שבמסגרתן היה אחראי על השמדת מיליוני יהודים, שכן על פי הגדרתו של קאנט זהו המעשה המוסרי, שנקבע ע"פ הרצון האנושי. 

מלבד זאת, כשלא מדובר בהגדרות חד-משמעיות תמיד אפשר "למתוח" קצת את הגבולות המוסריים אם הם לא מתאימים. פרופ' פרנסיס קריק (חתן פרס נובל שגילה את מבנה ה-DNA), כתב בשנות השישים מאמר לביטאון היוקרתי Nature שכותרתו: "ההשלכות הסוציולוגיות של הביולוגיה המודרנית". במאמר הוא מתאר את חששותיו לגבי עתידו של המין האנושי, שכן ריבוי הילודה ודלדול משאבי הטבע לדעתו מהווים סכנה לכלל האנושות. בעקבות זאת העלה פרופ' קריק את פתרונו לבעיה באמצעי פשוט: שינוי ההגדרה של חיי אדם. "לא נוכל לראות את חיי האדם כקדושים, לא נוכל להרשות את הרעיון שלכל אדם יש נשמה וזכות קיום. תינוק הנולד ייחשב חי מבחינה משפטית רק 48 שעות לאחר הלידה". הנה, הבעיה נפתרה. אם נגדיר את התינוק כיצור חי רק יומיים לאחר הלידה, לא תתעורר כל בעיה של נטילת חיי אדם. אפשר יהיה ליטול את חייו באלגנטיות, והכל יהיה "נקי". 

כמו כן הציע הפרופ' להגדיר כל אדם מעל גיל 80 כ"מת" מבחינה משפטית, כך שחיסולם של קשישים יתאפשר בצורה פשוטה יותר. מכיוון שהוא יודע שזה לא יקרה, הוא מצביע על ה'אשמים': "כדי שהחברה תקבל זאת, יש להפסיק את לימוד המוסר הדתי לילדים, וללמדם את ההשקפה של הביולוגיה המודרנית על מקומו של האדם ביקום". הנה, זוהי ראיה ניצחת לכך שרק מערכת המוסר שהגדירה הדת מצליחה לקבע את הערכים האבסולוטיים האלה, שאחרת היו יכולים להתעופף להם עם כל פרופ' חכמולוג.

את מי אי אפשר לשכנע?

גם גדולי המתנגדים לתורה נאלצים להשתמש בציטוט "בצלם אלוהים ברא את האדם" כשהם מסבירים מדוע רצח הוא דבר לא מוסרי. משום שאחרת, לכל מעשה נפשע אפשר למצוא תירוצים מכאן ועד ההודעה החדשה. המוח האנושי יכול לנמק כל החלטה, אלא אם כן הוא קיבל מראש את העובדה שהחוקים הללו הם בלתי משתנים. המסקנה היא שמוסר הנקבע על פי דעת האדם נתון לשינויים, להשפעות זרות ולגחמות, ולכן הוא חסר קיום

ציינו לאורך המאמר ניסויים, מחקרים ודוגמאות במציאות המראים כי עם קצת פסיכולוגיה, שיטות שיווק והשפעה אפשר לשכנע את כולם לעשות כל דבר. למעשה, זה נכון חוץ מקבוצה אחת – יהודים. 

המוסר היהודי נקבע על ידי בורא עולם. התורה שקיבלנו – נצחית ובלתי משתנה – היא שקובעת מהו המעשה המוסרי. אלו הן אמות מידה שאינן תלויות בשום גחמה אנושית, ומאפשרות לנהל חיים מלאי מצפון ומוסר מוחלטים ובלתי משתנים. 

 

המשך קריאה ↓

1

"כאן זה בסדר לרמות"

פרופ' דן אריאלי, מומחה לכלכלה התנהגותית, מספר כי אחד הדברים המעניינים שעלו מניסויים שערך בנושא רמאות היה שרמאות היא דבר מדבק. "אם מכניסים קבוצה של אנשים לאותו חדר ומאפשרים להם לשחק על כסף, ואז מכניסים לחדר ללא ידיעתם שחקן שתול שמתחיל לרמות בגדול, מיד אפשר לראות איך אחרים מתחילים לרמות גם. לא בגלל שהם פתאום חושבים שלא יתפסו אותם, אלא שהם מניחים ש'כאן זה בסדר לרמות'. אם אחרים מרמים, אז גם אני יכול". המוסר שלנו, מתברר, פועל באופן השוואתי – האינסטינקט האנושי אינו מנסה להיצמד לקריטריון שנראה לנו צודק, אלא רק מוודא שלא נהיה שונים מדי מכל האחרים. "מה שכולם עושים" הופך להיות הקריטריון הראשי.

המשך קריאה ↓

4

שחרור מוקדם בזכות ארוחת צהריים

חוקרים ישראלים התחקו אחר אופן קבלת ההחלטות בוועדות השחרורים שבבתי הסוהר, והגיעו למסקנה חד-משמעית: לעייפות, ריבוי תיקים ורעב יש השפעה על אופן ההחלטה. במסגרת המחקר (שפורסם בשנת 2011 בכתב העת היוקרתי PNAS), שערכו פרופסור שי דנציגר ועו"ד ליאורה אבנעים-פסו מאוניברסיטת בן-גוריון, ופרופסור יונתן לבב מאוניברסיטת קולומביה, נבחנו יותר מ-1,000 בקשות לשחרור מוקדם שנדונו במשך 50 ימי עבודה מלאים. ימי העבודה חולקו לשלושה מקטעים: עד ארוחת הבוקר, עד ארוחת הצהריים ואחרי ארוחת הצהריים, כאשר בכל מקטע מתקיימים כ-10 דיונים. מהמחקר עולה כי בתחילת כל אחד משלושת המקטעים, הסבירות לשחרור מוקדם היא הגבוהה ביותר – כ-65 אחוז. לאורך המקטע יורד אחוז השחרורים עד שבסופו הוא עומד על 10 אחוזים בלבד. במקטע השלישי של היום יורדת הסבירות לקבל שחרור מוקדם בחריפות גדולה יותר מבשני המקטעים הראשונים. "לאחר כל הפסקה, שוב עולה שכיחות ההחלטות לשחרור מוקדם. הפסקה לצורך אכילה והתרעננות מחדשת את המשאב המנטאלי", הסביר פרופסור דנציגר בשיחה עם ynet. "ככל שהמשאבים המנטאליים מידלדלים, גוברת נטיית מקבל ההחלטה לחסוך במשאבים ולבחור בברירת המחדל". במקרה של אסירים, מדובר בדרך כלל בדחיית הבקשה. מעניין כי כשנשאלו חברי ועדות השחרורים ופרקליטיהם של האסירים מה יכול להשפיע על ההחלטה אם לשחרר, הם לא הצביעו על העומס המנטאלי כפרמטר. המסקנה היא כי כל עוד אין פרמטרים אבסולוטיים, היכולת להגיע להכרעה אובייקטיבית שאינה מושפעת משיקולים זרים נמוכה למדי.

המשך קריאה ↓

2

כשאין יראת אלוהים

בחומש בראשית מסופר על אברהם אבינו שהגיע עם אשתו למלכות גרר. אנשי המקום לקחו אותה ממנו, ולאחר שאנשי בית המלוכה לקו בחולי קשה, נאמר למלך גרר בחלום הלילה כי היא אשת איש ועליו להשיבה לבעלה. אבימלך בא לאברהם בטרוניה, מדוע לא אמר לו על כך דבר? תשובתו של אברהם הייתה: "וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם, כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי עַל דְּבַר אִשְׁתִּי" (בראשית כ, יא). המלבי"ם, אחד ממפרשי התורה,  הסביר כי גם אם מדובר באנשים חכמים וישרים, כאשר בוערת בליבם אש התבערה לעשות רע, השכל הולך שולל אחרי הדחפים הפנימיים שממציא נימוקים ותירוצים. "רק כוח אחד נמצא בנפש האדם אשר בו נוכל לבטוח שלא נחטא", כתב, "והיא מדת היראה השתולה בנפש, עד שממנה יסתעף סעיף אחד שהיא יראת אלהים. עת תימלא הנפש מיראת אלהים המשקיף על נגלהו ונסתריו והצופה אל כל מעשיו, אז גם כאשר יגבר עליו יצרו יירא ויבוש מהמלך הגדול הרואה את כל מעשיו ויזהר מעשות רע".

המשך קריאה ↓

5

חלון אוברטון

החוקר ג׳וזף אוברטון הציג דגם שמראה כיצד נושאים שנחשבים טאבו ובלתי מתקבלים על הדעת יכולים להפוך עם הזמן לגיטימיים ואף פופולריים, כדוגמאת הפדופיליה שנהפכת בימים אלו לחוקית באירופה (הפרלמנט האירופאי גינה את החלטת השלטון בהונגריה לחוקק חוק אנטי-פדופיליה, בטענה שהוא מפר את הערכים, העקרונות והחוק של האיחוד האירופי (07.09.2021, Hungary Today) וכן, הנורמטיביות שבחתונה עם… רובוט. לדגם זה כמה שלבים: ניקח לדוגמה את נושא הקניבליזם, אכילת בשר אדם, שנחשב כיום כבלתי מוסרי. בשלב הראשון עורכים דיון מדעי-דיוני שכותרתו ״אנתרופולוגיה של מנהגים אקזוטיים בפולינזיה״. במקביל ממציאים לתופעה שם מכובד יותר שיסתיר את מהותה האמיתית, למשל 'אנתרופופגיה'. מהרגע שהנושא עלה לחקר ולדיון ופורסמו תקצירים וציטוטים של החוקרים שהשתתפו בו, החלון זז מקטגוריית "בלתי מתקבל על הדעת" לתחום אפור יותר. כעת, כדי לבסס זאת, ייקחו מקרה מהעבר הרחוק והוא ישמש כהוכחה שאנתרופופגיה יכולה להיות לגיטימית. כעת האנתרופופגיה נכנסה לתחום הדיון הרציונלי באמצעות יצירת דיון מלאכותי של בעד ונגד הנושא. כלומר, רוב האנשים מתנגדים לרעיון החדשני , אבל עצם הוויכוח הפך כבר ללגיטימי. הדיון יכלול טיעונים כמו: ״לאדם יש זכות להחליט מה יאכל״, טעמים בריאותיים וכו'. למי שמתנגדים לתופעה כבר אפשר כביכול לקרוא שמרנים רדיקליים, חשוכים שמסרבים לקבל הוכחות מדעיות לכך שזה נורמלי לאכול אנשים. בשלבים האחרונים יגיע הפרסום: כלי התקשורת מציפים את הנושא באופן חד-צדדי ומסקרים אותו דרך סרטים, שירים, אומנים מהקהילה וכו'. (עפ"י מאמרו של נריה קרואני  ב"עולם קטן")

המשך קריאה ↓

3

אנשים רגילים

ספרו של כריסטופר בראונינג "אנשים רגילים" הוא אחד הספרים המשפיעים יותר בחקר רשע אנושי. בראונינג מתמקד בקורותיו של גדוד מילואים 101 של משטרת הסדר הגרמנית, שלקח חלק ברציחת יהודים בפולין בשנת 1942. השוטרים שגויסו ליחידה היו "אנשים רגילים" – רובם נולדו וגדלו בעיר שלא הייתה מעוז נאצי; בני מעמד חברתי-כלכלי שלא הזדהה עם הנאצים; גילם הממוצע היה 39, בעלי משפחות; הם לא השתתפו בלחימה אחרת. למרות שניתנה להם האפשרות לסרב, מתוך כ-500 שוטרים רק 10-20 אחוז מהם ניסו להתחמק מהמשימה, ו-12 איש בלבד סירבו ישירות לבצע אותה. המשמעות היא ש-80% ביצעו אותה במלואה, ובסה"כ נרצחו כ-38,000 יהודים. מקובל להניח שדרושה אידאולוגיה אישית קיצונית  – גזענית, לאומנית, דתית או מעמדית – כדי להביא בני אדם להשתתף במעשי רצח המוני, אולם המחקר מוכיח כי למעשה, לעתים קרובות אין צורך בכך. מגוון גורמים אחרים – החל משאיפות לקידום, דרך רצון לנקמה ותחושה של מלחמת הישרדות, ועד קונפורמיות חברתית – מספיקים בכדי להביא אנשים רגילים רבים להפוך לרוצחי המונים.

המשך קריאה ↓

1

"כאן זה בסדר לרמות"

פרופ' דן אריאלי, מומחה לכלכלה התנהגותית, מספר כי אחד הדברים המעניינים שעלו מניסויים שערך בנושא רמאות היה שרמאות היא דבר מדבק. "אם מכניסים קבוצה של אנשים לאותו חדר ומאפשרים להם לשחק על כסף, ואז מכניסים לחדר ללא ידיעתם שחקן שתול שמתחיל לרמות בגדול, מיד אפשר לראות איך אחרים מתחילים לרמות גם. לא בגלל שהם פתאום חושבים שלא יתפסו אותם, אלא שהם מניחים ש'כאן זה בסדר לרמות'. אם אחרים מרמים, אז גם אני יכול". המוסר שלנו, מתברר, פועל באופן השוואתי – האינסטינקט האנושי אינו מנסה להיצמד לקריטריון שנראה לנו צודק, אלא רק מוודא שלא נהיה שונים מדי מכל האחרים. "מה שכולם עושים" הופך להיות הקריטריון הראשי.

המשך קריאה ↓

2

כשאין יראת אלוהים

בחומש בראשית מסופר על אברהם אבינו שהגיע עם אשתו למלכות גרר. אנשי המקום לקחו אותה ממנו, ולאחר שאנשי בית המלוכה לקו בחולי קשה, נאמר למלך גרר בחלום הלילה כי היא אשת איש ועליו להשיבה לבעלה. אבימלך בא לאברהם בטרוניה, מדוע לא אמר לו על כך דבר? תשובתו של אברהם הייתה: "וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם, כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי עַל דְּבַר אִשְׁתִּי" (בראשית כ, יא). המלבי"ם, אחד ממפרשי התורה,  הסביר כי גם אם מדובר באנשים חכמים וישרים, כאשר בוערת בליבם אש התבערה לעשות רע, השכל הולך שולל אחרי הדחפים הפנימיים שממציא נימוקים ותירוצים. "רק כוח אחד נמצא בנפש האדם אשר בו נוכל לבטוח שלא נחטא", כתב, "והיא מדת היראה השתולה בנפש, עד שממנה יסתעף סעיף אחד שהיא יראת אלהים. עת תימלא הנפש מיראת אלהים המשקיף על נגלהו ונסתריו והצופה אל כל מעשיו, אז גם כאשר יגבר עליו יצרו יירא ויבוש מהמלך הגדול הרואה את כל מעשיו ויזהר מעשות רע".

המשך קריאה ↓

3

אנשים רגילים

ספרו של כריסטופר בראונינג "אנשים רגילים" הוא אחד הספרים המשפיעים יותר בחקר רשע אנושי. בראונינג מתמקד בקורותיו של גדוד מילואים 101 של משטרת הסדר הגרמנית, שלקח חלק ברציחת יהודים בפולין בשנת 1942. השוטרים שגויסו ליחידה היו "אנשים רגילים" – רובם נולדו וגדלו בעיר שלא הייתה מעוז נאצי; בני מעמד חברתי-כלכלי שלא הזדהה עם הנאצים; גילם הממוצע היה 39, בעלי משפחות; הם לא השתתפו בלחימה אחרת. למרות שניתנה להם האפשרות לסרב, מתוך כ-500 שוטרים רק 10-20 אחוז מהם ניסו להתחמק מהמשימה, ו-12 איש בלבד סירבו ישירות לבצע אותה. המשמעות היא ש-80% ביצעו אותה במלואה, ובסה"כ נרצחו כ-38,000 יהודים. מקובל להניח שדרושה אידאולוגיה אישית קיצונית  – גזענית, לאומנית, דתית או מעמדית – כדי להביא בני אדם להשתתף במעשי רצח המוני, אולם המחקר מוכיח כי למעשה, לעתים קרובות אין צורך בכך. מגוון גורמים אחרים – החל משאיפות לקידום, דרך רצון לנקמה ותחושה של מלחמת הישרדות, ועד קונפורמיות חברתית – מספיקים בכדי להביא אנשים רגילים רבים להפוך לרוצחי המונים.

המשך קריאה ↓

4

שחרור מוקדם בזכות ארוחת צהריים

חוקרים ישראלים התחקו אחר אופן קבלת ההחלטות בוועדות השחרורים שבבתי הסוהר, והגיעו למסקנה חד-משמעית: לעייפות, ריבוי תיקים ורעב יש השפעה על אופן ההחלטה. במסגרת המחקר (שפורסם בשנת 2011 בכתב העת היוקרתי PNAS), שערכו פרופסור שי דנציגר ועו"ד ליאורה אבנעים-פסו מאוניברסיטת בן-גוריון, ופרופסור יונתן לבב מאוניברסיטת קולומביה, נבחנו יותר מ-1,000 בקשות לשחרור מוקדם שנדונו במשך 50 ימי עבודה מלאים. ימי העבודה חולקו לשלושה מקטעים: עד ארוחת הבוקר, עד ארוחת הצהריים ואחרי ארוחת הצהריים, כאשר בכל מקטע מתקיימים כ-10 דיונים. מהמחקר עולה כי בתחילת כל אחד משלושת המקטעים, הסבירות לשחרור מוקדם היא הגבוהה ביותר – כ-65 אחוז. לאורך המקטע יורד אחוז השחרורים עד שבסופו הוא עומד על 10 אחוזים בלבד. במקטע השלישי של היום יורדת הסבירות לקבל שחרור מוקדם בחריפות גדולה יותר מבשני המקטעים הראשונים. "לאחר כל הפסקה, שוב עולה שכיחות ההחלטות לשחרור מוקדם. הפסקה לצורך אכילה והתרעננות מחדשת את המשאב המנטאלי", הסביר פרופסור דנציגר בשיחה עם ynet. "ככל שהמשאבים המנטאליים מידלדלים, גוברת נטיית מקבל ההחלטה לחסוך במשאבים ולבחור בברירת המחדל". במקרה של אסירים, מדובר בדרך כלל בדחיית הבקשה. מעניין כי כשנשאלו חברי ועדות השחרורים ופרקליטיהם של האסירים מה יכול להשפיע על ההחלטה אם לשחרר, הם לא הצביעו על העומס המנטאלי כפרמטר. המסקנה היא כי כל עוד אין פרמטרים אבסולוטיים, היכולת להגיע להכרעה אובייקטיבית שאינה מושפעת משיקולים זרים נמוכה למדי.

המשך קריאה ↓

5

חלון אוברטון

החוקר ג׳וזף אוברטון הציג דגם שמראה כיצד נושאים שנחשבים טאבו ובלתי מתקבלים על הדעת יכולים להפוך עם הזמן לגיטימיים ואף פופולריים, כדוגמאת הפדופיליה שנהפכת בימים אלו לחוקית באירופה (הפרלמנט האירופאי גינה את החלטת השלטון בהונגריה לחוקק חוק אנטי-פדופיליה, בטענה שהוא מפר את הערכים, העקרונות והחוק של האיחוד האירופי (07.09.2021, Hungary Today) וכן, הנורמטיביות שבחתונה עם… רובוט. לדגם זה כמה שלבים: ניקח לדוגמה את נושא הקניבליזם, אכילת בשר אדם, שנחשב כיום כבלתי מוסרי. בשלב הראשון עורכים דיון מדעי-דיוני שכותרתו ״אנתרופולוגיה של מנהגים אקזוטיים בפולינזיה״. במקביל ממציאים לתופעה שם מכובד יותר שיסתיר את מהותה האמיתית, למשל 'אנתרופופגיה'. מהרגע שהנושא עלה לחקר ולדיון ופורסמו תקצירים וציטוטים של החוקרים שהשתתפו בו, החלון זז מקטגוריית "בלתי מתקבל על הדעת" לתחום אפור יותר. כעת, כדי לבסס זאת, ייקחו מקרה מהעבר הרחוק והוא ישמש כהוכחה שאנתרופופגיה יכולה להיות לגיטימית. כעת האנתרופופגיה נכנסה לתחום הדיון הרציונלי באמצעות יצירת דיון מלאכותי של בעד ונגד הנושא. כלומר, רוב האנשים מתנגדים לרעיון החדשני , אבל עצם הוויכוח הפך כבר ללגיטימי. הדיון יכלול טיעונים כמו: ״לאדם יש זכות להחליט מה יאכל״, טעמים בריאותיים וכו'. למי שמתנגדים לתופעה כבר אפשר כביכול לקרוא שמרנים רדיקליים, חשוכים שמסרבים לקבל הוכחות מדעיות לכך שזה נורמלי לאכול אנשים. בשלבים האחרונים יגיע הפרסום: כלי התקשורת מציפים את הנושא באופן חד-צדדי ומסקרים אותו דרך סרטים, שירים, אומנים מהקהילה וכו'. (עפ"י מאמרו של נריה קרואני  ב"עולם קטן")

המשך קריאה ↓

אספנו עבורך את הסרטונים הכי מדויקים ברשת

בשיחה פתוחה על אתגר המוסר
מי יקבע את ערכי המוסר?
לשנות ערכים ע"פ אינטרסים
המוסר הכפול

צדיק בסדום: ככה זה נראה כשאחד עומד כנגד כולם

הדיון בצ'ט הקבוצתי של כיתה י"א 3 הפך להיות סוער לאחר הגילוי המרעיש של גלעד

עברו על המכשיר עם העכבר וגללו מטה לקריאת השיחה!

עיניים לא אנושיות

העגלון הפשוט חי את חייו לפי סטנדרטים מוסריים הנראים לו כמקובלים, עד שיום אחד הנוסע המיוחד שהסיע – לימד אותו שיעור מיוחד

היה זה בעיירה רחוקה בפולין לפני שנים רבות.

צבי היה עגלון פשוט, הרבה לא ידע מלבד מלאכת העגלונות. קרוא וכתוב לא למד מעולם, וגם לא הכיר את דיני התורה כל כך. מאז היה נער צעיר כבר החזיק את השוט בידיו והוביל את הסוסים ביד רמה. אף אחד לא טרח ללמדו, והחברה שגדל בה לא הייתה מהמשובחות שיש. לא יפלא אפוא שכאשר היו סוסיו רעבים, היה מוביל אותם בפשטות אל שדות זרים ושם היו משביעים את רעבונם.

יום אחד, כאשר שוטט צבי בדרכים וחיפש נוסע ראוי לשמו, ראה לפתע יהודי מזוקן עומד בצומת דרכים ומחכה לעגלון שיאסוף אותו ויסיעו לעיר הסמוכה.

"עלה!", הורה צבי ליהודי המזוקן שחיש קל טיפס על העגלה והודה לו בחום.

הדרך עברה עליהם בנעימים. צבי לא ידע אך הנוסע שאסף היה לא אחר מאשר ה'חפץ חיים', אחד מגדולי הדור באותה תקופה. הוא ישב ולמד מתוך ספר שהיה עמו במנגינה נעימה, והעגלון – רוחו הייתה טובה עליו בשל הנסיעה המוצלחת שנקרתה לו.

הסוסים היו פחות נינוחים. העגלון המיומן שם לב לזאת מיד אך בחר להתעלם, אלא שהסוסים שהיו רעבים נעצרו על אם הדרך, ממאנים להיכנע לשוטו של העגלון שהעדיף לדחות את אכילתם לסוף הנסיעה.

כאשר ראה צבי שהסוסים בשלהם, החליט לעצור בשדה הסמוך ולתת להם לאכל לשובע. שדה זה היה שייך לאדם פרטי, אך כאמור פרט זה לא הפריע לעגלון כלל.

רק מה, העגלון שלא רצה להסתבך, נזהר מאוד לבל יבחין איש בגזלה המתרחשת לאור היום.

צבי ביקש להיעזר בנוסע החביב: "הסתכל בבקשה לכל צד, ואם תראה מישהו מתקרב, מיד תצעק לי כדי שאדע להיזהר", אמר העגלון ל'חפץ חיים' וחיש קל קפץ ממקומו והוביל את סוסיו לשדה הסמוך.

עוד לא הספיקו הסוסים להכניס לפיהם מן התבואה המשובחת, וכבר שמע צבי את הנוסע צועק לו: "רואים, רואים!".

צבי תפס בסוסיו בבהלה והסתכל לכל עבר לראות מי מתקרב. אך בכל האופק לא היה זכר לאף אדם. אולי דמיין, אמר לעצמו ושחרר את סוסיו לאכול כאוות נפשם. 

לפתע שמע שוב את קריאתו של הנוסע: "רואים, רואים!" מהטון בו נאמרו הדברים היה ניכר שדברי אמת בפיו של הנוסע, אך שוב לא ראה איש כאשר הרים את עיניו .

"מי רואה?!" שאל העגלון את החפץ חיים בכעס, "האם החלטת לשטות בי?"

"חלילה! איני משטה בך", מיהר החפץ חיים להסביר את עצמו, רק שמהשמיים רואים אותך…"

הבין העגלון שהוא הסתכל לכל הצדדים, רק למעלה – שכח להסתכל.

המשך קריאה ↓

תגידו ששלחנו אתכם:

מה גורם לרוצח להכריז "לא היו לי ייסורי מצפון"?
ניסוי מצמרר: האם אדם טוב מסוגל לרצוח?
האם חיים מוסריים דורשים אמונה באלוהים?
מוסר - האם צריך בשביל זה את ה'?
האם נכון לבסס את מעשינו ע"פ ערכי הדמוקרטיה?
השאיפה האנושית לרצות להיות טוב