1
תרומות כליה
תרומת איברים אלטרואיסטית היא תופעה נדירה בעולם, מסביר פרופ' איתן מור, מנהל יחידת ההשתלות בבי"ח שיבא ומראשוני המשתילים בארץ, אך בישראל היא הופכת לחיזיון נפוץ יותר ויותר. אנשים נותנים חלק מגופם לאדם שהם אינם מכירים. "המספרים מהעולם אפילו לא מתקרבים למספרים שלנו. כך למשל בריטניה, עם אוכלוסייה של 60 מיליון איש, רשמה 130 השתלות אלטרואיסטיות במשך שמונה שנים. באותו זמן בארץ, עם אוכלוסייה של תשעה מיליון, היו לנו כבר למעלה מ-500 תרומות" מציין הפרופ'. עובדה נוספת שהפרופ' מציין היא כי 98% מתורמי הכליה האלטרואיסטים בארץ הם שומרי תורה ומצוות…
כשהפרופ' נשאל בראיון אם יש לו הסבר להיענות של הציבור התורני בנושא, הוא משיב: "לדעתי זה נובע מחינוך לנתינה ולחשיבה על הזולת מגיל אפס ממש. כל ה-DNA היהודי החרדי מושתת על אלטרואיזם".
4
אלוהים שלי, רציתי שתדע
פרופ' שלמה קניאל, פסיכולוג העוסק בין היתר במחקר דתות, כותב על הקשר שבין דת לבין מוסר כי "מכיוון שאנו מוקפים בקשיי החיים ובפיתויים מוסריים, נוכחות תמידית של האל בתודעה שלנו תכוון אותנו כל הזמן לעשיית הישר והטוב". בסיכום מאמר שכתב בנושא הוא מציע תפילה קצרה מדי בוקר שתסייע לאדם להיות מוסרי יותר: "ה', עד עכשיו הכול בסדר ולא עשיתי שום דבר רע. לא ריכלתי ולא כעסתי, שלטתי על עצמי ולא עצבנתי אף אחד, דאגתי לאחרים במקום לעצמי ואני גאה על המוסריות שלי עד עתה. אולם, בעוד מספר דקות אני עומד לצאת מהמיטה, ומשם והלאה אזדקק לעזרתך הרבה". (שלמה קניאל, "היבטים המשפיעים על התנהגותם המוסרית של אנשים דתיים", מתוך אתר 'בטיפולנט')
2
רציונלי מאוד ולא במקרה
"לרוב האנשים יש יכולת לרמות קצת ולהרגיש טוב", מסביר פרופ' דן אריאלי – מומחה לכלכלה התנהגותית ומחברו של רב המכר הבינלאומי 'לא רציונלי ולא במקרה'. צוותו ערך ניסוי שמטרתו להזכיר לאנשים דברים מוסריים. "הלכנו לאוניברסיטה בלוס אנג'לס וביקשנו מהמשתתפים להיזכר בעשרת הדיברות". הדבר המעניין ביותר היה שאחרי התזכורת הזאת, למרות שאף אחד לא זכר את כל העשרה, פתאום אף אחד לא רימה. מדובר לא רק באנשים שהגדירו את עצמם קרובים לדת, אלא כולם ממש. עצם התזכורת שישנו קוד מוסרי בעולם ושצריך לציית לו, גרמה לכולם ללא יוצא מן הכלל להפסיק לרמות, אפילו אתאיסטים". סיכם פרופ' אריאלי: "אני חושב שכל הדברים ביהדות (הלבוש המיוחד של הציצית והכיפה או המזוזה) מזכירים לנו כל הזמן את הדרך שבה צריך להתנהג… אם אנחנו מבינים שזו תזכורת לאמונה שלנו ולדרך שבה אנחנו רוצים לחיות, אנחנו רואים שזה עובד וזה חשוב".
5
התקשורת – אמת או עיוות?
התקשורת באופן מגמתי יוצרת לציבור החרדי תדמית מאוסה, כשלמעשה מדובר בעיוותים גורפים ושקריים. את הצד היפה שיש בציבור התורני התקשורת דואגת להסתיר, כמו עצם העובדה שהציבור החרדי הקים עמותות רבות של עזרה וסיוע לזולת, הפועלות למען כל אזרחי מדינת ישראל, כגון:
'יד שרה' – העוסקת במתן ציוד רפואי;
'מרכז עזרה למרפא' – המעניקה ייעוץ רפואי, טיפול רפואי, מפעילה מרכז שיקומי לבעלי נכויות ועוד;
ארגוני 'מאיר פנים', 'כרמי העיר', 'חסדי נעמי' ו'יד עזרא ושולמית' – מהווים בתי תמחוי המחלקים סלי מזון לנזקקים;
'זק"א' – העוסקת בשמירת כבוד הנפטרים;
'איחוד הצלה' – המעניקה שירותי עזרה ראשונה;
'יד אליעזר' – המסייעת למשפחות נזקקות;
ועוד.
אותן עמותות הוקמו ע"י חרדים ומופעלות ברובן ע"י מתנדבים חרדים מתוך הציווי "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ" (ויקרא כה, לה). וכך, אגב, גם נחסכים מקופת המדינה מיליארדי שקלים מדי שנה.
3
שלא יראני אדם
מחקרים מראים כי האמצעי הטוב ביותר למנוע נהיגה במהירות מופרזת הוא… ניידת משטרה. מסיבה זו יש מקומות בעולם בהם מציבים ניידת דמה מקרטון או עמוד תאורה עם אורות כחולים-אדומים רק כדי לגרום לנהגים להאט. השאלה הנשאלת היא: האם איננו יכולים לנהוג כחוק רק מתוך מוסר פנימי, וללא הפחד להיתפס? התשובה לכך נמצאת בגמרא. הגמרא (מסכת ברכות, דף כח, עמ' ב) מספרת על רבי יוחנן בן זכאי, מנהיג הדור, ששכב על ערש דווי. תלמידיו נכנסו לבקרו וביקשו ממנו ברכה. רבי יוחנן הפתיע אותם ואמר להם: "יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם", כלומר – שתפחדו מה' כמו שאתם מפחדים מבני אדם. התלמידים לא הבינו למה כוונתו, שהרי לפחד מה' כמו שמפחדים מבן אדם נראה כיראה בדרגה פחותה. אז רבי יוחנן הוסיף: "תדעו, כשאדם עובר עבירה אומר: שלא יראני אדם". כלומר, כשאדם עובר על עבירה, הוא אינו חושב על הפן המוסרי או על האידיאליים הגבוהים שהוא מאמין בהם, אלא הדבר היחיד שהוא חושב עליו באותו רגע זה התקווה שאף אחד לא יתפוס אותו על חם. באופן טבעי, הפחד מפני בשר ודם חזק ומוחשי יותר מהפחד מפני בורא עולם, ולכן רבי יוחנן מדגיש שמוטל עלינו להתחזק ביראת שמיים ללא הפסק.