1
מי אמר למים לעמוד?
הניסים המפורסמים ביותר בתורה התרחשו בתהליך יציאת מצרים ולאחריה: עשר המכות, קריעת ים סוף, מעמד הר סיני, וכן לאורך נדודי המדבר הם זכו לירידת המן, לבאר המים המלווה את בני ישראל ולבגדים שלא בלו. נוטים לחשוב כי הניסים הללו התרחשו לפתע פתאום, יש מאין, אולם התורה מדגישה כי כל נס כזה הופיע באופן משולב עם כוחות טבע רגילים. בקריעת ים סוף, למשל, מתואר כי נשבה "רוח קדים עזה כל הלילה". חוקרי טבע מסוימים ניסו לטעון לכאורה כי אין כאן נס, אלא סופה חזקה שהתחוללה באותו לילה של יציאת מצרים (ממש במקרה…), והיא שאחראית לאירוע. אך באותה מידה ניתן ללכת צעד נוסף ולשאול: מי גרם לרוח שתנשב דווקא בלילה הזה כשהמצרים רודפים אחרי בני ישראל? כיצד דווקא בני ישראל זכו לחצות את הים וכל המצרים טבעו? כיצד עמדו המים כקיר, ואף אחד מישראל לא טבע? כיצד הים נחצה לשניים-עשר מסלולים שונים עבור כל שבט שצעד במסלול ייחודי לשבטו? אולי גם כל זה קרה "במקרה"…
4
הוכחות מוצקות
באופן מפתיע, לאחר מעמד הר-סיני, ה' בתורתו ציווה אותנו לא לבטוח בנסים עבור פסיקת ההלכה. בתלמוד מופיע סיפור מפורסם המכונה "תנורו של עכנאי" (מסכת בבא מציעא, דף נט), ובו מתווכחים חכמים עם רבי אליעזר בעניין הלכתי מסוים, כאשר ההכרעה נקבעת ע"פ רוב הקולות על סמך כלל פסיקה הלכתי שמקורו בתורה האומר "אחרי רבים להטות" (שמות כ"ג, ב'). לאחר שהם לא משתכנעים מטיעוניו, רבי אליעזר מנסה להביא ראיות לצדקתו על ידי מאורעות על-טבעיים – הוא טוען שאם הלכה כמותו ייעקר עץ ממקומו למרחק של עשרות מטרים, המים בנחל יזרמו לאחור, ואפילו קירות בית המדרש יפלו לפתע. אף על פי שכל מה שהוא אומר אכן קורה, שאר החכמים אינם משתכנעים, ואפילו לא כשיוצאת בת קול מן השמיים ומכריזה "הלכה כרבי אליעזר!".
רבי יהושע, ראש החולקים על רבי אליעזר, מצטט פסוק מהתורה: "לא בשמים היא" (דברים ל', י"ב). מאז מתן תורה במעמד הר סיני, ההכרעה במחלוקות תורניות ניתנה לחכמי ישראל בלבד, ואף גורם שמיימי אינו מתערב בפסיקת ההלכה שהועברה לסמכות החכמים.
2
לא לבקש נס
בתורה שבעל פה נאמר: "כל הנהנה מן הנס מנכים לו מזכויותיו" (מסכת תענית, דף כד), כשכוונת הדברים היא שאדם שעושים לו נס צריך 'לשלם' עליו בצורה רוחנית, ולכן חלק מהזכויות על מצוות ומעשים טובים שעשה נלקחות ממנו. אותם צדיקים שזכו לראות ניסים, לא שילמו על כך ולא ניכו מזכויותיהם, משום שהם היו בדרגה רוחנית גבוהה מאוד. עבורם הנס היה כטבע, ולכן הם כלל לא ראו בדבר נס.
5
ההתרעה שלא עברה
מלחמת ששת הימים ב-1967 נחשבת למלחמה רווית ניסים נסתרים, 'צירופי מקרים' שקשה מאוד לראות בהם צירופי מקרים. אחת ההצלחות הגדולות של ישראל במלחמה הייתה מבצע "מוקד" – תכנית תקיפת שדות התעופה של מדינות ערב. מטוסי חיל האוויר המריאו למצרים בשעה 7:14 בבוקר, הפציצו 11 שדות תעופה והשמידו יותר מ-200 מטוסים. הצלחה מושלמת, ולא פחות חשוב – כמעט בלי נפגעים, וזאת על אף שעברו מעל גזרה מלאה בטילים נגד מטוסים. מסתבר שבערב הקודם החליט שר הצבא המצרי לקיים למחרת סיור עם בכירים נוספים בקו החזית, ולשם כך הורה לנצור את אש הנ"מ (נגד מטוסים) באופן מוחלט בין השעות 7:00 עד 8:00, בדיוק בשעות שבהן צה"ל תכנן להגיע, וזאת מבלי שבצה"ל ידעו על כך דבר. פשוט "במקרה"… יותר מכך, הצבא הירדני כן איתר את המטוסים הישראלים מיד עם המראתם, ואף דיווח על כך לחמ"ל המצרי! אלא שבקר התעופה השתמש במילת הקוד המוסכמת – "ענב" (ענבים). הבקר המצרי לא הבין את פירוש הקוד, אף על פי שהירדנים חזרו עליו שוב ושוב ללא הפסק, עד שלבסוף ניתק החמ"ל המצרי בחמת זעם את הקשר עם תחנת המכ"ם הירדנית. מסתבר שדווקא באותו בוקר הוחלף ספר הקודים של הקשר בין המדינות, והבקר הירדני השתמש במילה הישנה שלא הופיעה במילון הקוד החדש… ממש "במקרה".
3
נס לי נס לי, נס לי דקיק
שני חגים יהודיים נקבעו לזכר ניסים שאירעו לנו: חנוכה ופורים. בחנוכה הנס היה גלוי לעין: ניצחון המכבים על היוונים, מעטים על רבים, היה אירוע בלתי רגיל בכל רחבי האימפריה היוונית. כשהמכבים הגיעו לבית המקדש וחנכו את המזבח, הם מצאו פך שמן קטן שעדיין היה חתום בחותמו של הכהן הגדול, שהיה אמור להספיק ליום אחד, והוא הספיק כדי להאיר את מנורת המקדש במשך שמונה ימים. בפורים, לעומת זאת, הנס היה נסתר לחלוטין. במגילת אסתר, המגוללת את סיפור המעשה, כלל לא נזכר שמו של ה'. נדמה כאילו מדובר בסדרת אירועים מקרית בממלכה הפרסית, כשכל אירוע עומד בפני עצמו: החלפתה של המלכה ושתי באסתר, הצלתו של המלך אחשוורוש מהתנקשות על ידי מרדכי, המן המבקש להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים, ועוד אירועים שונים המצטלבים זה בזה כפאזל. אולם המסורת היהודית אומרת כי מאחורי כל האירועים הללו עומדת יד אחת – ידו של ה', ועל כך אומרים בכל אחת מתפילות היום: "מודים אנחנו לך… על נסיך שבכל יום עמנו ועל נפלאותיך וטובותיך שבכל עת".