loader image
קצר וקולע
מדברים תכל'ס
סרטונים
המחשת וואטסאפ
סיפור מהחיים

מטרת חיינו הינה לצורך מסלול של תיקון עצמי. בסוף הזמן שהוקצה לתיקון, יתרחש תהליך מהפכני בעולם המתוארים ביהדות כמלחמת גוג ומגוג, ביאת המשיח ותחיית המתים. העולם יעבור לעידן חדש שבו מימד הרוח יהיה דומיננטי יותר מהגוף, והעולם יהיה לאידיליה אוטופית של קדושה וגילוי האלוהות במציאות

האם באמת נפטרים יקומו לתחייה ויזכו לחיי נצח? מה עומד מאחורי המהלך, ואיך זה יהיה?

היהדות איננה רואה במוות סוף פסוק, ואחד מעיקריה הוא האמונה בתחיית המתים. האם ידוע מתי המתים ישובו לחיים? איך תראה תחיית המתים, ומה יקרה בעולם? והאם כולם יזכו לחזור לחיי נצח בעידן החדש?

על פי הסתכלות רוב העולם 'מוות' משמעו סוף, פרידה וחידלון. היהדות לעומת זאת, שוללת את משמעותה החותכת והתהומית של מונח המוות. היא אינה רואה בו כסוף פסוק, אלא רואה בו כסיום של שלב אחד בלבד מתוך חיי נצח של הנשמה.

חוזרים אחורה בזמן

ה' ברא את האדם לצורך מסלול של תיקון שבסיומו יזכה לעונג רוחני נצחי. התורה מגלה שאדם הראשון נברא ביום השישי לבריאה כאשר התיקון המלא היה אמור להגיע ביום השביעי, שבת. הדרך להגיע לשם הייתה על ידי מילוי ציווי אחד ויחיד – לא לאכול מעץ הדעת. ציווי זה לא עסק כמובן בהתגברות על אכילת תפוח או פרי אחר, אלא דובר בציווי שחבוי בו רובד הרבה יותר עמוק וגבוה ממה שמצטייר על פני השטח. עד חטא אדם הראשון, הרע שבעולם היה מחוצה לו, ולאחר אכילת עץ הדעת, הטוב והרע היו בו בערבוביה. חכמי ישראל מסבירים כי אדם הראשון בחר לאכול מעץ הדעת על מנת להוביל את הבריאה במסלול תיקון גבוה ונעלה הרבה יותר של לחימה ברע ובחירה בטוב, תוך כדי ערבוב הטוב והרע בו בתוכו. המסלול החדש אומנם נעלה יותר, אך גם ארוך וקשה הרבה יותר.

במקום ששת ימי בריאה שבהם הבריאה הייתה אמורה להשתלם בתיקונה ולהיכנס ליום השבת כשלמה, העולם עבר למסלול של 6,000 שנות תיקון, כאשר רק באלף השביעי יעבור למצבו השלם.

בסוף תקופת התיקון, דהיינו לקראת סוף 6,000 שנות עולם, יתחוללו מספר אירועים בולטים: מלחמת גוג ומגוג, ביאת המשיח, תחיית המתים ועבודת הקורבנות בבית המקדש השלישי. לאחר מכן, העולם יעבור למימד של האלף השביעי, שהוא "העידן החדש" – חיי נצח של גוף ורוח, כאשר הרוח היא תהיה הפן הדומיננטי.

העולם יעבור שינויים קיצוניים – הוא יהיה טוב, מושלם, אוטופי. לא עוד מלחמות, לא חולי וצער, לא תאוות אישיות ודחף לרע. הכול ייפסק והעולם יתמלא בקדושה.

ומתי זה בדיוק יקרה? התאריך לא נמסר לנו, אבל על פי מה שאנו יודעים זה קרוב, קרוב מאוד.  

מחשב מסלול מחדש

לפי השקפת התורה, האדם נברא לתוך מסלול ייעודי של תיקון עצמי אותו יבצע במהלך שנות חייו בעולם הזה. לאחר פטירתו, הנשמה עומדת בפני בית דין של מעלה ונערך לה משפט על כל מעשייה בחייה. לעיתים על הנשמה לחזור בגלגול נוסף על מנת לתקן את עצמה, או לעבור מסלולים שונים שנועדו לעזור לה להגיע לתיקונה. כאשר הנשמה עשתה את המוטל עליה – היא מגיעה לגן עדן, עולם הנשמות שבו היא מקבלת עונג רוחני שלא ניתן לתאר במילים.

אך כאן זה לא הסוף…

גן עדן הוא רק תחנה זמנית, תחנת ביניים עבור נשמות הצדיקים. מהי התחנה הבאה?

העולם כאן ממשיך את תיקונו עד תאריך יעד שבו חדל זמן התיקון, והעולם כפי שאנו מכירים אותו יעבור תהליך מהפכני של מעבר לשלב הבא שלו.

בדרך לאותו תהליך מהפכני, העולם יעבור מלחמת גוג ומגוג שתהיה קשה מנשוא ובסופה יגיע מנהיג ישראל שהוא צאצא של דוד המלך ותהיה לו נשמה גבוהה במיוחד משאר העם היהודי. אותו מנהיג, המכונה 'משיח', יהיה שליח של ה' לגאול את העם היהודי מהמלחמה הקשה ולבשר לנו על סופם של ימי התיקון ומעבר של העולם הזה כפי שאנו מכירים אותנו לשלב הבא שלו – עולם מושלם ומתוקן.

זהו יהיה עולם שבו יהיה גילוי ברור ובהיר של האלוהים במציאות, לא יהיו יותר מלחמות, לא חולי, לא עוני, לא כאב וצער – זה יהיה גן עדן עלי אדמות, גן עדן פה בעולם הזה.

כחלק מאותה מציאות, המתים יישובו לתחייה, וכך אותן נשמות שהיו בגן עדן יחזרו להתגלות כאדם שלם – גוף עם נשמה.

הסוף לרע – ותחילת הטוב המושלם

עד ביאת המשיח קיים בנפש האדם ערבוב של רע וטוב, צד שמושך אותנו לעשות טוב, וצד שמושך אותנו לכעוס, לשקר, קצת פחות להתחשב באחר או להימנע משינויים בחיינו לטובה שכרוכים במאמץ מנטלי. לרע שבעולם יש תפקיד חשוב, והוא – מתן יכולת הבחירה החופשית לאדם לבחור בין הטוב לרע, כאשר הייעוד של מסלול חייו הוא לבחור כמה שיותר בטוב.

לאחר ביאת המשיח, זמן התיקון בעולם יגמר ולא יהיה ניתן עוד להתקדם בייעוד הרוחני, ולכן לא יהיה עוד לרוע תפקיד בעולם. על כן, בביאת המשיח ה' יסיר את הרוע בעולם ובנפש האדם, ורק קדושה טהורה תמלא את הווייתנו. על כך נאמר בנבואתו של הנביא זכריה "וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ" (זכריה יג, ב).

לא תהיה יותר משיכה לתאוות ודחפים או רצון לעשות מעשים רעים. את דלת הבית יהיה ניתן להשאיר פתוחה, כי אף אחד כבר לא יפרוץ או יגנוב; בעל העסק כבר לא יפקיע את המחירים ללקוחותיו; ומאבטחי ביטחון כבר לא יוצבו בכניסה לחנויות.

יגיע השלב של תחיית המתים, בו יקומו הנפטרים בגופם. הם יקומו עם המומים מהם סבלו בעודם היו בחיים, אך לאחר מכן יתרפאו לחלוטין. אף אחד לא יסבול עוד מנכות, מום או כל חולי פיזי. על כך מבשרת נבואתו של הנביא מלאכי: "וְזָרְחָה לָכֶם, יִרְאֵי שְׁמִי, שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ" (מלאכי ג, כ). פירוש הדברים הוא שעבור אלה שהיו יראים מה', הכירו בה' וחיו חיי נאמנות אליו, יתגלה אור אלוהי שייתן להם רפואה.

הנביא ישעיהו מנבא את ביטול המיתה והאבלות מן העולם באותם ימים "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וּמָחָה אֲדֹנָי ה' דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים" (ישעיהו כה, ח).

משפט יחידני

בראש השנה כל אדם ואדם נשפט מה יהיה עמו במהלך השנה הקרובה בכל התחומים הקיימים בחייו: פרנסה, נישואים, ילדים, בריאות וכו', וכן נקבע כל פרט ופרט מאירועי חייו במהלך השנה הקרובה.

נשמת האדם עומדת בפני משפט גם בסיום חייה בעולם הזה. היא עומדת בפני בית דין של מעלה ונשפטת על כל מעשיה, הטובים והשליליים, ובהתאם לכך נקבע גורלה.

משפט נוסף ונצחי בו האדם נשפט יהיה בימות המשיח בעת התחייה. במשפט זה יקבע עבור כל אחד ואחת האם הוא זכאי לקום בתחיית המתים ולחיות חיי נצח. לא כל הנפטרים יזכו לתחיית המתים ולחיי נצח, כפי שאומר הנביא דניאל: "וְרַבִּים, מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת-עָפָר יָקִיצוּ" (דניאל יב, ב), שכן נאמר 'רבים' ולא 'כולם'.

אין ניתן לדעת בוודאות מי יזכה לקום ולחיות חיי נצח בתחיית המתים, וההחלטה תהיה יחידנית עבור כל אדם ואדם אם הוא ראוי לזכות לכך. מי שחי חיים של נאמנות לבורא-עולם ותורתו, השתדל לנהוג על פי הדרכתו הניתנה בתורה, התקדם והתחזק בקיום התורה והמצוות והשתדל לתקן את מעשיו על פי רוח התורה – יהיה בעל סיכויים גבוהים יותר לזכות לתחיית המתים.

אומנם ישנן מספר עבירות חמורות שאין קמים בגללן בתחיית המתים, והנה חלקן: העדר אמונה בה', בתורה שבכתב או בתורה שבעל-פה, בתחיית המתים או בביאת המשיח, החטאת הרבים בדבר האסור מן התורה, רצח, רגילות לדיבורי לשון הרע, הדבקת כינוי מבייש לזולת, הלבנת פני האחר ברבים ("שיימינג"), הלוואה בריבית (ללא שטר 'היתר עסקה' כפי שיש לדוגמא בבנקים), התאבדות, מי שאין לו חלק בלימוד התורה – על ידי לימוד שלו בתורה או לפחות על ידי סיוע ללימוד התורה במתן צדקה ללומדי התורה, ביזוי רבני ישראל ועוד. (מקורות: משנה סנהדרין, פרק י, משנה א. וכן, מסכת ראש השנה, דף יז, עמ' א. וכן, תוספות מסכת סוטה, דף ה, עמ' א. וכן, מסכת כתובות, דף קיא, עמ' ב)

כמובן, מי שמתקן את מעשיו שאינם על פי רוח התורה – נמחקים עוונותיו והוא יכול לזכות לקום בתחיית המתים שלעתיד לבוא.

להפשיל שרוולים

לאחר תחיית המתים, לא כולם יהיו באותו מעמד רוחני אחד ביחס לשני, אלא כל אחד יהיה בעל דרגה רוחנית שונה מחברו על פי המאמץ המנטלי שהשקיע במהלך חייו. כל אחד במהלך השנים שהוקצו לו בעולם הזה עמל באופן, בקצב ובמאמץ שונה בכל הקשור להתחזקות והתקרבות לבורא עולם. ועם אותה רמה רוחנית אליה הגיע בימיו הוא יקום בתחיית המתים, ויחיה ברמה זו לנצח נצחים.  

הדרגה הרוחנית לא יכולה להשתנות לאחר תחיית המתים, מכיוון ש'זמן העבודה' הוא רק במהלך חיינו הנוכחיים כאן. ממש כמו שבמשחק כדורגל, להבדיל, אי אפשר להשפיע על התוצאה לאחר שריקת הסיום. זמן המבחן והעשייה הוא רק טרם הגילוי האלוהי במציאות. לאחר ביאת המשיח וגילוי האלוהיות, אין זו חוכמה לקיים תורה ומצוות כי הכול כבר ברור וידוע, אלא רק בזמן של הסתר טרם 'סיום המבחן' ניתן לשנות.

על דרך המשל, תלמיד יכול לשנות את התוצאה שיקבל במבחן רק בזמן שהוא משיב עליו, אך לאחר שהמבחן הסתיים או לאחר פורסמו התשובות לשאלות – וודאי שאין הוא יכול להשפיע מהומה על תוצאתו. גם כך, לאחר תחיית המתים וגילוי האלוהיות – "התוצאות כבר התפרסמו" ולא יהיה ניתן להשפיע על "הציון" הרוחני-נצחי שלנו, וכפי שמובא בגמרא: "אלו ימי המשיח, שאין בהם לא זכות ולא חובה" (מסכת שבת, דף קנא, עמ' ב).

הגמרא אומרת על ימים אלה שלאחר תחיית המתים: "כל אחד נכווה מחופתו של חברו" (מסכת בבא בתרא, דף עה, עמ' א), והרמח"ל, שספריו מהווים עמודי תווך בעולם היהדות, כתב בספרו 'מסילת ישרים' על המובא בגמרא: "כי אין זה מטעם הקנאה… אלא מפני ראותו עצמו חסר מן השלמות מַדְרֵגָה שהיה יכול להשיגה כמו שהשיגה חברו… אין המדרגות מתחלקות בעולם האמיתי, שהוא העולם הבא, אלא לפי המעשים. ושלא יתרומם שם אלא מי שהוא רב המעשים מחברו, ואשר הוא מעט המעשים הוא יהיה השפל. אם כן אפוא, איך יוכל האדם להעלים עיניו ממעשיו או למעט השתדלותו בזה, אם אחר כך וודאי יצר לו בזמן שלא יוכל לתקן את אשר עיוותו".

פירוש הדברים הוא שיהיה לאדם צער כשיראה שאחרים השיגו דרגות רוחניות נצחיות שגם הוא היה יכול היה להשיגן, וכעת אין בידו לשנות זאת.

אז לפני שהשערים ננעלים, כדאי לקפוץ על הרכבת ולהספיק…

המשך קריאה ↓

1

שיבוט כהמחשה

שיבוט הוא תהליך בו משכפלים את רצפי ה-DNA של אורגניזם מסוים ומייצרים אורגניזם חדש הזהה לו לחלוטין. בשנת 1996 בוצע שיבוטה המפורסם של הכבשה דולי ע"י צוות מחקר ברשותו של איאן וילמוט, ומאז הצליחו צוותי מחקר נוספים מרחבי העולם לבצע שיבוטים בחיות נוספות: עכבר, חתול, פרה, כלב, וקוף.
השיבוט מתבסס על כך שכל תא בגוף מכיל את ה-DNA שבו קיים כל המידע על הגוף כולו, ובאמצעותו ניתן לייצר אורגניזם זהה לאורגניזם המקורי שממנו נלקח התא.
אם בעבר לא היה מתקבל על הדעת כי מתא בודד ניתן להצמיח גוף חדש וחי, כעת המדע מוכיח כי הדבר אפשרי. עם התקדמות עולם המדע, ניתן לחוש יותר בהתממשות דברי הנבואה על בניית גופו המחודש של הנפטר בדיוק זהה לאותו גוף בעודו היה חי.

המשך קריאה ↓

4

חזון העצמות היבשות

בחזיונו של הנביא יחזקאל, המכונה 'חזון העצמות היבשות', הוא רואה כיצד הוא עומד בתוך בקעה המלאה בעצמות יבשות. בחזון שואל אותו ה' "התחיינה העצמות האלה?", והנביא יחזקאל משיב שה' הוא בעל הכוחות המסוגל לעשות הכול: "אֲדֹנָי ה', אַתָּה יָדָעְתָּ".
ה' מצווה אותו לנבא על תחייתן לחיים של אותם עצמות יבשות: "הִנֵּה אֲנִי מֵבִיא בָכֶם רוּחַ – וִחְיִיתֶם. וְנָתַתִּי עֲלֵיכֶם גִּידִים וְהַעֲלֵתִי עֲלֵיכֶם בָּשָׂר, וְקָרַמְתִּי עֲלֵיכֶם עוֹר, וְנָתַתִּי בָכֶם רוּחַ, וִחְיִיתֶם; וִידַעְתֶּם, כִּי-אֲנִי ה'". בסופם של דברים אלה, אותן עצמות יבשות חסרות חיות מתחילות להתקרב זו לזו, עליהן נרקמות גידים, בשר ועור – אך רוח חיים עדיין אין בהן. אז מצווה אותו ה' לנבא את המשכה של הנבואה: "מֵאַרְבַּע רוּחוֹת בֹּאִי הָרוּחַ, וּפְחִי בַּהֲרוּגִים הָאֵלֶּה – וְיִחְיוּ. וְהִנַּבֵּאתִי כַּאֲשֶׁר צִוָּנִי; וַתָּבוֹא בָהֶם הָרוּחַ וַיִּחְיוּ, וַיַּעַמְדוּ עַל-רַגְלֵיהֶם–חַיִל גָּדוֹל מְאֹד-מְאֹד". בסיומה של הנבואה, המתים עומדים על רגליהם ושבים לחיים. בתלמוד מובא כי: "מתים שהחיה יחזקאל עלו לארץ ישראל, ונשאו נשים והולידו בנים ובנות" (מסכת סנהדרין).
בדברי הנבואה הללו מסביר ה' לנביא יחזקאל כי מחזה זה הינו סמל לתחייה העתידית להיות לכל עם ישראל. 

המשך קריאה ↓

2

נחמה

איבוד אדם קרוב הוא הקשה מכל. האמונה בתחיית המתים יכולה להעניק מזור ונחמה לקרובים הכאובים כשהיא מציגה שלאמיתו של דבר, הפרידה היא פרידה זמנית בלבד, והפטירה הינה כשינה ארוכה. הנביא דניאל בנבואתו על תחיית המתים מכנה את הנפטרים לא בלשון 'נפטרים' או 'מתים', אלא בלשון 'ישנים' – "וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ" (דניאל יב, ב). הרב שך, ממנהיגי עולם היהדות, איבד את בתו בטרם עת. הוא ניגש אל רבי חיים עוזר גרוז'ינסקי בכדי לקבל דברי נחמה. הרב אמר לו שגם לו נפטרה בת יחידה בצעירותה, ושהאמונה בתחיית המתים היא זו שניחמה אותו. הוא הוסיף ואמר שבתפילת שמונה עשרה אנו מזכירים שה' "מקיים אמונתו לישני עפר". כלומר, צריך לחזק את האמונה שפטירה זוהי שינה, אלא שהיא שינה ארוכה יותר, אבל יהודים מאמינים שתחיית המתים קרובה, ואז ככתוב בתהילים "ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה", וכשנחיה באמונה זו, נוכל לעבור תקופה זו יותר בקלות.

המשך קריאה ↓

5

שירה של הודיה

לאחר הצלתם של בני ישראל ביציאתם ממצרים וקריעת ים סוף, אמרו בני ישראל שירה לה', המכונה 'שירת הים', כהודיה ושמחה על הצלתם. ישנו דבר תמוה בתיאורה של שירה זו: "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה'" (שמות טו, א): מדוע נכתב 'ישיר' בלשון עתיד, ולא 'שר' בלשון עבר? חז"ל מסבירים כי בשירה ששרו בני ישראל בקריעת ים סוף רמוזה גם השירה העתידית שיאמר משה רבנו בתחיית המתים.
וכך לשון הגמרא: "'שר' לא נאמר, אלא 'ישיר' – מכאן לתחיית המתים מן התורה. כיוצא בדבר אתה אומר (יהושע ח) 'אז יבנה יהושע מזבח לה", 'בנה' לא נאמר אלא 'יבנה' – מכאן לתחיית המתים מן התורה" (מסכת סנהדרין, דף צא, עמ' ב).  

המשך קריאה ↓

3

היו שידעו להחיות מתים

בדורות קודמים היו מנביאי ישראל שידעו להחיות מתים. למשל, אליהו הנביא שהחיה את בן הצרפית, והנביא אלישע שהחיה את בנה של האישה השונמית. בנוסף, גם מבין התנאים והאמוראים (חכמי המשנה והגמרא) היו שיכלו להחיות את המת, ביניהם, רבי חנינא בן חכינאי שהחיה את אשתו, האמורא רבה שהחייה את האמורא רבי זירא ועוד.
וכן, לאורך הדורות היו גדולי ישראל נוספים שהשיבו את המתים לחיים, כמו האר"י הקדוש, המהרש"ל (רבי שלמה לוריא) – רבה של לובלין ועוד. עם זאת, חשוב לציין כי ה' הוא היחיד שמחיה את המתים, אלא שאותם ענקי עולם פעלו פעולות רוחניות עמוקות שאין לנו ידיעה בהם, ובזכותן התקבל רצונם בפני ה' להחיות את אלה שביקשו עליהם. 

המשך קריאה ↓

1

שיבוט כהמחשה

שיבוט הוא תהליך בו משכפלים את רצפי ה-DNA של אורגניזם מסוים ומייצרים אורגניזם חדש הזהה לו לחלוטין. בשנת 1996 בוצע שיבוטה המפורסם של הכבשה דולי ע"י צוות מחקר ברשותו של איאן וילמוט, ומאז הצליחו צוותי מחקר נוספים מרחבי העולם לבצע שיבוטים בחיות נוספות: עכבר, חתול, פרה, כלב, וקוף.
השיבוט מתבסס על כך שכל תא בגוף מכיל את ה-DNA שבו קיים כל המידע על הגוף כולו, ובאמצעותו ניתן לייצר אורגניזם זהה לאורגניזם המקורי שממנו נלקח התא.
אם בעבר לא היה מתקבל על הדעת כי מתא בודד ניתן להצמיח גוף חדש וחי, כעת המדע מוכיח כי הדבר אפשרי. עם התקדמות עולם המדע, ניתן לחוש יותר בהתממשות דברי הנבואה על בניית גופו המחודש של הנפטר בדיוק זהה לאותו גוף בעודו היה חי.

המשך קריאה ↓

2

נחמה

איבוד אדם קרוב הוא הקשה מכל. האמונה בתחיית המתים יכולה להעניק מזור ונחמה לקרובים הכאובים כשהיא מציגה שלאמיתו של דבר, הפרידה היא פרידה זמנית בלבד, והפטירה הינה כשינה ארוכה. הנביא דניאל בנבואתו על תחיית המתים מכנה את הנפטרים לא בלשון 'נפטרים' או 'מתים', אלא בלשון 'ישנים' – "וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ" (דניאל יב, ב). הרב שך, ממנהיגי עולם היהדות, איבד את בתו בטרם עת. הוא ניגש אל רבי חיים עוזר גרוז'ינסקי בכדי לקבל דברי נחמה. הרב אמר לו שגם לו נפטרה בת יחידה בצעירותה, ושהאמונה בתחיית המתים היא זו שניחמה אותו. הוא הוסיף ואמר שבתפילת שמונה עשרה אנו מזכירים שה' "מקיים אמונתו לישני עפר". כלומר, צריך לחזק את האמונה שפטירה זוהי שינה, אלא שהיא שינה ארוכה יותר, אבל יהודים מאמינים שתחיית המתים קרובה, ואז ככתוב בתהילים "ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה", וכשנחיה באמונה זו, נוכל לעבור תקופה זו יותר בקלות.

המשך קריאה ↓

3

היו שידעו להחיות מתים

בדורות קודמים היו מנביאי ישראל שידעו להחיות מתים. למשל, אליהו הנביא שהחיה את בן הצרפית, והנביא אלישע שהחיה את בנה של האישה השונמית. בנוסף, גם מבין התנאים והאמוראים (חכמי המשנה והגמרא) היו שיכלו להחיות את המת, ביניהם, רבי חנינא בן חכינאי שהחיה את אשתו, האמורא רבה שהחייה את האמורא רבי זירא ועוד.
וכן, לאורך הדורות היו גדולי ישראל נוספים שהשיבו את המתים לחיים, כמו האר"י הקדוש, המהרש"ל (רבי שלמה לוריא) – רבה של לובלין ועוד. עם זאת, חשוב לציין כי ה' הוא היחיד שמחיה את המתים, אלא שאותם ענקי עולם פעלו פעולות רוחניות עמוקות שאין לנו ידיעה בהם, ובזכותן התקבל רצונם בפני ה' להחיות את אלה שביקשו עליהם. 

המשך קריאה ↓

4

חזון העצמות היבשות

בחזיונו של הנביא יחזקאל, המכונה 'חזון העצמות היבשות', הוא רואה כיצד הוא עומד בתוך בקעה המלאה בעצמות יבשות. בחזון שואל אותו ה' "התחיינה העצמות האלה?", והנביא יחזקאל משיב שה' הוא בעל הכוחות המסוגל לעשות הכול: "אֲדֹנָי ה', אַתָּה יָדָעְתָּ".
ה' מצווה אותו לנבא על תחייתן לחיים של אותם עצמות יבשות: "הִנֵּה אֲנִי מֵבִיא בָכֶם רוּחַ – וִחְיִיתֶם. וְנָתַתִּי עֲלֵיכֶם גִּידִים וְהַעֲלֵתִי עֲלֵיכֶם בָּשָׂר, וְקָרַמְתִּי עֲלֵיכֶם עוֹר, וְנָתַתִּי בָכֶם רוּחַ, וִחְיִיתֶם; וִידַעְתֶּם, כִּי-אֲנִי ה'". בסופם של דברים אלה, אותן עצמות יבשות חסרות חיות מתחילות להתקרב זו לזו, עליהן נרקמות גידים, בשר ועור – אך רוח חיים עדיין אין בהן. אז מצווה אותו ה' לנבא את המשכה של הנבואה: "מֵאַרְבַּע רוּחוֹת בֹּאִי הָרוּחַ, וּפְחִי בַּהֲרוּגִים הָאֵלֶּה – וְיִחְיוּ. וְהִנַּבֵּאתִי כַּאֲשֶׁר צִוָּנִי; וַתָּבוֹא בָהֶם הָרוּחַ וַיִּחְיוּ, וַיַּעַמְדוּ עַל-רַגְלֵיהֶם–חַיִל גָּדוֹל מְאֹד-מְאֹד". בסיומה של הנבואה, המתים עומדים על רגליהם ושבים לחיים. בתלמוד מובא כי: "מתים שהחיה יחזקאל עלו לארץ ישראל, ונשאו נשים והולידו בנים ובנות" (מסכת סנהדרין).
בדברי הנבואה הללו מסביר ה' לנביא יחזקאל כי מחזה זה הינו סמל לתחייה העתידית להיות לכל עם ישראל. 

המשך קריאה ↓

5

שירה של הודיה

לאחר הצלתם של בני ישראל ביציאתם ממצרים וקריעת ים סוף, אמרו בני ישראל שירה לה', המכונה 'שירת הים', כהודיה ושמחה על הצלתם. ישנו דבר תמוה בתיאורה של שירה זו: "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה'" (שמות טו, א): מדוע נכתב 'ישיר' בלשון עתיד, ולא 'שר' בלשון עבר? חז"ל מסבירים כי בשירה ששרו בני ישראל בקריעת ים סוף רמוזה גם השירה העתידית שיאמר משה רבנו בתחיית המתים.
וכך לשון הגמרא: "'שר' לא נאמר, אלא 'ישיר' – מכאן לתחיית המתים מן התורה. כיוצא בדבר אתה אומר (יהושע ח) 'אז יבנה יהושע מזבח לה", 'בנה' לא נאמר אלא 'יבנה' – מכאן לתחיית המתים מן התורה" (מסכת סנהדרין, דף צא, עמ' ב).  

המשך קריאה ↓

אספנו עבורך את הסרטונים הכי מדויקים ברשת

רואים עכשיו את תחיית המתים
נבואות אחרית הימים
מי יקום בתחיית המתים?
תחיית המתים כבר בעולם הצומח
על אלו עבירות לא קמים בתחיית המתים?
מה זה 'תחיית המתים'?
אחרית הימים – חלק א'
אחרית הימים – חלק ב'
אחרית הימים – חלק ג'

מהי "תחיית המתים" שהתרגלנו אליה?

תחיית המתים מתרחשת בעולם הצומח: "קוברים" זרע שמרקיב, וממנו צומח צמח חדש. ההבדל בין הפלא של תחיית המתים לבין צמיחת הצומח מתוך הריקבון המת הוא – ההרגל

עברו על המכשיר עם העכבר וגללו מטה לקריאת השיחה!

סיפורו המטלטל של שרון נחשוני - "המת החי"

שרון נחשוני עבר תאונת דרכים קטלנית בה נקבע מותו, אך לאחר 17 דקות של מוות קליני הוא שב לחיים. כמה שבועות לאחר התאונה הוא מוסר את עדותו למה שראה בעולם שמעבר

שרון נחשוני היה בן 26 כשזה קרה.

הוא למד בתיכון בישיבה המקצועית ביד בנימין ושירת בצה"ל ביחידה מובחרת. כשהשתחרר מצה"ל הוא עבד כמדריך בפנימיית בית שלמה ברחובות, שלוש שנים שבמהלכן התחתן ונולד לו ילד.
וכך הוא מספר על התאונה שהייתה לו והחוויה המדהימה שעבר:
"באותו יום, יום חמישי, כ"א בסיוון תשנ"ז (26.6.97) יצאתי עם מכונית הסוברו שלי לשירות מילואים במחנה ג´וליס. נסעתי בכביש יבנה-גאליה. אחרי ארבע דקות של נסיעה התפוצץ לי הגלגל השמאלי הקדמי, הרכב סטה אל המסלול הנגדי והתנגש בעצמה רבה חזיתית ברכב מסחרי שבא ממול… היד שלי נתפסה בתוך ההגה, נחבטתי בכל הגוף… ואחרי כמה שניות איבדתי את ההכרה. נפצעתי קשה מאוד. לא נשמתי… הייתי לכוד בתוך המכונית".

זמן רב עמלו כוחות ההצלה לנסר את הרכב, להרים את המנוע הכבד ולחלץ את שרון, או ליתר דיוק את מה שנשאר מגופו. שרון חולץ והושכב על אלונקה, ריאותיו היו חסומות, הוא לא נשם, לבו לא דפק, והרופאים קבעו את מותו וכיסו את גופתו בסדין.
החוקר המשטרתי שהיה במקום ומילא את הדו"ח, דיווח על מותו של איש אחד מן הנפגעים.

בינתיים, בפקק הגדול שנוצר במקום נתקע גם אוטובוס קו 212 שנסע מאשדוד לרחובות. מן האוטובוס ירד אדם צעיר שהציג את עצמו כרופא צבאי, ועל הכותפות שלו היה כתוב "קצין רפואה".
"האם אני יכול להגיש עזרה?" – שאל האיש, והרופאים כיוונו אותו ואמרו "תגיש עזרה לאלה הפצועים ששוכבים כאן".

"רגע אחד", אמר האיש, "ומה עם זה ששוכב פה מכוסה?"

"עזוב", ענו לו, "הוא מת".

האיש בדק את שרון ביסודיות, הוציא עט כדורי מכיסו, ובו במקום ביצע בו ניתוח שדה שנקרא 'טרוקר', שהוא ניקוז ופתיחה של הריאה, שחרור הנוזלים שהצטברו ושחרור הנשימה. הצוות הרפואי במקום שמו לב פתאום, כי אחרי 17 דקות מקביעת המוות לפתע הגופה מתחילה לחרחר ולנשום, הם נפנו אליו במהירות, המשיכו את הטיפול ופינו אותו באמבולנס, נזהרים שלא להפיל שום דבר מכל חלקי גופו המרוסקים בדרך. 

לאחר מכן חיפשו צוותי ההצלה במקום את הרופא הצבאי, אך לא מצאו אותו. האוטובוס המשיך בינתיים בדרכו, והאיש נעלם.

החוקר המשטרתי תיקן את הדו"ח שלו וכתב:

"אחרי שבע עשרה דקות של מוות קליני המת חזר לנשום".

כל הניסיונות והחיפושים לאתר את האיש שהציל את שרון לא העלו דבר.

לאחר התאונה המחרידה, עבר שרון שמונה עשר ניתוחים, ויותר מקילוגרם של ברזל הושתל בגופו. הוא הפך לנכה מאה אחוזים. ידו השמאלית מרוסקת, שתי רגליו אינן נעות, וכמעט בכל חלק מגופו צלקות.
מספר גיסו של שרון, מר שחר אשבל: "בגלל חוסר זהירות וחוסר אחריות, ניתן לאשתו של שרון ולאחותו, אשתי, לראות אותו כאשר הוא הובא באמבולנס הישר מן התאונה. למעשה הבהילו אותן לבית החולים "קפלן" בידיעה ששרון נהרג בתאונה, אבל כשהגיעו לשם, הן קיבלו את הידיעה שהוא עדיין חי. כאשר הורידו אותו צוות האמבולנס מן הרכב, הן רצו לקראתו והביטו בו, את מה שהן ראו לא תוכלנה לשכוח לעולם… הדבר שאותו הן ראו על האלונקה לא היה אדם… לא היה בן אדם… כלל… לא היה גוף… לא היה צורה של אדם. הפנים שלו היו מרוסקות, הרגליים היו מעוכות, גם הידיים היו חתיכת עיסה מרוטשת.
אחרי מחזה הזוועה הזה שאותו ראו אשתי ואשתו, הוכנס שרון מיד לניתוח חירום ראשוני שארך תשע שעות".

הוא הפך לבן-אדם אחר

"כאשר שרון הובא לבית החולים ואשתו ראתה את המחזה הנורא, היא הבחינה כי הוא ממלמל משהו, היא רכנה אליו ושמעה אותו אומר שוב ושוב 'ראיתי את סבא, וסבא דחף אותי'. הדברים נשמעו תמוהים ובלתי מובנים", ממשיך מר שחר אשבל, הגיס של שרון "כאשר שרון היה בחדר הניתוח, קיבלנו אנחנו המשפחה את הידיעה המעציבה מאוד, שהדודה מרים נפטרה. היא הייתה חולה זמן ממושך במחלה קשה, אישה צדקנית, בעלת חסד גדולה, שכל חייה עזרה לזולת, אשת חיל אמתית.
לאחר הניתוח שהה שרון בחדר התאוששות במשך ארבעה ימים. הוא היה מגובס כולו, מכף רגל ועד ראש, רק את השפתיים יכול היה להזיז. בתחילה הייתה דעתו מעורפלת מאוד, אבל לאט לאט הוא התחיל להבין את אשר אמרנו לו, התחיל להכיר את האנשים ולזכור… שמנו לב שמיד עם תחילת ההתאוששות הוא ממלמל, אך בתחילה לא הבנו מה הוא אומר, שפתיו היו מפוצצות לגמרי, ודיבורו לא היה ברור. הדבר הראשון שהצלחנו להבין ממנו היה "מה עם הדודה מרים, איפה היא? האם היא חיה או שהיא נפטרה?" ואנחנו, שלא רצינו להוסיף לו סבל, שיקרנו לו ואמרנו שהדודה חיה ומרגישה טוב, אך שרון התעלם מתשובתנו וחזר שוב ושוב על השאלה, ואנחנו נאלצנו לחזור ולשקר לו. ברור היה שהעניין מאוד מטריד אותו, התקשינו להבין מדוע הוא כל כך דואג דווקא לדודה מרים… אני חשבתי לעצמי שאולי הוא כל כך מוטרד ממצבה, משום ששרון ואני ביקרנו אותה בערב האחרון לפני שהתאונה התרחשה, ולכן הוא זוכר אותה ומתעניין במצבה כל כך.

במשך כל הזמן שהתה המשפחה כולה בבית החולים. ישבנו מחוץ לחדר, ובכל פעם היה נכנס אליו אחד מאתנו, אך כל מי שהיה נכנס אליו יצא בהרגשה חזקה מאוד שמעבר לפציעה הנוראה ולמצבו הפיזי הקשה – משהו נוסף התרחש, האיש כאילו השתנה. הוא לא היה אותו שרון שהכרנו אותו כל החיים.

ביום השני הבינה אשתו לראשונה את מה שהוא ממלמל בלי הרף, והוא אומר: 'הייסורים מכפרים… הייסורים מכפרים… ה', אני אוהב אותך… '. אשתו נדהמה מאוד, שרון מעולם לא דיבר ככה לפני התאונה. חשוב לציין כי עד לתאונה, שרון היה שומר מסורת אך לא מדקדק כל כך. הדיבור ששמעה אשתו 'ה', אני אוהב אותך' היה הראשון מתוך סדרה ארוכה ומתמיהה של התרחשויות.

כאשר אני נכנסתי אליו, הוא פנה אליי במפתיע ואמר: 'אני מבקש ממך סליחה, שהבטחתי לך פעם לבוא ולחתום לך ערבות על המשכנתא ולא באתי… תסלח לי'. הופתעתי מאוד, זה היה עניין ישן שנשמט מזמן לגמרי מזיכרוני. מה ראה פתאום שרון לבוא עכשיו ולהתנצל עליו?

לאשתו הוא אמר למחרת: 'לכי ותורידי מהקיר את תעודת ההוקרה שקיבלנו מן הישיבה ההיא ותליתי אותה על הקיר. תורידי בבקשה אותה ותשימי במגירה, במקום שלא רואים'. 

כאשר אמו נכנסה אליו, הוא מלמל מתוך יציקת הגבס שהיה נתון בה 'אמא, האם היה איזה נדר שנדרתי ולא קיימתי? את זוכרת משהו כזה?'. 'כן', השיבה אמו בפליאה, 'היה העניין של הארון לבית הכנסת שאתה נדרת לתרום כאשר נפצעת בתאונה עם האופנוע לפני שש שנים, אז נדרת לתרום לבית הכנסת ארון חדש, אבל לא נתת אותו עד היום'. 'צריך… ' אמר שרון, 'צריך לקנות את הארון מהר'.

אליי הוא פנה כמה פעמים ושאל האם אני מכיר את הרב ב', אם שמעתי עליו משהו. השבתי שלא, והוא אמר שהוא חייב לחפש ולפגוש אדם בשם הרב ב'. לא הבנתי מה בוער לו, במקביל הוא לא הפסיק כל הזמן לשאול מה עם הדודה מרים.

ברכת הרב שהופכת לנס רפואי

באותו זמן לא ידענו שעבר עליו משהו, לא ידענו מה בדיוק קרה בזמן התאונה. לא חשבנו שהוא עבר משהו עמוק הרבה יותר מתאונה פיזית, על אף שלא ידענו להסביר את דיבוריו המוזרים. האמת היא, שלא הצלחנו להעמיק לחשוב באותם הימים. היו כל כך הרבה לחצים מסביב, החרדה לשלומו, הטיפולים והניתוחים הקשים שהיו עליו לעבור… הבאנו אליו את רבו המובהק, הרב א', ושוב התרחש דבר שלא יכולנו להבין. הרב א' התכופף אליו ולחש לו משהו באוזן. חברו של שרון שהביא את הרב אליו שמע את הרב שואל את שרון: "איך היה בעולם העליון?", אבל הוא חשב שאינו שומע טוב. שרון היה מעורפל מאוד באותה שעה ולא השיב.

אחר כך הביט הרב בשרון, שתק דקות אחדות ולבסוף אמר בקול רם: 'בעזרת ה', אתה תקום על רגליך ותלך, שרון, רגל ימין שלך תחזור לתפקוד בצורה רגילה, רגל שמאל תישאר עם מוגבלות קלה, ואתה תצלע עליה, אבל תקום על רגליך ותוכל לנוע באופן עצמאי'.

אחרי כמה ימים ישבנו בני המשפחה ליד מיטתו והתחלנו לדבר על משכנתאות, דירות ותשלומים, וככה התגלגלה השיחה בענייני העולם… פתאום שרון התפרץ, כאילו לא היה יכול להתאפק עוד ואמר: 'תפסיקו לדבר על כל השטויות האלה! זה הכול הבל, כל הדיבורים האלה לא אמתיים, לא קשורים לאמת! אני יודע מה היא האמת, מה הייעוד, אני ראיתי את הכול… אני הייתי בעולם האמת!'.

כך נודע לנו ששרון עבר חוויה רוחנית עמוקה. מובן שהתנפלנו עליו בשאלות וביקשנו ממנו לתאר את מה שהוא ראה, אך שרון סירב בעקשנות.
'אני לא רוצה לדבר', הוא אמר, 'אני לא יודע איך יגיבו כשאומר את הדברים. יחשבו שאולי השתגעתי'. שאלנו אותו שוב ושוב, אבל הוא סירב להשיב. האחרים עזבו אותו, אבל אני (הגיס שחר אשבל) החלטתי שאיני מוותר בשום אופן, בהזדמנות הראשונה שתהיה, אוציא משרון את כל הפרטים.

כאשר הגענו למחלקת השיקום בתל השומר, עיין מנהל המחלקה פרופסור ע' בתיק הרפואי וגם פגש את שרון. את מסקנותיו הוא אמר לו ישר: "שמע, בחור צעיר, אתה נראה לי די חזק כדי לשמוע את האמת כמו שהיא: אתה לא תקום על הרגליים, תשכח מזה. אתה תישאר נכה לתמיד".

אך שרון לא נבהל. הוא זכר את דברי הרב א', האמין בהם ואפילו סיפר אותם לרופא. הרופא התרגז ואמר שמילים אלו הן חסרות אחריות, ואין לומר אותם לחולה חשוך תקווה.

אחרי חודשיים, כאשר דברי הרב התקיימו במלואם, ביקש הרופא מבני המשפחה את הטלפון של הרב א'. הוא אמר 'שרון הוא נס רפואי, אבל מה שמדהים אותי יותר, זה שהרב ידע על כך מראש'.

בכל לילה קיימנו תורנות בינינו מי ישהה לידו. המשפחה הקיפה את שרון, לא עזבה אותו לבד ותמכה בו כל הזמן, וברוך ה' ראינו כמה שהתמיכה הזו משפרת כל הזמן את מצבו.

מראות עליונים מתגלים

לילה אחד, שבועיים בערך לאחר ששרון הסגיר את העובדה שהוא היה בעולם האמת, נשארנו לידו אשתי ואני (הגיס שחר אשבל). אחרוני המבקרים עזבו ושקט השתרר מסביב. הרגשתי מעין החלטה בתוכי ואמרתי לשרון 'שמע, שרון, הלילה אתה מספר לי את הכול. אני לא מוותר לך. עברת משהו חשוב מאוד שיש לו משמעות רוחנית חזקה. אתה חייב לגלות לי כדי שאנשים ישמעו ויתחזקו ביראת שמים'.

בתחילה הוא סירב 'אני לא יודע איך יגיבו, אולי יחשבו שאני לא שפוי'. 'אנחנו יודעים בוודאות שאתה שפוי', אמרתי לו, 'ולא תוכל לסרב לי עוד. תספר לי הכול כדי להביא בזה תועלת רוחנית'.

ראיתי על פניו שהוא מתחיל להסכים ואמרתי בבהילות לאשתי 'מוכרחים להשיג טייפ ולהקליט אותו!'. רצנו בכל המחלקות, השעה הייתה מאוחרת וחולים רבים ישנו. למרות חיפושינו לא מצאנו טייפ, בלית בררה ישבתי עם עט ודף ורשמתי הכול בצורה קפדנית מאוד מילה במילה, כפי ששרון סיפר.

התיאור היה קשה לו מאוד, הוא נראה כאילו הוא חוזר וחווה מחדש את מה שעבר עליו, כאשר הוא תיאר את 'הקול הרע' שהוא שמע בעולם האמת – הוא נלפת מרוב פחד ואימה. כאשר הוא תיאר את בגדיו – הוא התכווץ מרוב בושה… לפעמים הוא רעד, עיניו נפקחו והוא רואה שוב את הדברים שאנו לא ראינו. היו רגעים שנאלצנו להשקות אותו ולהרגיע אותו… היו רגעים שמרוב התרגשות הוא לא יכל להמשיך ולדבר. גם אלמלא האמנו לו מראש ואלמלא כל הסימנים המופלאים שהתגשמו במציאות, היה מראהו בלבד משכנע אותנו באמתות התיאור, שום אדם בעולם אינו יכול לביים דבר כזה.

כתבתי הכול במהירות, משתדל לא להחמיץ שום דבר – שום פרט.

וזה תיאור הדברים:

לאחר התאונה, תוך פרק הזמן של שבע עשרה הדקות שבהן שרון הוגדר כמת קליני, ראה שרון את עצמו נכנס לתוך אולם גדול, אולם גדול חסר ממדים, חסר קצוות, ובו הרבה ספסלים ואנשים רבים מאוד. האנשים כולם היו שמחים מאוד, הם הקרינו כלפי שרון חום ואהבה, כולם כבר נפטרו מעולם הזה. שרון ראה אותם בשלמות, ממש כפי שהם נראו בעת היותם בחיים. הוא זוכר שראה את הסבתא שלו, עומדת בצד האולם ומסתכלת עליו, הוא תיאר את לבושה, את בגדיה, את מראה המטפחת הכסופה שלה.

הוא עבר ביניהם, הרגיש את עצמו כמו חתן המגיע לחופה. כולם התייחסו אליו, כאילו חיכו לו, חייכו אליו ושמחו בו. שרון הזכיר הרבה אנשים שהוא ראה. הוא תיאר במדויק את מראה הסבא שלי (של הגיס שחר אשבל), על אף שמעולם הוא לא ראה אותו בעת חייו. הוא אמר לי 'עברתי מטר ליד הסבא שלך'. בדרכו הוא שמע קול שכאילו הנחה אותו ואמר לו 'זה פלוני. זה אלמוני'. 'הראייה שם היא שונה לגמרי, היא איננה מוגבלת, אתה רואה הכול, לכל הצדדים בלי שום הגבלה' שרון הסביר.

שרון ידע לתאר את המראה של אנשים שנפטרו לפני שהוא נולד. אנשים שחיו בשכונה שלנו בנס ציונה שרק הורינו הכירו אותם. הוא הזכיר שמות רבים, ואני כתבתי אותם. אחר כך ביררנו מי הם היו. חלקם נפטרו לאחרונה וחלקם נפטרו לפני שנים רבות, כשהורינו היו ילדים.

שרון חיפש את סבו, הסבא היה צדיק גמור, בעל חסד גדול. אישיות מיוחדת במינה. אישיות מוכרת בכל נס ציונה. כולם היו קשורים אליו מאוד. שרון רצה לפגוש אותו, אבל הוא לא ראה אותו. הוא פגש את אחיו של סבו, רבי שלום שהיה גם הוא צדיק גמור. 'איפה סבא?' שאל שרון אותו, 'אני רוצה לפגוש אותו'.

'סבא הלך עם אחיו לדבר עליך' – השיב רבי שלום, והתכוון לאחיו הנוסף. הם היו שלושה אחים.

אז שרון מרגיש שהוא מתקדם למרכז האולם לכיוון הבמה שעמדה ממול. כאשר כל האנשים שהיו בדרך התעניינו בו מאוד ושמחו עמו, אבל בעוד שהם לבשו כולם בגדים יפים מאוד מאוד, לבש שרון בגדים מלוכלכים בדם והוא התבייש מפניהם. הוא לא לבש את המדים שהיו לו בשעת התאונה, אלא בגדים רגילים, מלוכלכים ומביכים מאוד. שרון תיאר כי חש בושה נוראה, כולם הביטו בו והיו נקיים ורק הוא היה מלוכלך ומוכתם כולו. כשהגיע לבמה, הרגיש שהיא מסתירה את בגדיו וקצת רווח לו.

לפניו היה אור גדול מאוד, מסנוור, שרון לא היה יכול להרים את הראש ולהביט בו, ושני אורות קטנים יותר משני הצדדים, אחד מהם היה 'הקול הרע', שההיזכרות בו גורמת לשרון לרעוד, והשני היה 'הקול הטוב'.
ליד האורות ראה שרון ארבעה רבנים חשובים שכולם עדיין חיים כאן בעולם הזה (עד מאה ועשרים שנים). אחד מהם היה הרב ב' שאותו לא ראה שרון מעולם, ורק לאחר שהתעורר החל, כזכור, לשאול על אודותיו ולברר מיהו.

בתחילה המה האולם קולות של דיבור, אך בבת אחת הושלכה דממה מוחלטת… ואז שמע שרון קולות בוקעים מתוך האורות… 'הקול הרע' אמר 'או אתה, או הדודה מרים, אחד מכם נשאר כאן'. בתחילה לא הבין שרון מה פתאום מדברים על הדודה מרים, איך היא נכנסה לכאן. אבל לפתע הוא הבחין בה, נמצאת לידו. על הבמה, היא נראתה באותה צורה שבה הוא ראה אותה כאשר ביקרנו אצלה שנינו בלילה הקודם – חלושה, חולה מאוד, כחושה, לבושה בחלוק שבו שכבה במיטת חולייה.

ואז שרון הבין בלי שאמרו לו, שזה יום קשה למשפחה, ואחד מהם חייב להישאר בעולם האמת. הוא קפץ מיד ואמר: 'אני מוכן להישאר'. אבל 'הקול הטוב' התחיל לדבר ואמר שבעצם שניהם, גם שרון וגם הדודה, הם נשמות כוללות. נשמות כוללות הן נשמות אחראיות, דואגות, מסורות למשפחה ועוזרות לזולת. 

מנקודה זו, אמר שרון, הוא לא ראה עוד את הדודה לידו. רק הבחין שממרחק עומדת גם היא למשפט בסיטואציה זהה לזו שלו. הוא התאמץ לשמוע את מה שאומרים לה, אך הוא לא הצליח. כאן, בשלב זה הוא נפרד ממנה ולא ראה אותה עוד.

ואז שרון שמע את 'הקול הרע' אומר: 'אחרי ששמענו מה שאמר הקול הטוב, כעת צריך לבדוק את הדברים'.

ואז פתאום שרון מרגיש איך שכל התמונות עוברות בתוך ראשו – מיום שנולדת ועד היום האחרון שחיית. זה קורה במהירות מדהימה, אפילו לא מאית של שניה, מן ההתחלה ועד הסוף, כמו על סרט נע אתה רואה את כל מה שקרה מהילדות עד בגרות – רואים הכול. הוא ראה את עצמו כתינוק, איך שהוא היה לבוש במסיבת הסידור, את סוג העגלה שהייתה לו כתינוק, את המריבות בבית הספר, את המריבות עם ההורים. בתוך התמונות הוא חש בעיקר בדברים הרעים שעשה במשך חייו. את הדברים הטובים מנה אחר כך הסנגור בנפרד. הוא ראה דברים הקשורים עם שנאה שבלב, כיבוד הורים, לשון הרע, גזל, גאווה, צניעות ועוד.

אחרי שה"סרט" הסתיים, התחילו לנתח את מה שראו בו.

חשוב להדגיש שכל המשפט נערך לעיני כל יושבי האולם. כולם שמעו הכול, כולם ראו וידעו הכול!

ואז שאלו את שרון קודם כל שלוש שאלות, שעליהן הייתה לו אפשרות להשיב בעצמו. אחר כך נלקח ממנו קולו, ולא הייתה לו עוד אפשרות לענות. שרון ידע והבין שבין כך יודעים עליו הכול, ואין לו מה לומר, וכל דבר שרוצה היה לומר להגנתו אמר בשבילו 'הקול הטוב'.

השאלה הראשונה שהוא נשאל הייתה: 'האם נשאת ונתת באמונה?', ואז 'הקול הרע' בקע ואמר לו: 'אתה לא עשית את מלאכתך נאמנה, אלא רק בשביל הרווח. לא השקעת די בתלמידים, לא השתדלת להחזיר את התלמידים בתשובה. עבדת בשביל הכסף כי אתה אוהב כסף'.

השאלה השנייה הייתה: 'האם קבעת עתים לתורה?'

שרון השיב: כן.

את השאלה השלישית – 'האם ציפית לישועה?' שרון אפילו לא הבין. כאשר הוא סיפר לי על כך, הוא שאל אותי, 'מה השאלה הזאת? למה מתכוונים בה?'. בשלב זה נלקח ממנו קולו, והתחילו לשפוט אותו, הנושא הראשון שהועלה, היה הכוונה בתפילות.

'הקול הרע' – אמר לו שהוא לא כיוון בשם השם, ושהיה עליו לכוון בשם ה-ו-י-ה את הכוונה: 'היה הווה ויהיה', ובשם אדנות את הכוונה: 'אדון הכול'. הסבירו לו, שאת הכוונות האלה חייבים לכוון בכל פעם שמזכירים את שם השם, לא רק בעת אמירת קריאת שמע, אלא גם בעת אמירת ברכות 'פשוטות' לפני אכילת פרי ואחריו, בתוך פסוקים, בכל פעם שמוציאים מן הפה את שם השם – חייבים לכוון כראוי.

דיברו עם שרון על ענייני לשון הרע. 'כאן, בעולם הזה, אי אפשר לדעת ולהבין כמה חמור הוא העניין של לשון הרע בשמים' אומר שרון.

לאחר מכן עברו עם שרון לעניין השנאה שבלב. היה בחור אחד שעבד יחד עם שרון בישיבה, והם, כמו שאומרים, לא הסתדרו כל כך טוב ביניהם, ועל כך שאלו את שרון: 'למה אתה שונא אותו ומקנא בו? אתה חייב להתפייס עמו', ואכן כבר בתקופת השיקום, פגש שרון את הבחור הזה, התנצל בפניו והתפייס אתו.

ואז 'הקול הרע' אמר: 'אתה נודר נדרים ולא מקיים אותם. נדרת נדר לבית הכנסת ולא קיימת אותו'. משם עברו עם שרון לנושא של כיבוד הורים. 'הקול הרע' אמר: 'לא כיבדת מספיק את ההורים שלך. אתה חשבת שיותר לא תצטרך אותם, חשבת שתברח מהמשפחה…
מדובר על ויכוחים שהיו לפני החתונה כאשר שרון התכוון להינשא ולהתנתק מעט מן המשפחה.

מכאן עברו לדבר עם שרון על נושא גזל, ועל עבירות שעשה בענייני כספים שנראים לרובנו כפעוטים כמו שימוש בטלפון של האחר ללא נטילת רשות.

אז התחיל 'הקול הטוב' לסנגר על שרון ואמר 'שרון תורם מכספו להחזקת ישיבות, וזו מצווה גדולה מאוד'. 'כן', ענה 'הקול הרע', הוא אמנם עושה דברים, אך הוא מתגאה בזה, במה שהוא עושה'.

כאן מתחיל השלב של בדיקת המצוות. לכל מצווה ומצווה ששרון עשה בחייו התייחסו, בדקו אותה, בחנו אותה, שקלו אותה, חקרו אותה, עיינו בה, כולל המצוות הכי 'קטנות'.
לכל מצווה ומצווה יש שכר רוחני עצום. גם על מצוות שנראות לנו כאן בעולם הזה כ'פעוטות' – יש שכר עצום שלא ניתן להבינו בעת חיינו כאן.

'הקול הטוב' מנה את הדברים הטובים ששרון עשה בחייו. כאן, מעיד הגיס מר שחר אשבל, סירב שרון לספר, אך לאחר הפצרות רבות, הסכים שרון לספר בקצרה בלבד את הדברים בכדי שהוא לא יגיע לגאווה. הזכירו כיצד שרון היה מכבד את השבת ומתאמץ מאוד לענג אותה בכל דבר שיכול, הזכירו לזכותו את נושא כבוד האישה שהוא מקפיד בו, את מאמציו בעניין מצוות שמחת חתן וכלה, ודברים נוספים.

ואז הובאו עדים ששרון עזר וסייע להם, חיים ומתים, על מנת להעיד לטובת שרון. 

בשלב זה נשאלו הקטגור והסנגור אם יש להם מה להוסיף, והם השיבו בשלילה.

שרון מרגיש פחד נוראי. פחד איום ונורא, על אף שתחושתו באותה שעה הייתה טובה מאוד, הוא לא חש שוב כאב, שום הגבלה, אך מתח נורא השתלט עליו: מה יהיה הלאה? מה הולך להתרחש עכשיו? מה יקרה עתה? הוא מרגיש כי הוא עומד לפני הרגע הגדול… הגדול מכול… אוי ריבונו של עולם… איזה פחד! איזה מורא! איזו אימה! והנה יום הדין, יום הדין הגדול והנורא…

ואז דיבר השופט. קול חזק ואדיר שבקע מהאור הגדול המסנוור. השופט שאל בקול מהדהד, שממש חדר ונכנס לתוך כל העצמות, 'האם אתה מקבל על עצמך את הדברים שצריך לעשות?'.

הוא פירט שלושה דברים מסוימים, ששרון מסרב לחזור עליהם. שרון השיב שהוא מתחייב על דבר אחד, ובקשר לשני הדברים האחרים הוא מבטיח להשתדל.

השופט אמר: 'אתה תרד ותלך עם הייעוד שלך לתקן כל מה שצריך, דע לך שאתה עומד לסבול מאוד, אבל הייסורים מכפרים ואתה צריך להודות עליהם, להודות על הייסורים'.

הסבירו לשרון שהכול בהשגחה, שלכל דבר בעולם יש סיבה, אפילו נייר אינו עף ממקום למקום בלי סיבה. הסבירו לו שלכל פגיעה יש סיבה. 'כל מקום שנפגע לי בגוף יש לו סיבה וכוונה מיוחדת ואני יודע אותם', אמר שרון בהדגשה מיוחדת, אבל סירב לפרט ולהסביר.

הסתיים משפטו של שרון. שרון הסתובב והתחיל לרוץ מהאולם בפניקה. הוא הרגיש בושה איומה, גם בשל בגדיו המלוכלכים וגם בשל החשיפה האיומה שהוא עבר לפני כולם.

בדרכו חזרה הצליח שרון, תוך כדי מנוסה, להבחין עוד בכמה רבנים שנפטרו לאחרונה, ובאנשים רבים אחרים שהוא לא הצליח לזהות, ושוב הוא חש איך כולם מתעניינים בו, כאילו הם קשורים אליו בקשר עמוק. הם כולם הקרינו אליו המון אהבה וחום.

ואז נעלם האולם. הדבר הבא ששרון ראה היה את עצמו מעל לאמבולנס. הוא ראה את גופתו בפנים ואת הרופאים המטפלים בו. הוא ידע לתאר בדיוק מי טיפל בו, כאשר הוא חזר והתחיל לנשום, בזמן שלפי כל הדיווחים הרפואיים הוא היה מחוסר הכרה לחלוטין.
פתאום הוא הפסיק לראות והתעורר בתוך גופו, כאשר האמבולנס יצא לדרך.

גם בלילה ההוא, בלילה המדהים שבו סיפר לי שרון את הכול, בעצם כמעט את הכול, עדיין המשכתי להסתיר ממנו את האמת על הדודה מרים שנפטרה, רק לאחר כמה שבועות הודיתי בפניו שהיא אכן נפטרה בזמן שהוא נותח. 'ידעתי, ידעתי', אמר שרון, 'כל הזמן לא הבנתי איך אתם אומרים שהיא חיה. חשבתי לעצמי, אם הדודה עדיין חיה ובסוף אף אחד מאתנו לא נשאר שם בעולם העליון, אולי הכול לא היה אמתי…'.

שנה חלפה מאז התאונה המחרידה. שרון ידע סבל רב וייסורים רבים, 18 ניתוחים אורתופדיים מהקשים והמסובכים ביותר, מאות טיפולים כואבים ואלפי גלולות היו מנת חלקו. היום הוא הולך ברוך השם שוב על שתי רגליו, ממש כפי שהבטיח לו רבו, ברגל שמאל הוא צולע מעט, ביד אחת הוא מוגבל. 'שרון איננו מי שהיה', אומרים עליו כל בני המשפחה. אנחנו נמצאים סביבו, מסתכלים עליו ולומדים, לומדים ממנו הרבה מאוד. הוא מעביר את המסר לאחרים" מסיים את דבריו גיסו של שרון, מר שחר אשבל.

 

מתוך הספר 'אור חוזר מס' 2' של עודד מזרחי, לפי עדותו של שרון נחשוני

 

המשך קריאה ↓

תגידו ששלחנו אתכם:

איך ייראו ימות המשיח? יצאנו לברר
עם מי נקום בתחיית המתים? יצאנו לבדוק
תחיית המתים – כיצד ייתכן?
תחיית המתים: מה יהיה ביום שאחרי?
תחיית המתים: איך זה יתרחש?
נס ענק בתקופת המשיח
לחיות לנצח: מסע מרתק בעקבות תחיית המתים
העולם שמעבר: ימות המשיח ותחיית המתים
איך מנחמים הורים אבלים?
תחיית המתים: מעיקרי האמונה היהודית