1
ה' יאיר עיני
רבי עקיבא איגר (1837-1761) נחשב לאחד ממפרשי התלמוד החריפים ביותר. הוא היה גאון שהשאיר ספרים ובהם חידושים גדולים בתורה, ובהם רואים את עומק שכלו. עם כל גאונותו, בחלק מהמקומות הוא מקשה קושיות חזקות כנגד דברי המפרשים האחרים בנושא ומסיים בענווה במילים "וה' יאיר עיני להבין". אחרי כל הקושיות הוא יוצא מנקודת הנחה שאם מפרשים קודמים כתבו זאת, כנראה שהם הבינו מה הם כתבו, רק שהוא לא מצליח להבין זאת. ואם רבי עקיבא איגר לא הבין, מה נאמר אנו?…
4
ענווה כתנאי מקדים
התורה מתארת את הגעתם של בני ישראל להר סיני במילים הבאות: "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי: וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר" (שמות יט, א-ב). שלוש פעמים חוזרת על עצמה המילה 'במדבר'. המפרשים מסבירים שהדבר בא ללמד כי כשם שהמדבר הוא מקום ריק ששייך לכולם, כך גם בני ישראל צריכים להיות ריקנים מגאווה בכדי לקבל את התורה ששייכת לכולם.
2
לא ידעתי פירושו
סיון רהב מאיר כתבה: "שמעתם בחודשים האחרונים מישהו שאומר "אני לא יודע"? אנחנו מוקפים בקמפיינים של אנשים שטוענים שהם הכי מוצלחים ויודעים הכול. סליחה על המילה, אבל אנחנו שומעים רצף אין סופי של דברי רהב… הקוראת עדי רימון הפנתה את תשומת לבי לשלוש מילים מרגשות שכותב רש"י בפירוש שלו על פרשת מצורע. תוך כדי דיון בנושא הצרעת, רש"י כותב: "לא ידעתי פירושו". אפילו רש"י הגדול לא יודע. אבל רגע, למה הוא בכלל מספר לנו שהוא לא יודע? הרי רש"י לא מפרש כל מילה בתורה, הוא יכול פשוט להמשיך הלאה ולהתעלם. כנראה שרש"י רוצה שאנחנו נדע שהוא לא יודע. הוא מבקש שנשים לב שיש כאן שאלה, עניין שצריך לפתור. הוא רוצה להגיע ביחד לחקר האמת, להבין ביחד את התורה, וגם לעורר את הסקרנות שלנו כלומדים. "לא ידעתי פירושו", הוא כותב לפני יותר מ-900 שנה, אבל אתה, שקורא את הדברים עכשיו, אולי לך יש רעיון? איזו תוספת מרעננת לשיח שלנו: להגיד שאני לא יודע הכול".
5
וויכוח בין הרים
התלמוד מספר כי בשעת מתן תורה באו ההרים הגבוהים, כגון: הר תבור, הר כרמל, הר בשן וכל הר ביקש: 'ריבונו של עולם, עלי תינתן התורה, עלי תינתן התורה'. יצאה בת קול ואמרה: "'לָמָּה תְּרַצְּדוּן הָרִים גַּבְנֻנִּים הָהָר חָמַד אֱלֹהִים לְשִׁבְתּוֹ' (תהלים סח, יז), למה תרצו דין עם הר סיני? כולכם בעלי מומים אצל הר סיני, הר סיני עניו ואתם גאוותנים" (מסכת מגילה, דף כט). בשעה שההרים התווכחו על מי תינתן התורה, שתק הר סיני למרות שכבר הובטח שעליו תינתן התורה (שמות ג, יב), ובכך הוכחה ענוותנותו. מכיוון שהוא ההר בעל הענווה עליו דווקא ניתנה תורה, כדי ללמדנו שבכדי ללמוד תורה באופן הנכון ולזכות לחוכמת התורה נדרשת ענווה כתנאי-סף, כפי שמובא בתלמוד: "למה נמשלו דברי תורה למים?… לומר לך: מה מים מניחין מקום גבוה והולכין למקום נמוך, אף דברי תורה אין מתקיימין אלא במי שדעתו שפלה" (מסכת תענית, דף ז).
3
המנהל הלא-מושלם
בגמרא (מסכת ברכות, דף ד) נאמר כי אדם צריך לסגל לעצמו את הכלל: "למד לשונך לומר – איני יודע". מידת הענווה שמתבטאת בנכונותו של האדם להכיר בכך שאינו יודע הכול, היא הפתח ללימוד כנה ואמיתי. משה זלצברג, מנהל חברת הייטק, כתב: "בעיתון העסקים של הרווארד הופיע מאמר הנקרא "בשבח המנהל הלא-מושלם". מחברי המאמר טוענים כי בעוד שבעבר אנשים רצו לייחס למנהל שלמות שבה עליו לדעת הכול, תמיד ובכל מצב, הרי שבמציאות המורכבת של ימינו, יש צורך דווקא בסוג אחר של מנהל. החיים המודרניים מחייבים ידע בתחומים שונים ורבים – כלכליים, פוליטיים, טכנולוגיים, חברתיים, ואין אף מנהל שיהיה מסוגל להכיל את כל אלה. המנהל האידיאלי הוא המנהל הלא-מושלם. זה שיודע להבחין בין התחומים שבהם הוא מבין, לאלו שבהם עליו לסמוך על דעתם של אחרים. יתרונו של אדם "לא-מושלם" היא יכולתו להבחין בין מה שהוא יודע לדברים לגביהם עליו לומר "איני יודע". אדם שכזה מעצים ונעזר בנקודות החוזק של אחרים, ובמקביל מאזן את נקודות החולשה שלו עצמו". וכך גם בלימוד תורה.